Amstel heeft succes onder de (kroon)kurk Mono verpakking krijgt andeie vorm Het gaat goed met Amstel bier. In 1983 steeg het marktaandeel waardoor Amstel het tweede nationale biermerk is gewor den. Een deel van dit succes is te danken aan de consumentenpromotie van vorig jaar met het mini-kratje. Ook voor dit jaar heeft Amstel weer een unieke natio nale promotie in petto. Amstel heeft zijn succes niet alleen te danken aan de promotie van vorig jaar. Uiteraard speelden de kwaliteit, de smaak en het gevoerde prijsbeleid een grote rol. Dit prijsbeleid leidde ertoe dat Amstel als A-merk voor de consument scherp is geprijsd, en voor de handel een A-merk is met een scherpe prijs èn een redelijke marge. Natuurlijk zorgt Amstel ook voor een goede ondersteuning met consumenten- en handels promoties op regionaal en landelijk niveau. Een bekende actie is de nationale consumentenpromotie in het voorjaar. Vorig jaar was dat het mini-kratje, gevuld met viltjes, dat de consu ment gratis kreeg bij aan koop van een krat of tray Amstel bier. De actie sloeg aan, want in totaal vonden toen ruim één miljoen kratjes hun weg naar de consument. Als waardige opvolger van de mini-krat zal dit jaar vanaf 19 maart een flessen-opener in de vorm van een maxi-kroon- kurk als hoofdrolspeler optreden in de nationale Amstel promotie 1984. Ook voor het personeel Uiteraard krijgt niet alleen de consument een gratis kroonkurkopener bij aankoop van een krat of tray Amstel bier. Ook (oud-)me- dewerk(st)ers van ons concern die na 21 maart op vertoon van hun bestelkaart in de bierwinkel Amstel bier afnemen, ontvangen bij iedere krat of tray Amstel zo'n leuke opener in de vorm van een grote Amstel kroonkurk. Deze actie loopt echter zolang de voorraad strekt! Met ingang van 1 april a.s. wordt Amstel bier in eenmalige fles in een andere verpakking op de markt gebracht. Omdat dit beter aansluit bij de aan koopbehoefte van de consument, bevat het draagkarton niet meer 10 maar 6 (eenmalige) flesjes. Vier van deze six-packs te zamen worden dan verpakt in een open tray met hoge zijkanten. Voor de detaillist biedt deze vorm van verpak ken het voordeel dat hij niet meer, zoals voorheen, eerst het krimpfolie van de tray hoeft te verwijderen en de twee 10-packs van elkaar hoeft te halen. Vanaf april kan hij de nieuwe trays direct in de winkel plaatsen, zonder dat verdere hande lingen nodig zijn. De consu ment kan zelf gemakkelijk zijn six-pack uit de tray halen. Nieuwe fles Ook het flesje zelf zal van vorm veranderen. Van een enigszins 'gedrongen' flesje, wordt het een echt 'bierfles je', omdat het een hals krijgt. De inhoudsmaat wijzigt niet: deze blijft 25 cl. Geen technische consequen ties Voor het overschakelen naar de six-packs en een eenmalige fles met een hals, waren geen aanpassingen in de bottelarij nodig. In oktober van het vorig jaar werd immers ook Heineken bokbier in het land geïntro duceerd in een kartonnen draagverpakking met 6 flesjes voor eenmalig ge bruik. De vorm van de nieuwe Amstel mono-ver- pakking is dezelfde als van de toen ingevoerde eenmali ge verpakking voor Heine ken bokbier. 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 14