treintjes is een 'vrije' baan gemaakt.
Deze loopt van de palletizers door de
produktiehal naar buiten waar de
afstand naar de nieuwe loods wordt
overbrugd.
Het treintje stopt automatisch op het
laadpunt bij de palletizers en wordt
daar op de normale manier door een
vorkheftruck beladen. De chauffeur
van de heftruck kan met een zendertje
de trein in beweging zetten en vervol
gens volbrengt deze zijn opdracht zon
der tussenkomst van mensenhanden
tot aan de opslaghal waar het treintje
op het eindpunt automatisch stopt.
Ook daar wordt het met de heftruck
gelost en terug gezonden. Het 'route
schema' kan naar believen veranderd
worden, start- en stopplaats worden
tevoren geprogrammeerd. Uiteraard
komt het treintje onderweg obstakels
tegen zoals bijvoorbeeld een dichte
deur of een kruising op het buitenter
rein. Ook die worden moeiteloos
genomen. Bij het naderen van de deur
zorgt opnieuw een zendertje ervoor
dat de deur automatisch opengaat, het
treintje wacht geduldig tot de weg vrij
is. Kruisingen zijn beveiligd met stop
lichten die voor het overige verkeer op
rood springen als het transport nadert.
De trekker is zelf beveiligd met een
groot geel zwaailicht. Bemerkt de trek
ker een obstakel in zij n baandan stopt
hij automatisch.
Kortom, aan alle veiligheidsaspecten is
gedacht. De heer Keereweer daar
over: "We hebben de baan van het
treintje bovendien gemarkeerd met
gele strepen zodat voor iedereen zicht
baar is waar het transport loopt. De
ervaringen tot nu toe leren overigens
dat de mensen in het bedrijf er snel aan
wennen en dat zich geen gevaarlijke
situaties voordoen."
Experimenteren
Zo'n nieuwe vorm van transport
vraagt natuurlijk om gewenning en
aanpassing van de mensen. "Het
nieuwe systeem is enthousiast ontvan
gen door de mensen die er mee moeten
werken. We hebben op een zaterdag
een soort instructie belegd en toen kon
iedereen experimenteren met het
treintje. Onder begeleiding van de
fabrikant hebben we alle knoppen en
mogelijkheden uitgeprobeerd. Niet
alleen het systeem als zodanig werd
positief door onze mensen beoor
deeld, maar ook het feit dat het hier
om een onbemand transport ging vond
bijval. Er vond in feite een belangrijke
verbetering van arbeid plaats door het
pendeltransport te automatiseren. En
verder brengt deze vorm van transport
een zekere rust in het werk omdat het
volle goed veel regelmatiger wordt
afgevoerd, waardoor een constante
verwerking ontsaat", betoogt de heer
Keereweer.
Toekomst
Bij Vrumona voorziet men dat in de
toekomst de nodige uitbreidingen aan
dit systeem van intern transport kun
nen worden gegeven. Zo kan het trein
tje geprogrammeerd worden op meer
laad- en losplaatsen tegelijk. Momen
teel worden de palletizers al aangepast
aan de hoogte van de laadvloer van het
treintje zodat de pallets straks recht
streeks zonder tussenkomst van de
vorkheftruck opgeladen kunnen wor
den. "Gelukkig waren wij juist bezig
met een vervangingsproject van onze
palletizers. Deze ontwikkelingen kun
nen daarin mooi worden meegeno
men", aldus bedrijfsleider Keereweer
die, terwijl wij staan te praten, tot zijn
genoegen het treintje keurig zijn route
ziet voltooien.
Vrumona B.V. Bunnik, trajekt Tele-Track
1 opslag
2 produktie
o verkeerslicht
o knipperlicht
beladen
-o ontladen