Bij het woord 'proeflokaal' gaan de gedachten al gauw naar een bruin, vaak rokerig maar bovenal gezellig etablissement, waar plezierige praat overheerst en waar de kelen worden gesmeerd met vloeibare versnaperin gen van allerlei aard. Zo niet in het proeflokaal in Zoeterwoude. Daar overheerst vooral de haast gewijde stilte die een optimale concentratie mogelijk moet maken. Roken is ook taboe: het verstoort de gevoelige wer king van de smaakpapillen. En hier gaat het niet om het drankje dat je het liefst drinkt, of waar je op dat moment het meest trek in hebt, nee, het menu is tevoren bepaald, keus is er niet. Gedisciplineerd en met toewijding onder gaan de Heineken proevers het ritueel. De plaatsen worden ingenomen, de gereedstaande glazen en het bijbehorende formulier worden bestudeerd. Evenals in dat andere proeflokaal is het licht diffuus. Nu alleen niet ter bevordering van de sfeer, maar om de kleur van het te proeven bier niet van invloed te laten zijn: het gaat immers om de smaak. Daarom ook wor den niet de bekende bierglazen gebruikt. Dikke glazen meteen 'versluieren de' kleur zijn met een bodempje van het te proeven monster gevuld. De manier van proeven is verschillend: er zijn experts die binnen lopen, de test in vlot tempo doen en binnen vijf minuten weer buiten staan. Zeker van hun zaak is het formulier ingevuld en afgegeven aan smaaktestleider Martijn. Anderen nemen er de tijd voor. Nemen bedachtzaam smaak en geur in zich op en gebruiken het plafond als klankbord: staren naar een onbestemde plek op het plafond moet het oordeel helpen vormen. Een hapje van de geserveerde cracker moet de smaak neutraliseren voor de vol gende slok. Vaak duurt het bierproeven zo'n twintig minuten. En dat dag in dag uit! Gelukkig is er ook even tijd om uit te blazen. Na het proeven treffen de panelleden elkaar in de Koperen Ketel waar een 'gewoonpilsje kan worden gedronken en waar de test van de dag nabesproken wordt. Voor vandaag zit de taak van onze kwaliteitsbewakers er weer op. En dan kunnen de andere werkzaamheden weer worden opgenomen. da scfe scfe i we aal - en reukvermogen. Maar niet iedereen is even geschikt voor het proeven van bieren", voegt hij daar veelbetekenend aan toe. "Proeven kan je tot op zekere hoogte leren, de rest is een kwestie van bei ulf van computers aanleg. Brouwers hebben natuurlijk, door hun ervaring,over het algemeen een beter ontwikkeld smaakvermogen voor bier. Als je honderd brouwers laat proeven en dat wordt vergeleken met de resultaten van honderd leken, dan zal je zien dat de brouwers beter proe ven." De heer Kruidenier heeft recht van spreken: in zijn tijd als bedrijfslei der van onze brouwerij aan de Van der Helststraat in Amsterdam won hij meer dan eens de prijs voor de beste proever. En dat ondanks het feit dat hij een goede sigaar best weet te waarde ren. "Roken is eigenlijk niet goed, het stompt de smaak af. Des te moeilijker wordt het dan om de verschillende aroma-bestanddelen in bier te proe ven." Succes Pratend over de smaak van bier komen we op het succes van het Heineken en Amstel bier over de gehele wereld. "Heineken zowel als Amstel bier heeft aangetoond aan te spreken bij een grote verscheidenheid van mensen en consumenten, in verschillende wereld delen en onder verschillende omstan digheden. Onze bieren zijn verfris send, licht verteerbaar en hebben een constante kwaliteit. Door een goed 'huishouden' te voeren in onze brou werijen kunnen we dat zo houden. De specifieke receptuur, een goede kwali teitsbeheersing tijdens het proces, het in acht nemen van de technolgische eisen, het gebruik van onze specifieke gist, het zijn allemaal zaken waardoor wij erin slagen hoogstaande bieren te produceren die door de consumenten ook als zodanig worden ervaren. Daar mee hebben wij een voorsprong op veel andere brouwerijen en blijven we concurrenten, hoewel die er soms naar lijken te streven zo veel mogelijk op onze bieren te lijken, vóór,"betoogt de heer Kruidenier. Die voorsprong moet behouden blij ven. Een consequente controle op smaak kan daar bij helpen. "Ik mag niet beweren dat de huidige opzet van de smaaktests in alle opzichten perfect is. We blijven zoeken naar efficiëntere systemen. Maar wat het belangrijkste is: We hebben een goede groep proe vers, dat is essentieel voor de kwali teitscontrole van onze produkten." 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1984 | | pagina 13