•OR SUCCES
Horecagebied Amsterdam/Utrecht
Horecagebied Den Haag
De Ridder, Maastricht
Rotterdam Crooswijksesingel en horecagebied)
Amsterdam
Het jaar 1984 is voorbij. Het is beslist geen slecht jaar geweest.
Gelukkig zijn ernstige schokken ons bespaard gebleven. Het
halfjaarbericht van Heineken N.V. was in alle opzichten gun
stig te noemen." Dat zei Algemeen Directeur Heineken
Nederland drs. A. Oostra tijdens de nieuwjaarsreceptie in Zoeterwoude.
Woorden van gelijke strekking werden op de bier-, fris-, gedistilleerd en
wijn- en in de horecagebiedsvestigingen gesproken door leden van de
Directie en Hoofden van de horecagebieden. Niet alle recepties vonden
tegelijkertijd plaats. Voor het eerst was het beginuur voor de bijeenkom
sten op de brouwerijvestigingenom 11 uur's ochtends gesteld. Dit was een
uitvloeisel van een voorlichtingsplan dat is ontwikkeld met betrekking tot
alcohol en werkdat dit j aar nader zal worden uitgewerkt .Het onderwerp
'alcohol en werk' zal de komende jaren ons aller aandacht vragen. De
sprekers zeiden dat wij als alcoholproducent en -leverancier èn persoon
lijk moeten laten blijken een goede, evenwichtige relatie met onze pro-
dukten te hebben. En een goed voorbeeld voor anderen moeten zijn.
Een terugblik op het afgelopen jaar door de sprekers leerde dat 1984 een
flink aantal vermeldenswaardige zaken had opgeleverd. Het boek Bier
werd bijvoorbeeld op de markt gebracht. 70.(XX) exemplaren daarvan
hebben inmiddels hun weg naar de lezer gevonden. Groot is ook het aan
tal nieuwe kelderbierinstallaties dat in het afgelopen jaar is aangesloten:
100 in totaal. Succesvol was in het najaar de landelijke introductie van
bokbier op fust. De introductie van de Heineken Thuistap verliep even
eens voorspoedig. Een nieuwe verpakking was er voor Amstel in de vorm
van het six-pack voor monoflesjes. Positief geluid ook van de ideeënbus
waar de maximale beloning van f 10.000,- kon worden uitgereikt.
Wat de frisdranken betreft, is de afzet iets gestegen ten opzichte van 1983
dank zij de contractverpakking en de export. De positie is redelijk stabiel.
Redelijk is ook de positie te noemen van Bokma, Coebergh, Hoppe,
Zwarte Kip en Jagermeister gelet op de forse accijnsverhoging die de
gedistilleerdmarkt ook in 1984 weer werd opgelegd. Daardoor daalde de
markt met bijna 10%. Voor Meekma Beerenburg en de door Wijnhandel
Reuchlin op fles geïmporteerde wijnen geldt dat hun ontwikkeling als
positief is te omschrijven.
Belangrijke feiten op internationaal gebied waren dat het volume in een
groot aantal landen is toegenomen. Met name de recent verkregen belan
gen in Frankrijk en Spanje zijn vermeldenswaard.
Marktsituatie
"Als we naar de toekomst kijken, kijken we binnen Heineken Nederland
toch allereerst naar de marktsituatie van onze bieren in Nederland", aldus
de heer Oostra. "Helaas hebben we daar nog te kampen met problemen.
Het A-segment, waar we met onze produkten in werken, loopt terug.
Daardoor loopt ook ons volume terug. Nieuwe produkten en efficiënter
werken zouden een oplossing voor dat probleem kunnen zijn. Willen we
de consument overtuigen dat onze produkten beter zijn dan andere, dan
moeten we daar eerst echter zélf goed van overtuigd zijn."
Heroriënteren en meeveranderen
Als voorbeeld van een aanpak om zich steeds opnieuw te oriënteren en
zo nodig nieuwe doelstellingen te makenwerd door de sprekers de vierja
rige CAO genoemd. Centraal in die CAO staat de arbeidstijdverkorting
tot 36 uur per week eind volgend jaar. Dat betekent wel dat de werktijd
klantgericht moet worden ingedeeld. De heer Oostra: "Als grote onder
neming moeten wij proberen de financiële kracht, de enorme kennis en
ervaring aan te vullen met flexibiliteit, dynamiek en creativiteit."
Ondernemingsraad
Speciale aandacht vroegen de sprekers in hun speech ook voor de onder
nemingsraadverkiezingen, die in april worden gehouden. "Ik wil namens
Heineken nog eens benadrukken dat wij het werk van de ondernemings
raad zeer waarderen en de individuele aandacht daar op hoge prijs stel
len," verklaarde de heer Oostra. En ongetwijfeld werd ook op de andere
vestigingen deze boodschap aan de toehoorders uitgedragen.
Tot slot de drie aspecten die zo van belang zijn voor het succes van een
onderneming: creativiteit, flexibiliteit en dynamiek. "We moeten aan
nieuwe oplossingen durven denken, van mening durven veranderen en
verantwoordelijkheid durven nemen." Namens de Raad van Bestuur en
Directie werd aan alle medewerk(st)ers dank uitgesproken voor wat zij in
1984 hadden aangetoond te kunnen. De verwachting werd vervolgens uit
gesproken dat ook van 1985 een goed jaar kan worden gemaakt.
Vervolgens voerde op diverse vestigingen de voorzitter van de plaatselij ke
ondernemingsraad het woord.
7