R
machine worden de korrels met behulp
van een schroef getransporteerd en
daarna door middel van wrijving ver
warmd tot 260°C.
Hierdoor ontstaat een homogene
massa die vervolgens onder hoge druk
in een matrijs (vorm) wordt ingespo
ten.In deze matrijs krijgt het krat zijn
uiteindelijke vormVoor het krat uit de
machine komt wordt hij eerst nog
gekoeld. Dit hele proces duurt onge
veer 60 seconden.
Als het krat geheel is afgekoeld wordt
deze tenslotte aan vier zijden van het
logo voorzienwaarna er weer een krat
gereed is. Voor de Heineken kratten is
het logo zwartvoor de Amstel kratten
wit.
Voordelen
Het nieuwe model krat heeft verschil
lende voordelen ten opzichte van het
oude model. Men heeft met name
geprobeerd het goede uit de oude
modellen te handhaven en het minder
goede te verbeteren. Zo blijven de
kratten in verband stapelbaar en ook
de inhoud blijft ongewijzigd (24 flessen
van 30 cl).
Voor zowel brouwerij als handel heeft
het nieuwe model de nodige voorde
len. Het nieuwe krat is 3,5 centimeter
lager en heeft tevens een kleinere bui
ten afmeting (40x30). Dit zijn zoge
noemde "modulaire' maten: aan de
wens van de handel is tegemoetgeko
men door over te gaan op de standaard
formaten waarmee in het handelska
naal wordt gewerkt. Hierdoor is het
tevens mogelijk om 7 in plaats van 6
lagen van 10 kratten op een pallet te
plaatsen. Omdat hierdoor meer in één
keer kan worden vervoerd, betekent
dit een aanzienlijke besparing op de
transportkosten. Tevens is het nieuwe
krat steviger doordat gebruik wordt
gemaakt van een dubbelwandige con
structie.
Verder is de moderne vormgeving niet
alleen een lust voor het oog maar
garandeert deze ook dat de kratten lan
ger mooi blijven omdat het gladde
oppervlak minder vuil aantrekt en
gemakkelijk kan worden gereinigd. In
samenhang met het feit dat het gewicht
van de nieuwe flessen lager is (op een
vol krat scheelt dat 2,7 kilo) en de ver
beterde handgrepen wordt het dragen
van een kratje Heineken of Amstel
voor de consument straks gemakkelij
ker.
Foto boven: de achterzijde van de
spuitgietmachines. De kratten
komen hier op een centrale trans
portband, die hen naar de bedruk
kingsstraat vervoert.
Foto links: de bedrukkingsstraat.
Op de band linksonder komen de
kratten deze straat binnen: daarbo
ven gaan de reeds bedrukte kratten
naar de plaats waar ze op pallets
worden gezet.
fl'ül'.'STff)
9