"Een wijs man heeft elke dag een andere mening" Per 1 september jongstleden staat hij aan het hoofd van de Nederlandse bierorgani satie: Drs. A. (Alger) Oostra, tot die tijd general manager van Dreher S.p. A. in Italië, Heineken's werkmaatschappij in de laars van Europa. Zijn komst naar de Nederlandse organisatie is alle reden voor een kennismaking inVers van 't Vat. Een gesprek over de Italiaanse werksfeer, Heineken in Nederland en de Europese markt, èn over hemzelf. NIEUWBENOEMDE DIRECTEUR BIER: Drs. A. Oostra37 jaar en vader van twee dochters, werkte na zijn universitaire studies chemie en economie van1972tot en met 1977 voor AKZO, waarvan de laatste drie jaar in Italië. Voordat hij naar Heineken overstapte was hij manager van de Doe-het-Zelf divisie van AKZO Coatings in Italië. In 1978 werd hij benoemd tot algemeen directeur van Birra Dreher S.p. A. Deze groep omvat inmiddels een vijftal brouwerijen en heeft het hoofdkantoor gevestigd te Milaan. U heeft jaren in Italië gewerkt. Wat trok u daar zo aan "De creativiteit van de mensen. Een continue bron van dynamiek. Het tweede is de behandeling van fouten: met gemaakte fouten wordt anders omge gaan. Eerst wordt de zaak opgelost, dan pas over de gemaakte fouten gesproken En die fout wordt, dat past natuurlijk bij de zuidelijke aard, snel vergeven." "Bovendien is in Italië bijna nooit iets écht erg. Toen ik in '75 in Italië kwam deva lueerde de lire met 23% Twee weken waren vervol gens de restaurants leeg en daarna ging het leven weer op de oude voet verder. Dat jaar werden er net zoveel wintersportvakanties geboekt als anders." "Het is heel moeilijk Italia nen te bewegen om planma tig aan een project te werken. Veelal laten ze de zaken op zich afkomen om er dan keihard tegen aan te gaan, dan wordt met veel energie en creativiteit aan een zaak gewerkt. Een gevolg daarvan is dat de werkzaamheden op een andere manier worden aangepakt dan je zou verwachtenof dat er andere oplossingen worden gevon den. We zeiden altijd: "Een wijs man heeft elke dag een andere mening". Dat is natuurlijk niet bedoeld in de letterlijke zin maar meer overdrachtelijk. In feite zegt die uitdrukking dat je op ieder moment bereid moet zijn je mening te toetsen en dat je bereid moet zijn die aan te passen als daar goede redenen voor zijn. Die Italiaanse wijsheid lijkt mij ook in Nederland van toepassing." Kunt u verschillen aangeven tassen de Heineken activiteiten in Italië en in Nederland? "In Nederland zijn de inspanningen van de bieror ganisatie vrijwel volledig gericht op de merken Heineken en Amstel. Daarbij komt dat in Neder land Heineken veruit de grootste brouwer is, dat levert een ander positie in de markt op dan in Italië waar Birra Dreher S.p. A. na Peroni de tweede brouwerij is. Bovendien wordt daar 70% van de omzet gevormd door het merk Dreher en 'maar' 30% door Heineken. Maar wat overeenkomt is de marktbenadering: ook in Italië ligt het accent op kwaliteit van de produkten en de service die daar omheen wordt gegeven." Wat ziet u als de grootste uitdaging in uw nieuwe haan? "Het is een en al uitdaging. Het is een geweldige eer dat ik na mijn periode in Italië deze verantwoordelijkheid krijg. Ik heb er ontzettend veel zin in maar kan er op dit moment nog niet veel van zeggen: ik heb uiteindelijk nog niet eerder in de Neder landse organisatie van Heineken gewerkt." Hoe ziet u de rol van Heineken als 'Europese' brouwer? "Heineken heeft langzamer hand, vooral ook door de recente overnamen, een sterke positie in Europa opgebouwd. Daardoor wordt er, door internationale concurrenten maar ook door lokale bedrijven, erg naar ons gekekenMaar ook om een andere reden staan we in de belangstelling: Heineken voert in Europa gewaardeerde reclamecam pagnes, daar timmeren we mee aan de weg en die zorgen ervoor dat onze prominente positie wordt ondersteund. En, als ik dan weer even de vergelijking met Italië mag maken, voor alle markten geldt dat het 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 10