mPMfimi test' vaak uit. Die is van groot belang omdat in deze test de afwijking van de norm wordt gezocht. Er zijn een hele boel smaakgebieden en het is de bedoeling te testen of er geen geuren en smaken aan het bier zitten die er niet horen. Verder wordt er in de 'N-test' een absoluut oordeel gegeven over een bier in de vorm van een rapportcijfer. Zo wordt er dan een ondelinge rang orde opgesteld." n het >etei- ander bier. De bedoeling van deze test is dat men proeft welke twee bieren hetzelfde zijn. Verder voeren we de 'N- Afhankelijk van de opdracht worden er ook nog andere tests uitgevoerd. Opvallend is de wetenschappelijke aanpak van het proeven. Wie dacht dat het bierproeven vooral een hobby is van een groepje 'liefhebbers', komt bedrogen uit. Met behulp van moderne onderzoekstechnieken worden de tests samengesteld en uitgewerkt. Het bierproeven wordt in opdracht van verschillende afdelingen uitgevoerd. Belangrijkste opdrachtgever is de groep van Heineken Technisch Beheer, die zich bezighoudt met de assistentie aan de werkmaatschappij en. Verder komen veel opdrachten van de proefbrouwerij en vinden er ten behoeve van Vrumona en de Gedistil leerd en Wij ngroep ook smaaktests van frisdranken en gedistilleerd plaats. Het zal duidelijk zijn dat al deze proeve- rijen enorm veel tijd kosten. Én hoe wel er getracht wordt steeds nieuwe mensen op te leiden, is het proeven Lees verder op pagina 12 We hebben bij Heineken verschillende proefpanels. Panel l wordt het 'kwaliteitspanel' genoemd. Daar maken zeer gerouti neerde proevers deel van uit. Deze zijn geselecteerd op ervaring, proefkwa- liteit en bekendheid met onze brouwerijen. Het panel komt dagelijks bijeen. Zij proeven alle bieren die onder Heineken beheer in de wereld worden gebrouwen. Dat zijn er 68. Panel 2 is het 'produktontwikkelingspanel'Dit panel komt drie keer per week voor een sessie bijeen. Nieuwe produkten en vergelijkende tests komen hier het meest aan de orde. Hoewel we in dit artikel alleen over bierproeven praten, ondergaan ook frisdranken (panel 3) en gedistilleerd produkten (panel 4) uiteraard dezelfde kritische controles als voor de bieren gelden. Deze panels komen drie tot vier keer per week bij elkaar voor het proeven van nieuwe smaken, het vergelijken en het controleren van monsters. Dan is er tenslotte het 'functionele panel'. Daarin zijn de hoogst verant woordelijke produktiefunctionarissen uit de Nederlandse organisatie ver zameld. Samen met Corporate Technical Management en de hoogste func tionarissen uit Heineken Technisch Beheer bepalen zij eenmaal per maand wat hèt Heineken bier is en wat hèt Amstel bier is. Verder in dit artikel leest u daar meer over. woude is de zorg voor het smaakonder zoek. Twee medewerkers zijn daarbij betrokken. Zij moeten de proeverijen voorbereiden en, wat heel belangrijk is, zij verwerken de gegevens zodat de resultaten gebruikt kunnen worden in de brouwerijen. Wim Martijn, die zich sinds ruim vier jaar met het smaakon derzoek bezighoudt, zegt: "We organi seren verschillende soorten tests. In de zogenaamde driehoekstest hebben we drie glazen gevuld. In twee van de gla zen zit hetzelfde bier, in het derde een Niet alleen flessebier monsters worden geproefd. Ook fustbier wordt door de panels gekeurd. >uui. teitï- ite i at er woi- tefcI iwe i naar 1 zij i ege- elig an ei d.1 ki - voi- itsgc- sluil- in d: ittei - ;gea- iet t - tk e ten is 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 9