Bij toeval ontdekte een Amerikaanse drogist Pepsi-Cola PEPSI TUD Caleb Bradham, een jonge Amerikaanse drogist uit New Bern (Noord- Carolina), ontdekte in 1898 Pepsi-Cola. Op zekere dag was hij bezig een elixer te maken van onder meer colabonen, cafeïne, kool zuur, water en citrusfruit- extract. Deze drank, bedoeld voor mensen met een slechte spijsvertering, bleek lekker en verfrissend te zijn. De successtory van Pepsi-Cola kon beginnen. In 1903 werd Pepsi-Cola op de Amerikaanse markt gebracht. En de Amerikanen lieten het zich goed smaken. De onderneming van de fortuinlijke Bradham groeide enorm. Tien jaar na de introductie waren er al 280 bottelaars, verspreid over geheel Amerika. Ondanks dit succes bracht de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) en de daarmee samenhangende wan kelende economie een kink in de 'ver- koop'kabel. Suiker werd vier keer zo duur en de Pepsi-Cola bottelaars moesten het bezuren. Om zich in te dekken tegen nog verder optredende prijsstijgingen, begon Bradham suiker in te slaan voor de prijs van de dag: 22,5 cent per pond. Maar in een paar maanden kelderde de prijs tot 3,5 cent. Het werd Bradham allemaal teveel, zodat hij besloot het merk Pepsi-Cola te verkopen Agressief Het lukte Charles Guth. eigenaar van de Loft Company (een keten van 115 üirf l winkels) de markt weer open te bre ken. Met een uiterst agressieve ver- pakkingsvorm: de Pepsi-Cola fles werd twee keer zo groot, maar werd geleverd voor dezelfde prijs als de (kleinere) fles van concurrent Coca- Cola. Dit leverde een gestage ver- koopgroei van Pepsi-Cola op. Toch was men bij Pepsi-Cola nog niet tevre den. Wat kon gedaan worden om nog meer omzetgroei te creëren? Een befaamd reclamebureau werd in de arm genomen. Dat kwam tot de con clusie dat Pepsi-Cola zich vooral moest richten op jonge mensen tussen de 12 en 34 jaar. Door de geboortegolf na de Tweede Wereldoorlog (zo'n 25 mil joen Amerikaane teenagers) was Pep si's doelgroep immers enorm toegeno men. Voor het eerst in de geschiedenis van de reclame kreeg in 1963 een doel groep een 'eigen' benaming: 'The Pepsi generation' was geboren. Het succes was overdonderend. In de zes navolgende jaren groeide Pepsi-Cola sneller dan Coca-Cola. In 1977 bereikte Pepsi-Cola een mijlpaal. Voor het eerst werd namelijk in de Amerikaanse supermarkten meer Pepsi-Cola verkocht dan welk ander colamerk dan ook. Pepsi Free en Pepsi Light Pepsi-Cola heeft nog een ander sterk punt: de introductie van nieuwe pro- dukten. Zo werd naar aanleiding van de grote vraag in Amerika, een Pepsi met citroensap en een suikervrije Pepsi op de markt gebracht. De suikervrije versie, in de V.S. Diet Pepsi genaamd, is bij ons bekend als Pepsi Light. In 1982 overtrof de introductie van Pepsi Free in de Verenigde Staten de stout ste verwachtingen van de fabrikant. In uiterst korte tijd is deze frisdrank ver reweg de grootste geworden binnen het cafeïnevrije segment. Het Amerikaanse bedrijf PepsiCo beperkt zich niet alleen tot de produk- tie van frisdranken. Een grote bijdrage aan de bedrijfswinst wordt thans gele verd door de Frito-Lay snacks. En wie ooit in de Verenigde Staten is geweest, heeft misschien wel eens gegeten in een van de vele restaurants van het bedrijf (de Pizzahut-keten en de Taco- bel restaurants). Daarnaast beschikt

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 8