Aardige geste uit Japan Werkzaamheden in Antwerpen ontregeld Tijdens zijn bezoek aan Amsterdam, heeft de heerS. Kokubu, de importeur van Heineken bier in Japan, een cadeau aangeboden aan de heren J. van der Werf (lid Raad van Bestuur) en A. Ypma (regionaal export mana ger). Het bestond uit een kopie in miniatuur van een kunstwerk dat gemaakt is door de Japanner Yos- hiynki Chosa. De heer Kokubu had het originele kunstwerk laten maken ter gelegenheid van het 270-jarig bestaan van zijn firma. Dit is een van de grootste groothandels in Japan, gevestigd in Tokio, met diverse verkoopkantoren in het hele land. Naast ons bier worden ook andere dranken, waaronder wijn, uit Europa geïmporteerd. Distributie De firma Kokubu heeft een groot aantal mensen op de weg om de goederenstroom door alle distributie kanalen te krijgen en aangezien het meestal niet om grote hoeveelheden gaat, vindt de bevoorrading plaats met kleine bestelbusjes. Het distribu tiekanaal in Japan is namelijk inge wikkelder dan bij ons. De automati sering is daar in vele sectoren nog niet zo doorgevoerd als in de industrie. Zo levert de groothandel het bier door gaans aan kleinere groothandels, die het dan aan de detaillist doorleveren. Omdat de horeca wettelijk zijn bier niet rechtstreeks van de groothandel mag betrekken, gebeurt dit via de de taillist. Groeiende biermarkt Van oudsher is de Japanner geen bierdrinker. Traditionele dranken zijn sake en shochu, een soort jenever. In de zestiger en zeventiger jaren is de bierconsumptie echter zeer toege nomen. Bierconsumenten zijn vooral jongere, moderne. Japanners. Zij drinken het bij de maaltijd en in uitgaansgelegenheden, al drinkt men in echt chique gelegenheden bij voorkeur whisky. Sinds een paar jaar winnen de buitenlandse bieren sterk aan populariteit. Heineken ontwikkelt zich in die groeiende biermarkt gunstig. Het heeft een goede image en is een echt premiumbier. Dat blijkt ook uit de prijs: een flesje 33 cl Heineken kost 290 yen (circa f 3,-), een flesje van een nationaal biermerk ongeveer f 1,80. Door dit premium karakter is ons bier met name ook in de internationale hotels en de betere nachtclubs verkrijgbaar. Ook in de 'bullet-trains', de zeer moderne en snelle treinen die in Japan rijden, neemt Heineken een goede positie in. Promotie Via vele vormen van promotie wordt Op de foto ziet u links de heer Kokubu die een kopie van het kunstwerk aanbiedt aan de heren Ypma (midden) en Van der Werf (links), die dit gebaar uiteraard zeer waardeerden. de verkoop van Heineken bier gesti leerd. Momenteel is er een reclame campagne in de tijdschriften. De nadruk ligt hierbij op het anders zijn van Heineken bier, namelijk voor mensen met een wat verfijndere smaak. Die andere smaak van Heineken en het groene flesje spelen een belangrijke rol. Een andere vorm van promotie is de 'giftpack'. In Japan is het in een bepaald seizoen de gewoonte elkaar kleine cadeautjes te geven. Hierop is ingehaakt door een aantal flesjes of blikjes Heineken bier in een fraaie doos te koop aan te bieden, zoals in Nederland bij de slijter flessen wijn in een mooie verpakking kunnen worden gekocht. Op woensdag 14 juli brandde in Antwerpen de Heineken Hoek af. Een voorbijrijdende taxichauffeur maakte om half zes 's ochtends melding van de brand, die volgens de brandweer in de keuken is ontstaan ten gevolge van kortsluiting. Hierbij zijn de taverne, de kelder, de begane grond en de eerste verdieping van de Heineken Hoek volledig uitgebrand. Op het mo ment van schrijven was dit horecabedrijf nog steeds gesloten. Ook de kantoren van Heineken België N.V., die boven de Heineken Hoek zijn gevestigd, ondervon den enige hinder van de brand. Door rook- en waterschade, alsmede het nodige ongerief (kapotte deuren, buiten werking zijn van telefoon, telex en computer en het niet kunnen beschikken over water, gas en elektriciteit) waren de medewerkers van Heineken België bijna een week lang niet in staat hun normale werkzaamheden te verrichten. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1982 | | pagina 9