Eten zonder geld op zak De meest opvallende functie die het legitimatiebewijs over niet al te lange tijd (naar verwachting binnen een jaar) zal krijgen, is die van geldpas in de kan tine. De pas moet dan in een apparaat worden gestoken, waarna datzelfde apparaat wordt gevoed met munten of bankbiljetten. Op die wijze krijgt het pasje een saldo van bijvoorbeeld 25,00. Bij het afrekenen in de kantines hoeft dan geen geld meer gebruikt te worden. Het bedrag van de maaltijd wordt aangeslagen op een kassa. De pashouder stopt vervolgens bij de kassa de kaart in een apparaat, dat het bedrag in mindering brengt op het saldo van 25 guldenIs het start-bedrag letterlijk opgegeten, dan kun je met munten of bankbiljetten het krediet weer verhogen. De aanschaf van de benodigde apparatuur zal overigens geleidelijk plaatsvinden. Aangezien die apparatuur tamelijk kostbaar is, zal deze wijze van elektronisch betalings verkeer niet overal worden toegepast. Voor kleine kantines bijvoorbeeld is dat niet rendabel. Bij die kantines waar het nieuwe sys teem wèl toegepast wordt, is het na de invoering ervan niet meer mogelijk bij de kassa met geld af te rekenen. Daarom is het dus noodzakelijk dat alle medewerkers dagelijks hun legiti matiebewijs bij zich hebben. Met het bewijs is betalen mogelijk op alle vesti gingen, waar het systeem is ingevoerd, dus niet alleen in de eigen kantine. Toekomstige mogelijkheden In de toekomst zijn nog andere moge lijkheden denkbaar. Om bepaalde ruimtes te vrijwaren van ongewenste bezoekers bijvoorbeeld. Zoals ruimtes waarin vertrouwelijke informatie ligt - üw persoonlijke gegevens wellicht, maar ook marktgegevens, onderzoek- gegevens of laboratoriumgegevens- die niet voor iedereen toegankelijk mogen zijn. Net als nu in Zoetcrwoude op de grens tussen produktie en kan toor een kastje hangt, dat de magneet strip leest, kunnen dergelijke 'elektro nische portiers' bij bovengenoemde ruimtes worden geïnstalleerd. Een andere toepassing zou gezocht kunnen worden in de registratie van het tijdstip waarop men op het werk komt en waarop men vertrekt. De rij- enlange kaartenbakken met de bekende prikkaarten en prikklok zou den dan vervangen kunnen worden door enkele kleine kastjes. Daarin stop je je bewijs en feilloos wordt de tijd geregistreerd. Het is zelfs moge lijk, als bij een calamiteit een vestiging ontruimd moet worden, door middel van één druk op de knop te weten te komen of inderdaad iedereen buiten het gebouw is. wordt vervolgd In totaal worden ruim 5.900 nieuwe legitimatiebewijzen ver strekt, geleverd in een plastic hoesje. Gelet op het persoonlijke karakter van elk kaartje, was een Heineken medewerker voortdu rend aanwezig bij de aanmaak ervan. De plastic hoesjes dienen ter bescherming van de magneet strip, waarin de gegevens zijn opgeslagen. Het spreekt vanzelf dat iedereen voorzichtig moet omgaan met het legitimatiebe wijs. Als men 't onverhoopt ver liest, dan moet meteen via de eigen personeeldienst het Bureau Legitimatiebewijzen (tel.071-815190) worden gewaar schuwd. Dan kan het nummer geblokkeerd worden zodat de vinder de kaart niet kan gebrui ken voor een 'gratis' maaltijd in de kantine of het tanken van ben zine. Dit laatste is overigens niet zo eenvoudig, omdat de vinder eerst nog de PIN-code moet intoetsen. Aangezien echter ner gens geregistreerd is voor hoe veel geld uw bewijs (nog) gewaardeerd is, betekent blok keren wel dat mèt de kaart ook het eventuele tegoed verloren is. Een extra reden dus om het pasje zorgvuldig te behandelen. Mocht u nog vragen hebben over het nieuwe legitimatiebewijs, dan kunt u daarvoor terecht bij het Bureau Legitimatiebewijzen in Zoeterwoude, tel. 071-815190. 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 15