DIASERIE EN BROUWFOLDER BEDEN HANDLEIDING VOOR RONDLEIDING 1. Bier in de Sumerische samenleving 2. Heineken brouwerij aan de Stadhouderskade 3. Beide gidsen in de filtratie- afdeling te Zoeterwoude 4. Bier past bij gezellige momenten brouwfolder. Deze folder vervangt het voormalige 'bezoekersboekje' en de brouwschemakaart, die beide aan vernieuwing toe warenDe nieuwe brouwfol der valt in eerste instantie direct op door zijn frisse, moderne uitvoering. De folder is op een originele wijze gevouwen, waardoor een speciaal klein formaat ontstaat dat uitnodigt tot het meenemen van de folder. Grafische grapjes zorgen ervoor dat de wetenswaar digheden op een speelse manier in beeld worden gebracht. Want wetenswaar dige informatie bevat de folder te over. Naast een welkomstwoord aan de bezoeker door de heer AH Heineken en historische gegevens over ons concern, wordt ruime aandacht geschonken aan het brouw- proces. De nadruk ligt daarbij vooral op de natuur lijke grondstoffen die wij gebruiken en de zorg die wij Jaarlijks brengen vele tienduizenden gasten een bezoek aan onze brouwe rijvestigingen. Vooraf gaand aan een excursie door de brouwerij krijgen zij een eerste uitleg over het brouw- proces en informatie over ons concern. Dit gebeurde voorheen door middel van een diaserie en de film 'The world of Heineken', die uit 1973 dateert. De diaserie was echter niet meer actueel. Derhalve is er een nieuwe ontwikkeld, die een dezer dagen voor het eerst aan de bezoekers zal worden getoond. Het bijzondere van deze serie is dat het een zogenoemde 'filmdia' is. Alle dia's zijn op een film strook overgenomen, zodat de projectie (m.b.v. een 16 mm-filmprojector) zonder haperen verloopt. Boven dien is het bij een filmdia mogelijk dat tussen de dia's door stukjes 'echte' film worden gemonteerd. Zo krijgen de kijkers beter een indruk van bijvoorbeeld de snelheid waarmee het bottelen in de bottelarijen plaatsvindt. Bovendien biedt een diaserie het voordeel dat bepaalde dia's gemakkelijk door andere kunnen worden vervangen om deze aan de actualiteit aan te passen. De serie bestaat uit vier onderdelen: de historie van bier, hetgeen met cartoons in beeld wordt gebracht, de geschiedenis van het Heine ken concern, herkenbare situaties waarin onze bier merken worden gedronken en als hoofdmoot het brouwproces. Bij dit laatste hoofdstuk nemen een rondleidster en rondleider de bezoeker als het ware mee door de brouwerij om het voor de leek toch moei lijke brouwproces stap voor stap uit te leggen. De vrouwelijke hoofdrol wordt daarbij vervuld door een Heineken medewerkster: Annelies Zittersteyn van de afdeling Corporate Adverti sing in Amsterdam. De Amsterdamse fotograaf Ferry Bokma was producent van de filmdia. Brouwfolder Tevens is er sinds kort een nieuwe brochure voor de bezoekers: een Heineken besteden aan het produce ren van Heineken bier. Dat daarbij met uitermate moderne apparatuur wordt gewerkt om een constante kwaliteit van ons bier te bereiken, wordt ook duide lijk naar voren gebracht. Om het eigen karakter van Amstel bier te onderstre pen, is voor het merk Amstel een dergelijke brochure in bewerking. Zo zullen ook onze Amstel relaties in de toekomst op een eigentijdse wijze van informatie worden voorzien. Als u belangstelling heeft voor de Heineken brouwfol der, kunt u deze opvragen bij het bureau Klantenser vice van de afdeling Public Relations, kamer 2.329 in Zoeterwoude, toestel 4361. 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 36