:n
er
HM*
1
5
i-
s-
3-
ien
bij
>ch
de
we
tan
;er
ijk
ia
de
eel
ef-
an
;n.
ro-
ei-
de-
werkers 'op de vloer'"Er is ontzettend
veel kennis bij Heineken", is de
mening van Versluys. "Je moet het
alleen mobiliseren." Dat verzamelen
van kennis gebeurt bij vele afdelingen
op een lager niveau al lange tijd, bij
voorbeeld door de medewerkers te vra
gen iedere dag een half uur te besteden
aan het opschrijven van storingsanaly
ses en bedieningsvoorschriften. Mede
werkers van de andere ploegen wordt
om commentaar gevraagd, zodat er
een gezamenlijke handleiding wordt
opgesteld. De produktiemedewerkers
zijn zeer positief over het feit dat zij
hun bijdrage leveren aan de opleiding
van elkaar en van anderen.
Enthousiast
De reacties van de eerste groep trai
nees, die in januari is begonnen, zijn
positief. "De groep is erg enthousiast.
Ze vinden de opleiding voortreffelijk.
Proefondervindelijk is ook vastgesteld
dat deze wijze van opleiden -met vast
staande programma's en in groepsver
band- de voorkeur verdient boven
andere methoden. Het leidt direct tot
de gewenste opleidingsresultaten."
Continu proces
Al hebben de trainees volgens Versluys
na vier weken algemene opleiding
meer inzicht in bier en alles dat daarbij
Een trainee ontvangt de laatste instruc
ties voor het bedienen van de ultra-filtra
tie apparatuur
Amsterdam
El Zoeterwoude
H Den Bosch
11 Bunnik
Bestemming
OPLEIDINGSCOMBINATIES
ALGEMEEN
4 weken
y Aanvang opleiding
F Einde opleiding
BROUWCURSUS
6 weken
groepsleider
groepsleider
3 weken
3 weken
retour
vervangen
produktie
3 weken
produktie-
functie
TECHNIEK OPDRACHTEN
6 weken
groepsleider
storingsdienst
verpakken
3 weken
groepsleider
storingsdienst
brouwen
3 weken
rfj
VERPAKKINGSCURSUS
6 weken
groepsleider
groepsleider
3 weken
3 weken
retour
vérvangën
produktie
3 weken
technische
opleidingen
I
produktie
technische
functie
opleidingen
produktie-
functie
technische
opleidingen
Een overzicht van de vakgerichte opleidingen. Hoe vaak de opleidingen
plaatsvinden, is enigszins afhankelijk van de behoefte. Vooralsnog wor
den zij drie maal per j aar georganiseerd voor groepen van circa acht perso
nen.
In het overzicht is te zien dat de programma-onderdelen van de Algemeen
Bier-opleiding, de Brouwcursus en de Verpakkingscursus worden gevolgd
in de brouwerij aan de Van der Helststraat (Amsterdam). Vrijwel dage
lijks wordt deze vestiging daardoor met opleidingen geconfronteerd en
leveren medewerkers van hoog tot laag veelvuldig hun inbreng. In de
brouwerij in Zoeterwoude wordt het progamma Techniekopdrachten uit
gevoerd, alsmede de stage groepsleider Storingsdienst. Stage en vervan
ging groepsleider Brouwen vindt plaats in de brouwerij te Den Bosch en
Vrumona in Bunnik is de locatie waar de trainees hun stageperiode en hun
werkzaamheden als vervangend groepsleider Verpakken uitoefenen. De
tijdsduur van elke opleiding is aangegeven in ieder hokje. Indien er twee
mogelijkheden zijn -nl. een periode van 3 weken en een periode van 6 en
3 weken-, is de korte termijn bestemd voor om-, bij- of herscholing van
medewerkers die reeds langer bij ons werkzaam zijn en de lange termijn
voor diegenen die nieuw in dienst zijn gekomen.
Bij "Bestemming' is aangegeven dat medewerkers die naar het buitenland
zullen worden uitgezonden, via Technische Opleidingen H.T.B. daarop
worden voorbereid.
komt kijken, het betekent niet dat er
niets meer is dat verdere opleiding
behoeft. Dit geldt ook voor de vaktech
nische opleiding van zes weken. Om
het vooraf geleerde in praktijk te bren
gen, zijn dan ook diverse perioden in
de opleiding ingebouwd, waarin de
trainees stage lopen en als vervangend
groepsleider optreden.
"Eigenlijk zou de eerste produktie-
functie beter gezien moeten worden als
een soort testfunctie, waarin de mede
werker speciaal begeleid wordt door
het afdelingshoofd. Tevens moet hij de
eerste jaren verder worden opgeleid in
managementtechnieken, sociale vaar
digheden, vaktechnische cursussen,
zodat gericht ervaring wordt opgedaan
en een voor zijn taak opgeleide mede
werker zelfstandig kan gaan functione
ren.
Opleiden is een continu proces: be
staande kennis, kunde en vaardighe
den, moeten bijgeschaafd en aange
vuld worden. Je bouwt nu eenmaal
geen toekomst op onkunde en onwe
tendheid", besluit Versluys vanC.T.V.
kernachtig zijn betoog om het belang te
benadrukken van een goede opleiding.
Zeker als het een vaktechnische oplei
ding betreft waaraan door het kader
zelf inhoud, vorm en instructie wordt
gegeven.
21