Blijf blij...
Moderne bussencolonne in D
50 JAAR BI
-COLONNE 11 OPERATIONEEL-
Den Bosch is sinds enkele maanden een nieuwe bussen
colonne rijker. Behalve de colonne 9, ook een bussenlijn,
is er nu colonne 11. De bouw duurde ongeveer een jaar,
waarna per 1 april de colonne officieel operationeel
werd. Colonne 11 heeft een capaciteit van 60.000 33-cl
bussen per uur. Maar er zijn meer formaten, die op deze
colonne kunnen worden afgevuld. Korte brede, hoge
slanke busjes, de nieuwe lijn kan diverse bustypen ver
werken. Dat is nodig omdat het bierassortiment in bus
verpakking tot nu toe verschillende diameters en verschil
lende hoogtes vraagt.
Van de heer H. ALeurswerkzaam bij
de afdeling centrale inkoop-emballage
te Zoeterwoude, ontvingen we deze
foto. Hij trof deze Heineken bus aan in
de Noord-Italiaanse Alpen op 2.400
meter hoogte. De bus was daar, stevig
vastgepind, bewust achtergelaten. Heel
aardig natuurlijk om te weten dat ook
daar ons bier wordt gedronken. Maar
het is niet de bedoeling de verpakking
dan zomaar achter te laten. U kent
ongetwijfeld het rijm 'Laat niet als dank
voor het aangenaam verpozen.
Daarom: blijf blij met de busjes en laat
ook anderen er blij mee blijven. Lege
bussen horen in de vuilnisbak!
Colonne 11 heeft een plaats
gevonden in een nieuwe aan
de bottelarij gebouwde hal.
Bij de bouw is ermee rekening gehou
den dat de bestaande colonne 9, die
ruim tien jaar oud is, ook in deze hal
kan worden ondergebracht. Deze zou
dan colonne 12 gaan heten. De bestu
ring van de colonne vindt bijna volle
dig automatisch plaats door middel
van vrij programmeerbare units, de
zogenoemde PLC's. Op displaykastjes
is zichtbaar welk type bus wordt
gedraaid, evenals het benodigde aantal
en de snelheid waarmee het proces
plaatsvindt. Nog in opbouw, maar over
circa vier maanden in gebruik te
nemen, is een storingssignalering'via
displays. Dit is uniek. Tot nu toe is Den
Bosch de enige Heineken vestiging,
die met zo'n systeem gaat werken.
Voorts is een speciale 'rinser' ontwik
keld. Deze machine, vlak vóór de bus-
senvuller, is nieuw. De carrousel met
de twists, waarin de bussen onderste
boven worden gedraaid zodat ze van
onderaf schoongespoeld kunnen wor
den, is geschikt voor elf verschillende
busmaten. Gemakkelijk kan deze wor
den ingesteld op een ander busfor
maat. Automatisch zijn per busmaat
de railingen aan de vereiste maat aan te
passen.
Overzicht van de bufferstraten (in het midden), de spoelmachine (links), de vuistraat (achteraan) en de pasteur (rechts). Het
links op de foto - wordt benut voor opslag. Hier zou eventueel colonne 9 kunnen worden geplaatst.
16