Begin 1982 werd een nijpend probleem voor Vrumona
opgelost. Door de aankoop van het terrein van buurman
Wynmalen Hausmann kon een centraal voorraadde-
pot worden ingericht ten behoeve van het gereed pro-
dukt. De depots in Wijk bij Duurstede, Amersfoort en
de twee in Utrecht werden afgestoten. Met de bouw van
een nieuwe loods op het aangekochte terrein is voorzien
in een grote centrale opslagruimte van waaruit de gehele
distributie over Nederland plaatsvindt.
NIEUW INTERN TRANSPORT
VOOR VRUMONA
Zoals vaak bij het oplossen van
problemen, ontstaan er nieuwe
die op hun beurt het hoofd moe
ten worden geboden. In dit geval ging
het om het interne transport van het
gereed produkt op de pallets naar de
opslagruimte. De nieuwe loods ligt op
een afstand van 350 meter van de
palletizers (de kratstapelmachines) en
die afstand is te groot om door een
vorkheftruck op een efficiënte wijze te
laten bestrijken. Er is tijdelijk gebruik
gemaakt van een vrachtwagencombi
natie om het gereed produkt naar de
nieuwe loods te vervoeren maar om tot
een definitieve oplossing te komen,
bestudeerde een werkgroep een aantal
alternatieven.
Bedrijfsleider K. Keereweer: "Bij het
bekijken van de verschillende moge
lijkheden hebben we ons vooral laten
leiden door economische motieven.
Kostenverlaging is voor Vrumona nu
eenmaal een noodzaak om te kunnen
overleven. Bovendien hebben we met
de keuze van het systeem ook aan de
werkomstandigheden voor de mensen
gedacht."
De werkgroep oriënteerde zich bij
andere bedrijven en kwam tot de con
clusie dat een onbemand treintje de
beste oplossingwasvoor Vrumona. En
hoewel binnen Heineken enorm veel
ervaring is opgedaan met intern trans
port bleek dat een mogelijkheid te zijn
die nog op geen van onze vestigingen
was ingevoerd.
De heer Keereweer: "Dat betekende
dat wij niet konden terugvallen op
gegevens en ervaringen van een derge
lijk treintje in eigen gebruik en dat we
dus een stukje pionierswerk moesten
verrichten. Mede door de hulp van een
adviseur van de concernstafdienst Phy-
sieke Distributie zijn we daarin goed
geslaagd."
Vrije baan
Het onbemande treintje krijgt zijn
'richtingsgevoel' van een kabel die in
de grond is gelegd. Op deze kabel staat
een hoogfrequente spanning die een
soort magnetisch veld veroorzaakt.
Dat veld wordt afgetast door de 'trek
ker' die daardoor in zijn spoor blijft.
Voor de twee nu in gebruik zijnde