Blijf blij... Moderne bussencolonne in D 50 JAAR BI -COLONNE 11 OPERATIONEEL- Den Bosch is sinds enkele maanden een nieuwe bussen colonne rijker. Behalve de colonne 9, ook een bussenlijn, is er nu colonne 11. De bouw duurde ongeveer een jaar, waarna per 1 april de colonne officieel operationeel werd. Colonne 11 heeft een capaciteit van 60.000 33-cl bussen per uur. Maar er zijn meer formaten, die op deze colonne kunnen worden afgevuld. Korte brede, hoge slanke busjes, de nieuwe lijn kan diverse bustypen ver werken. Dat is nodig omdat het bierassortiment in bus verpakking tot nu toe verschillende diameters en verschil lende hoogtes vraagt. Van de heer H. ALeurswerkzaam bij de afdeling centrale inkoop-emballage te Zoeterwoude, ontvingen we deze foto. Hij trof deze Heineken bus aan in de Noord-Italiaanse Alpen op 2.400 meter hoogte. De bus was daar, stevig vastgepind, bewust achtergelaten. Heel aardig natuurlijk om te weten dat ook daar ons bier wordt gedronken. Maar het is niet de bedoeling de verpakking dan zomaar achter te laten. U kent ongetwijfeld het rijm 'Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen. Daarom: blijf blij met de busjes en laat ook anderen er blij mee blijven. Lege bussen horen in de vuilnisbak! Colonne 11 heeft een plaats gevonden in een nieuwe aan de bottelarij gebouwde hal. Bij de bouw is ermee rekening gehou den dat de bestaande colonne 9, die ruim tien jaar oud is, ook in deze hal kan worden ondergebracht. Deze zou dan colonne 12 gaan heten. De bestu ring van de colonne vindt bijna volle dig automatisch plaats door middel van vrij programmeerbare units, de zogenoemde PLC's. Op displaykastjes is zichtbaar welk type bus wordt gedraaid, evenals het benodigde aantal en de snelheid waarmee het proces plaatsvindt. Nog in opbouw, maar over circa vier maanden in gebruik te nemen, is een storingssignalering'via displays. Dit is uniek. Tot nu toe is Den Bosch de enige Heineken vestiging, die met zo'n systeem gaat werken. Voorts is een speciale 'rinser' ontwik keld. Deze machine, vlak vóór de bus- senvuller, is nieuw. De carrousel met de twists, waarin de bussen onderste boven worden gedraaid zodat ze van onderaf schoongespoeld kunnen wor den, is geschikt voor elf verschillende busmaten. Gemakkelijk kan deze wor den ingesteld op een ander busfor maat. Automatisch zijn per busmaat de railingen aan de vereiste maat aan te passen. Overzicht van de bufferstraten (in het midden), de spoelmachine (links), de vuistraat (achteraan) en de pasteur (rechts). Het links op de foto - wordt benut voor opslag. Hier zou eventueel colonne 9 kunnen worden geplaatst. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 16