Van plaatstaal tot drankenverpakkiiig r'.Vï Hoe het fabricageproces van bussen als drankenverpakking verloopt, is op de twee nevenstaande foto's te zien. Staal wordt gefabriceerd door in een hoogo venin ons geval Hoogovens in IJmui- den, erts te smelten. Het ontstane vloei bare ijzer gaat naar de staalfabriek waar er zuiver ruw staal van wordt gemaakt. Met een gietmachine worden hiervan vervolgens plakken, platen of blokken vervaardigd. Deze worden gewalst. Hoe vaker gewalst, hoe dun ner het staal. Eenmaal walsen levert staal op dat geschikt is voor knuppels of draad. Bij verder walsen wordt plaat materiaal verkregen dat geschikt is voor de scheepsbouw, gasflessen, auto-car- rosseriebouw. Nog verder walsen waarbij de stalen plaat altijd dunner en langer maar niet breder wordt) maakt het geschikt voor de verpakkingsindus trie. Dit plaatstaal dient overigens wel eerst vertind te worden, want de verpak kingsindustrie gebruikt slechts vertind plaatstaal, ook wel blik genaamd. Op enorme rollen krijgt de de busfabrikant het vertinde plaatstaal aangeleverd. De fabricage van het busje zelf vindt als volgt plaats: Uit de grote rol blik stanst een machine ronde plaatjes, die in dezelfde machine worden gevormd tot een cupje. In diverse stappen wordt de wand van de cup uitgerekt (in vakter men dungetrokken') tot de gewenste lengte. De bodem blijft tijdens dit pro ces dezelfde dikte houden. Nadat de bodem de juiste vorm heeft gekregen, wordt het busje 'getrimd'. Dat wil zeg gen, aan de bovenzijde netjes afgesne den. De volgende fase is een heel belangrijk onderdeel in het totale procé dé: debus wordt grondig gewassen. Ter bescherming tegen onder meer roest wordt de buitenzijde van de bus voor zien van een witte basislak. Deze lak dient 'gemoffeld' te worden, hetgeen betekent dat de aangebrachte lak onder hoge temperaturen in een oven uit hardt. Hierna kan de bus worden bedrukt. Net als bij papierbedrukking, gebeurt dit kleur voor kleur. (De vier kleuren rood, geel, blauw en zwart zijn voldoende om alle kleuren te kunnen realiseren). Nadat het nieuwe decor weer bij hoge temperaturen gedroogd is, worden de bussen 'gebordeld': aan de bovenzijde krijgt de bus een profiel. Daarop kan dan later de deksel worden bevestigd. Nadat de bodem een behan deling heeft ondergaan tegen roest, is de buitenzijde van de bussen klaar. Inwen dig krijgen ze nu nog een coating. Aan deze behandeling en de coating stelt ons concern zeer hoge eisen, want als de lak niet goed is aangebracht, kan de kwali teit van het verpakte produkt worden beinvloed. Is de la klaag droog, dan wordt voor alle zekerheid getest of de gehele binnenzijde wel degelijk bedekt is met lak. Heineken Technisch Beheer heeft hien'oor een apparaat ontwik keld, de 'coating quality tester', dat sinds een jaar in gebruik is bij al onze bussenleveranciers. Een andere inspec tie vindt plaats met behulp van licht bronnen om te checken of in de bus geen gaatjes of scheurtjes zitten. Met andere woorden, of geen lekkage kan optreden. Als dit alles achter de rug is, vindt de bus met vele andere lotgenoten een plaats op een pallet, waarna het tijd is voor transport naar de drankenafvul- ler. Bij de brouwerijen of frisdrankenfa brikanten worden de bussen gevuld. Los aangeleverde deksels worden na het vullen op de bovenzijde van de bus gelegden 'gefelst'. Bij het felsen worden deksel- en rompprofiel in elkaar gevou wen. Een compound in het dekselpro fiel zorgt voor een gasdichte afsluiting. 70% van de bierbussenmarkt deze voorziening. In Europa was de Felinfoel brouwerij uit Wales de eerste die bier in bussen op de markt bracht. Dit gebeurde in januari 1936. De scheepvaart was in die dagen de grootste afnemer, want op de lange zeereizen bleef het hierin bus sen van betere kwaliteit dan in flessen. In ons land werden voor de tweede Wereldoorlog slechts weinig bussen afgevuld met bier. Een van de weini gen die dit wel deed, was de Amstel Brouwerij. Dit bier was bestemd voor de scheepvaart en voor export. Lang zamerhand werden de drankenbusjes ook gebruikt voor frisdranken. Vooral in de jaren na de 2e Wereldoor log raakte het gebruik van busjes popu lair. Het bier in bussen was niet meer alleen verkrijgbaar voor de soldaten van de geallieerden, zoals tijdens de oorlogsjaren, maar weer voor ieder een. Het eerste grote evenement in ons land waar bier en frisdranken in bussen ver krijgbaar waren, was de T.T. in Assen in 1963. In het Speelgoed en Blikmu seum te Deventer hangt nog de reclame uit die tijd: "T.T.-kijken? Drink Heineken." Sindsdien hebben er vele miljarden busjes hun weg gevonden naar de con sument, in binnen- en buitenland. Uiteraard ook afgevuld met bier van onze concernmerken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 13