WIST U DAT...
Uitgifte magazijnen voor personeel in Den Bosch
en Zoeterwoude maken gebruik van computer
Gedistilleerd en wijn assortiment
voor personeel uitgebreid
de brouwerij aan de handel
f 0,30 betaalt voor elke
retourkrat? Dit is de vergoeding
voor de zogenaamde
handlingskosten. Nu zijn er
personeelsleden die hun
retourkratjes niet bij de P.U.M.
inleveren. Zouden alle
Heineken medewerkers in
Nederland hun krat bier en/of
fris in een P.U.M. kopen maar
bij de kruidenier weer
inleveren, dan kost dit de
brouwerij enkele tienduizenden
guldens per jaar! Help deze
kosten te besparen door uw
retourkratjes weer bij de
P.U.M. in te leveren.
De P. U.M. in
Zoeterwoude.
Persoonsnummer en
artikelcode
worden
ingetoetst, de
computer doet
de rest.
Sinds eind vorig jaar maken de Perso
neels Uitgifte Magazijnen (P.U.M.)
van Den Bosch en Zoeterwoude
gebruik van een computer. Er waren
twee redenen om tot automatisering
over te gaan: Op de eerste plaats de
zeer arbeidsintensieve administratieve
verwerking van de personeelsleverin-
gen. Zowel in de P.U.M. als op de
Plaatselijke Administratie werden
veel handmatige werkzaamheden
verricht. Ten tweede was er behoefte
aan een, voor het personeel, duidelijke
afleveringsbon. Bij het oude systeem
kostte het nogal wat moeite uit te
rekenen wat de uiteindelijke kosten
waren.
Om voor deze problemen een oplos
sing te vinden is H.A.G. (de Heineken
Automatiserings Groep) aan de slag
gegaan. Zij ontwikkelden een nieuw
systeem gekoppeld aan een computer.
Het gekozen computersysteem, Texas bedienen zij het toetsenbord met het
Instruments 990, bestaat uit drie grootste gemak. Het is voor hen dan
delen: een beeldbuis met toetsenbord ook een verlichting van de werkzaam-
waarop het persoonsnummer, aantal heden. Voorbij is de tijd dat zij met
en artikelcode worden ingetoetst, een de hand vele bonnen en eentonige
afdrukmachine waar de afleveringsbon verantwoordingslij sten met vrijwel
uitkomt en een geheugenopslag voor alleen cijfers in moesten vullen. Ook
de uiteindelijke verwerking van de de "afnemers" zijn tevreden. Voor
gegevens door de afdelingen Bierver- degene onder u die van deze Pummen
koopadministratie en Salarisadmini- drank en reclame-artikelen betrekt,
stratiezij n de afleveringsbonnen geen raadsel
Het personeel van de twee "Pummen" meer. In één oogopslag kunt u zien
heeft de computer enthousiast ont- wat u gekocht heeft en voor welk
vangen. Na een korte inwerkperiode, bedrag. Een hele verbetering!
Zoals u wellicht op uw bestelkaart voor '83 heeft gezien, zijn er per 1 januari
1983 enkele wijzigingen in het assortiment gedistilleerd en wijn voor het
personeel aangebracht.
Vervallen is: Rosé d'Anjou, demi sec Couperin, 0,7 liter.
Toegevoegd zijn: Inhoud
Lime Light, gin-lemon cocktail 0,70 ltr
Glenmark Scotch Whisky, 12 years 0,75 ltr
Ron d'Oro rum, wit 0,70 ltr
Cachet rouge, Bouchard Père Fils 0,75 ltr
Cachet vert, Bouchard Père Fils 0,75 ltr
Cötes du Rhone, Couperin 0,70 ltr
Edelzwicker, Louis Sipp 0,70 ltr
Tevens bestaat er met ingang van 1 januari j.l. de mogelijkheid om in
plaats van de maandelijkse afname, eenmaal per kwartaal het rantsoen op
te nemen. Naar keuze kunt u maximaal uit het gedistilleerd en wijn assor
timent opnemen:
lx per maand 2 flessen sterk alcoholhoudende én
4 flessen zwak alcoholhoudende dranken (wijn/sherry/advokaat)of
lx per kwartaal 6 flessen sterk alcoholhoudende én
12 flessen zwak alcoholhoudende dranken.
Alle overige bepalingen, zoals per 1 januari 1982 van kracht geworden,
blijven onveranderd.
18