fHN RUTORRCEN IYZER mc erijr ioen niets liever dan dat. Boy Huyzer, chef nabewerking ou le, 'hoort tot de laatste categorie. Als de mogelijkheid zou n 3 erd nen, zou hij er zeker zijn beroep van maken. Sponsor gezocht Boy Huyzer heeft al vele bedrijven aangeschreven om te vragen of zij zijn wagen zouden willen sponsoren. Tot op heden echter zonder resultaat. Zou u dus iemand weten, die er geld voor overheeft om het Boy financieel gemakkelijker te maken zijn geliefde hobby uit te oefenen, dan houdt hij zich van harte aanbevolen. "De wagen moet je steeds verder blijven ontwik kelen. Anders sta je zelfs niet stil in je vorderingen, maar ga je achteruit." En dat kan toch zeker niet de bedoeling zijn bij deze snelheidssport, waarbij het publiek alleen de coureurs aan moedigt die het eerst over de finish komen. loto tafe jber ;luk atZ( eei 300, :nigt he ider :n ii lOtO zei loto goec i var eer n rij ;der pro rdei -t to erre Alk he 11, i lioer Forc Idoe dat Al e dan eerste wordt, is dat heel prettig. Vooral bij het rijden van een ereronde n het publiek juichtjetoe.Ditjaar it er echter geen medaille in voor Boy. loewel op het moment van schrijven tog een wedstrijd gereden dient te vorden, is zijn puntentotaal zodanig lat hij al weet dat hij aan het einde van iet seizoen niet hoeft te rekenen op en plaats op het ereschavot. Nog te langzaam 'In principe wil ik twee jaar met een auto doen, daarna koop ik een snelle re. Met de Ford Capri rijd ik op het noment in de hoogste, en dus snelste, 'dasse. De motorcapaciteit schiet hier- an echter te kort. De Chevrolets 'amaro, die ook in mijn klasse rijden, nebben 5700 cc (acht cylinders) tegen over 3000 cc (een zes cylinder) bij mijn Ford.Dat houdt in dat zij meer motor- nhoud, meer P.K.'s hebben. De reglementen verbieden het evenwel dat ik de Ford meer mag opvoeren. Het enige voordeel is dat ik een zeer ioede wegligging heb. Ik kan ze dan in ie bochten pakken omdat ik minder hoef af te remmen voor een bocht dan zij. Daarvan heb ik op Zandvoort, waarin enige scherpe bochten zijn opgenomen, wel profijt. Maar op de echte stukken rijden zij mij voorbij alsof ik stilsta. P.K.'s op je achterwielen, zodat je op de snelste wijze kunt wegschieten op het moment dat het verkeerslicht van rood naar groen verspringt." Alles draait om geld De opwinding die onze coureur tijdens het racen voelt, wordt overigens niet veroorzaakt door het idee 'met de dood te spelen', zoals andere bekende autocoureurs wel eens hebben gezegd. "Ik ben gewoon gek van racen, hoe sneller, hoe mooier. Mijn huidige Ford heb ik dan ook al te koop aangeboden. Ik heb al in mijn hoofd wat ik daarna wil aanschaffen, maar dat hangt af van het bedrag dat ik voor deze krijg." Duidelijk blijkt dat geld de belangrijk ste factor vormt. "Als je geen sponsor hebt, is het altijd moeilijk. Ik zal niet zeggen dat ik jaloers ben op degenen die zoveel geld hebben dat zij de meest dure wagens en onderdelen kunnen kopen, maar het maakt het toch wel een stuk eenvoudiger", geeft Boy toe. "Dan denk ik nog niet eens aan het rij den van een Europees Kampioen schap -want dat doen alleen professio nele fabrieksteams- öf -en dat is eigen lijk mijn ideaal- aan het racen in een Formule I wagen." Spanning en zenuwen Ondanks de twee niet zo succesvol ver lopen wedstrijdseizoenen is hij vast voornemens te blijven racen. "We blij ven het proberen. Het winnen is aar dig, maar het gaat mij voornamelijk om het racen zelf. De voorbereidingen zijn leuk, maar van het racen zelf krijg ik echt een kick." Een zenuwachtige sfeer, kriebels in de maag, ronkende motoren en scheuren door de bocht, het zijn de elementen van deze sport waar Boy als het ware verslaafd aan is. De nervositeit begint, zo niet eerder, dan in ieder geval nu wel, bij de twee officiële trainingsronden van twintig minuten elk op de dag voor de eigen lijke race. Zal de trainingstijd wel goed genoeg zijn voor een startpositie voor aan het veld? Is dat het geval ("als het je lukt, is dat gunstig want anders kost het je zeker één tot anderhalve ronde om aansluiting te krijgen bij de voorste wagens"), dan is het zaak 'in het groene licht te vallen'. "Daarvoor moet je zorgen dat je toerenteller op 4000 toeren staat. Dan komen alle 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1983 | | pagina 17