luchtvaartmaatschappijen, tax-free
shops, ferry rederijen en jobsites
(projecten waarbij een groep personen
tijdelijk in het buitenland werkzaam
is, bijvoorbeeld bij een stuwdam).
Service hoog in het vaandel
De duty-free activiteiten die op de
scheepvaart zijn gericht, behoren in
belangrijke mate tot het werkterrein
van de afdeling die de regio Noord/
West-Europa bestrijkt. Deze afdeling
is gehuisvest in het kantoor aan de
Crooswijksesingel te Rotterdam, de
stad die als grootste havenstad een
belangrijke plaats inneemt in de
wereld. De drie vertegenwoordigers
van dit Rotterdamse duty-free-team,
de heren J. de Man, W. Lomans en P.
Waagmeester bezoeken voortdurend
de in de haven gelegen schepen,
terwijl de heer H. Flier de groothandel
bezoekt. "Onze contacten zijn voor
namelijk promotioneel", zegt area
export manager duty-free Rotterdam
B.W.G. Winters. "Ze moeten worden
gezien als een good-will bezoek. De
doelstelling van onze afdeling is
constant te zoeken naar nieuwe
afnemers of mogelijkheden om
bestaande marktaandelen te vergro
ten. Dat willen wij bereiken door een
grote verkrijgbaarheid van onze
produkten. De zeevarenden moeten,
waar dan ook ter wereld, onze pro
dukten kunnen kopen. Bovendien
dienen wij een hoge service te geven."
Spoedorder
Een aardig voorbeeld van de service
verlening is het volgende. Het duty-
free-team werd opgebeld door een
rederij in San Fransisco. Voor de kust
aldaar lag een schip dat fustbier aan
boord had. Helaas was het reduceer
ventiel defect geraakt. Een ander
exemplaar was ter plaatse niet te
verkrijgen en het schip stond op het
punt koers te zetten naar Yokohama.
"Per luchtexpressedienst hebben wij
toen zo'n ventiel gezonden."
Shipchandlers: belangrijke schakel
Goede contacten worden niet alleen
met de schepen onderhouden, maar
ook met de shipchandlers. Over deze
internationale scheepsleveranciers
die in alle wereldhavens zijn gevestigd,
kunt u regelmatig een berichtje lezen
in de rubriek Buitenlands Nieuws.
Eenmaal per jaar vindt namelijk een
conventie en een beurs plaats van de
I.S.S.A. (International Ship Suppliers
Association). Traditiegetrouw is ons
concern op deze beurs aanwezig met
een grote stand. Een goede relatie
met deze shipchandlers is van belang,
aangezien zij gespecialiseerd zijn in
het bevoorraden van schepen. Deze
bevoorrading bestaat uit technische
artikelen, proviand en bonded-store-
artikelen (dranken en sigaretten) ten
behoeve van de medewerkers die bij
een havenproject of op een booreiland
werkzaam zijn. Overigens, bij een
Pallets met Heineken bier gaan aan boord van de Smit-Lloyd 26
booreiland wordt geen bier of gedistil
leerd afgeleverd. Alcohol (zelfs
aftershave) is daar ten strengste verbo
den.
Wijze van bestellen
De bestelprocedure verloopt als volgt.
De schepen plaatsen een bestelling bij
de shipchandlers, die deze doorgeven
aan de Export Transport Afdeling te
Rotterdam. De E.T.A. zorgt onder
meer voor de benodigde documenten
en het transport, zodat de shipchand
lers rechtstreeks beleverd worden. Dit
geldt voor alle landen in de wereld
met uitzondering van ons eigen land.
"Onze produkten, met name bier en
fris, zijn vrij volumineus", verklaart
de heer Winters. "Bovendien gaat het
soms om grote bestellingen. Wij
verlenen de shipchandlers hier dan
ook de service zelf onze produkten
naar het schip in de haven te vervoe
ren. De shipchandler zorgt er dan
voor dat onze produkten aan boord
van het schip worden gebracht."
Merkbekendheid
Als de shipchandler een verzoek
krijgt om 'drank' zonder voorkeur
voor een merk, hangt het van hem af
welke merken hij aanbeveelt en
levert. Dit onderstreept nog eens het
belang van goede contacten tussen de
afdeling duty-free en de internationale
scheepsleveranciers. Ook de zeeva
renden zelf zijn er bij gebaat. "Door
de centrale coördinatie is het mogelijk
een eenduidig prijsbeleid te voeren.
Tevens is ons bier overal verkrijgbaar
en in dezelfde verpakking. Dit draagt
ertoe bij dat de herkenning van ons
produkt groot is."
Dat dit ook wezenlijk het geval is,
blijkt uit het gegeven dat ons concern
in Nederland en België driekwart van
de biermarkt in handen heeft in de
duty-free-sector. Zelfs op wereldni
veau staan wij nummer 1.
Als u dan ook op de televisie in het
programma Maritiem de Nederlandse
scheepvaart in actie ziet, is de kans
groot dat u kijkt naar een van onze af
nemers.
Shipchandler Neptunus-Vinke bij de Smit-Lloyd 26 in de Rotterdamse haven.
Geheel rechts zijn nog juist enige dozen Bokma zichtbaar.
13