RUR IN TEKEN VAN 'BIER' Peter Knegjens, de man van de 'goudgele rakker' en de 'gebottelde glimlach' kon digde hem met zijn welbekende bespraaktheid aan: Jan Lenferink, de nu al populaire maker en TV-presentator van RUR die ter gelegenheid van de introductie van het boek 'BIER' op 21 maart jongstleden bij Heineken in Zoe- terwoude een speciale RUR-op-reis pre senteerde. En het zal niemand verbazen: in deze RUR stond bier centraal. Als een volleerd T.V. -presentatrice kondigt onze Zoeter- woudse telefoniste Marga van Toorn de gasten van Jan Len- ferink aan De heer Snoep (rechts) overhandigt de eerste exemplaren van het boek aan de schrijver Otto Holzhaus (links) en vormgever Leo van Noppen (midden) Wie weet er nu 't meest over bier...? Zo'n honderdvijftig genodigden, voor het merendeel j ournalisten hadden zich op de dag dat de lente èn de boekenweek begon naar de Hooiberg in Zoeterwoude begeven om de 'doop' van het boek 'BIER' bij te wonen. Zij vormden Lenferinks publiek in een entourage die vrijwel identiek was aan de televisie-enscenering van het programma RUR. Met zijn gasten IJff Blokker, café-houdster Alma Boersmaen Vrij Nederland journalist Martin van Amerongen nam hij een aantal facetten van bier onder de loep. Alma Boersma van het fameuze café Ome Ko (officieel: 'De Gooische Boer') in Muiden vormde verpersoonlijking van de Nederlandse horeca, die ook in het boek zoveel aandacht krijgt. IJff Blokker die behalve als Barend Servet en acteur in Beppie Nooy's volkstoneel een reputatie als bierkenner, bierliefhebber en thuisbrou- wer heeft opgebouwd 'onthulde' dat je vooral veel van het produkt te weten komt als je het proeft. Martin Van Amerongen was de herkenbare factor voor de aanwezige journalis ten. Zijn uitspraken dat journalistiek niet zonder drank kan en dat journalis- ten meer drinken dan andere mensen 'omdat zij het nu eenmaal zwaarder hebben', leverden hem instemmend applaus op. Na RUR volgde de officiële overhandiging door de heer Snoep, Algemeen Directeur van Heineken Nederland B.V., van de eerste exem plaren aan schrijver Otto Holzhaus en vormgever Leo van Noppen. Door het openslaan van de eerste pagina van een reusachtige replica van het boek kwam een stroom gerst vrij symboliserend de voor bier zo belangrijke grondstof. Na de samenstellers kregen ook Jan Lenferink en zijn gasten een exemplaar van het boek overhandigd. Met deze feestelijke introductie werd het startsein gegeven voor de verkoop van het boek dat in een oplage van honderdduizend exempla ren is gedrukt. Behalve alle (oud-) medewerkers van Heineken. kregen ook de ruim twintigduizend Heine ken, Amstel of Ridder bier schenkende horeca-afne- mers het boek gratis toege zonden. Voor alle andere geïnteres seerden in bier is het boek voor f 18,50 verkrijgbaar in de boekwinkels en kiosken. Heineken maakt hen hierop attent door middel van advertentie-campagnes in de tijdschriften. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 33