25% muumpiuamim 30-minsmsiii UNIEKE VRACHTWAGENCOMBINATIE IN GEBRUIK GENOMEN Medio december stelde de Directeur-Generaal van verkeer en Waterstaat, ir. H. de Groot, op het Zoeterwoudse bedrijfsterrein een transportcombinatie in gebruik die 30 pallets kan vervoeren. Deze nieuwe wagen heeft 25% meer laad- capaciteit vergeleken met de combinaties die momenteel in gebruik zijn en die maximaal 24 pallets kunnen vervoeren. e officiële ingebruikname vond plaats in Zoeterwoudc. In ont vangstgebouw De Hooiberg waren vele relaties, betrokken bij het ontwerp en de bouw van de 30-pallets- wagen, aanwezig. Aangezien op deze dag het kort geding diende in verband met de vervoersstaking, kon Staatsse cretaris drs. J.F. Scherpenhuizen van Verkeer en Waterstaat helaas niet aan wezig zijn om de wagen in gebruik te stellen. De eerste spreker, Algemeen Directeur drs. A. Oostra, zei het bij zonder te waarderen dat de Directeur- Generaal van Verkeer en Waterstaat, ir. H. de Groot, deze officiële hande ling op zich wilde nemen. Voorts zei de heer Oostra zich nogal eens afgevraagd te hebben waarom er zo weinig veran dering heeft plaatsgevonden binnen het transport van ons produkt over de weg. "Immers, het enige zichtbare dat in de laatste vijftig jaar is gewijzigd, is dat paard en wagen plaats hebben gemaakt voor de vrachtauto." Om aan te tonen hoe belangrijk het is dat ook bij het wegvervoer ontwikkelingen op het gebied van mechanisering en auto matisering plaatsvinden, gaf de heer Oostra het volgende voorbeeld. "Al leen al voor Heineken dient er per jaar zo'n 10,6 miljoen hectoliter bier over de weg verplaatst te worden vanaf de productiebedrijven - al dan niet via dis tributiecentra - naar de tussenhandel binnen Nederland. Dat betekent circa 1.900.000 pallets oftewel 80.000 ritten. Afhankelijk van de vraag hebben wij daar ongeveer 125 tot 250 vrachtwa gens per dag voor nodig." Droombeeld Vervolgens kreeg de heer JHde Zan ger van de firma Binfürst Autotrans port B.V., die de wagen heeft ontwikkeld in samenwerking met Hei neken, het woord. Hij lichtte alle aan wezigen in over de technische aspecten van deze 30-palletswagen. Tot slot sprak de heer De Groot van Verkeer en Waterstaat. "Tot voor kort werd een dergelijke type voertuig, waarin zo maar 25% meer kan worden geladen, als een soort droombeeld gezien. Juist daarom prijs ik de firma Heineken gelukkig met het feit dat zij als eerste onderneming deze innovatievrucht van een vervoerder kan plukken" ver klaarde de Directeur-Generaal. Ook de positie van de chauffeur bracht de heer De Groot ter sprake. "De ontwik keling staat niet stil. De chauffeur zal steeds meer handelingen buiten het rij den om moeten verrichten. Dat vereist een andere scholing en opleiding van de chauffeur." Technische snufjes Na deze toespraak werd het gezelschap met dubbeldekkers vervoerd naar de afdeling magazijn en intern transport waar de eerste 30-palletswagen gereed stond. Met een druk op de draadloze infra-rood afstandsbediening, een van de technische snufjes aan deze wagen, stelde de heer De Groot de auto offi cieel in gebruik, waardoor de trans portbaan in beweging werd gebracht. Vervolgens kreeg eenieder de gelegen heid de nieuwe auto te bezichtigen. Momenteel is, bij wijze van proef, één 30-palletswagen in gebruik. Deze rijdt tussen Zoeterwoude en het distributie centrum Bullewijk in Amsterdam. Als in de toekomst meer van dergelijke wagens in gebruik worden genomen, is het de bedoeling deze in te zetten voor transport naar de grote afnemers. De zogenaamde 30 palletswagcn bestaat uit een vrachtwagen met aanhanger. Deze combinatie werd ontwikkeld in samenwerking tus sen onder andere Binfürst Auto transport B.V.. Carrossericfabrick Joost Lamboo en Heineken. Het meest opvallende onderdeel van de transportcombinatie is het opklapbare brugstuk, dat tussen de motor- en aanhangwagen is geïnstalleerd. Daardoor kan tij dens het laden en lossen een onon derbroken laadvloer tussen motor wagen en aanhanger worden gecreëerd. Via de pneumatische rollenvloer. die is voorzien van transportkettingen, kunnen pallets van 1.200 kilo worden getranspor teerd. Met een draadloze afstands bediening kan de chauffeur gebruik maken van de laad- en los- faciliteiten. Doordat men deze combinatie aan de achterzijde kan laden en lossen, is het tevens moge lijk de wagen aan te sluiten op aan gedreven rollenbanen. De in gebruik gestelde 30-palletswagen is voorlopig de enige in zijn soort. Aan de hand van het gebruik in de praktijk zal worden vastgesteld of er verder nog verfijningen kunnen worden aangebracht. v* Een kijkje in de nieuwe wagen. Van links naar rechts de heren Oostra, De Zanger en De Groot. Op de voorgrond het neerklapbare tussendeel met de pneuma tische rollenvloer. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 5