en' van één miljoen Van links naar rechts: A. Slager, A. Elmarjani, M.A. van Zetten, J. Polderman, I.P. Franke. oor deze gelegenheid hebben we de rubriek Eén uit 6-duizend aangepast. Ditmaal niet één maar vijf medewerkers in de schijnwer pers. Vijf personeelsleden die voor hun werk bij de brouwerij in Zoeterwoude dagelijks vanuit Zeeland komen rei zen Per dag leggen ze zo'n slordige 230 kilometers af, en dat doen ze al vele jaren. A. Elmarjani is met z'n 41 jaar en 19 dienstjaren bij Heineken in dub bel opzicht de jongste in dit gezel schap. Maar uitgaande van ruim 50.000 kilometers woon-werkverkeer per jaar heeft ook hij er al meer dan één miljoen opzitten. J. Polderman - hij werkt als container-controleur bij Intern Transport, de andere vier werken aan verschillende lijnen bij de afdeling verpakken - pendelt thans al 21 jaar tussen het eilandTholen in Zee land en de brouwerij. De heer A. Sla ger doet dat als vaste chauffeur op de "Zeeland-bus' al 23 jaar (en al die jaren schadevrij!) terwijl de heren M.A. van Zetten en I.P Franke in respectievelijk mei en april de 26 dienstjaren volma ken. Begonnen in Rotterdam Aan het begin van de jaren zestig was het met de werkgelegenheid in Zee land niet bijster rooskleurig gesteld. Veel Zeeuwen en ook Brabanders zochten hun heil ondermeer in Rotter dam en omgeving, waar de industriële expansie op dat moment grote vormen begon aan te nemen. Ook de Heine ken brouwerij in Rotterdam zat in deze periode om personeel verlegen, en begon in die contreien met werving. Het was ook op die wijze waarop de 'Vijf Zeeuwen' (zoals ze door de colle ga's aangeduid worden, ofschoon in Casablanca geboren Elmarjani niet bepaald van Zeeuwse afkomst is) bij Heineken terecht kwamen. Pendel diensten vanuit Zeeland en Noord- Brabant naar de Maasstad waren aan de orde van de dag. Gezamenlijke reis Voor Heineken reed in die dagen nog een autobus op en neer die zo'n zestig pendelaars vervoerde. In de loop der jaren daalde dat aantal. En ook om te voorkomen dat de halve brouwerij stil kwam te liggen als de bus onverhoopt pech zou krijgen werd na verloop van tijd overgeschakeld op het gebruik van kleinere busjes. De overplaatsing van de brouwerij van Rotterdam naar Zoe terwoude, die gepaard ging met de overschakeling van de 2- naar 3-ploe- gendienst, deed de animo onder verre reizigers dalen. Ook de hier genoemde vijf - die sinds begin van de jaren tach tig gezamenlijk in één busje reizen, en om die reden consequent in dezelfde ploeg geplaatst worden - hebben des tijds met de gedachte gespeeld wat dichter bij huis werk te zoeken. Onder andere om financiële redenen werd die stap niet gezet, en achteraf gezien blijkt de reistijd best mee te vallen. Chauffeur Slager: "Destijds stopten we op weg naar Rotterdam op tal van plaatsen. Bovendien moesten we toen nog via de Moerdijk-brug. Nu is die verbinding via de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel aanmerkelijk verbeterd en rijden we in dezelfde tijd naar Zoeterwoude. Bovendien reizen wij altijd buiten de spitsuren, en kun nen we aardig opschieten. Normaal leggen we het traject af in anderhalf uur." Pech Uiteraard gaat het niet altijd van een leien dakje, en speciaal tijdens de win termaanden met slecht weer kan de reis wel eens langer duren. Van Zetten "Het is eenmaal voorgekomen dat we met bar slecht weer 's morgens om zeven uur vanuit Zoeterwoude ver trokken en pas rond elf uur thuis waren." Maar dat zijn uitzonderingen, zoals het ook sporadisch voorkomt dat de 'Zeeland-bus' niet uitrijdt, bijvoor beeld bij ijzel of een zware sneeuw storm. Materiaal-pech in de vorm van een lekke band en een enkele keer een gesprongen voorruit doet zich wel eens voor. Gevolgen voor het werk heeft dat tot op heden niet gehad, want als zoiets gebeurde was het steevast tij dens de reis naar huis! De chauffeur van de bus - is in de regel Slager, met Franke als le reserve, Elmarjani als 2e en Polderman als 3e. De stemming in de bus is altijd goed, zo verklaart Elmarjani: "We kunnen het goed met elkaar vinden, maar de ene keer wordt er meer gesproken dan de andere. Kom je in de winter uit de nachtdienst, en stap je in die warme bus dan slapen we - behalve de chauf feur natuurlijk! - allemaal voordat we op de Rijksweg zitten." De gespreks onderwerpen die onderweg worden aangeroerd lopen sterk uiteen; het laat ste nieuws, het weer en soms het werk. Dagelijks is het vijftal voor hun werk en inclusief reistijd twaalf uur van huis. Toch wenst geen van allen ook maar te denken aan de mogelijkheid van ver huizen. In praktisch alle gevallen lig gen de wortels - mede via het gezin of de familie - te zeer verankerd in het Zeeuwse land. De heer Polderman - die met het pendelen een familietradi tie voortzet, zijn vader reisde al veer tien jaar lang tussen Sint Maartendijk en de brouwerij in Rotterdam - heeft een verhuizing ooit eens voorgesteld aan zijn vrouw en twee kinderen. Op een zondag werd het wonen in Zoeter woude en naaste omgeving verkend. Eenmaal weer thuis dreigden de kinde ren prompt om bij oma in te trekken zodra er een verhuiswagen zou opdoe men voor huize Polderman. Sindsdien is dit onderwerp afgedaan in de huise lijke kring. Aan het begin van de jaren '70 wilden de wandelgangen doen gelo ven dat de brouwerij vanuit Rotterdam dichter bij Zeeland gebracht zou wor den. Moerdijk werd genoemd als nieuwe vestigingsplaats, zo weet Van Zetten zich nog te herinneren. "Dat leek ons aantrekkelijk, je werk wat dichter bij huis. Ik heb geen spijt dat ik ben meegegaan naar Zoeterwoude. Ik heb altijd met plezier gewerkt. Ik heb altijd met plezier gewerkt. Maar in alle eerlijkheid zeg ik wel dat ik het nu, gelet op de afstand, niet meer zou over doen." 22

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 22