A.W. H. Visser:
„Net een klein bedrijfje binnen een grootbedrijf"
r.v .vi
u J c
h~jt jT.'M'.
tM%: it
^T.WA
m i CE5-3
ass
CES
.'•'ss =1
3SS W -
sas BS# w w
M r
- gag C3S5 -
m
f T
m «M
«s 3SS
i
m
Ml
as
- -
tm
tm sm
tmm
mm
csssss
£32-3
225EÖ
§2333
£2533
CS208
cs®8
"3223
cess
C2S533 eras
ass
Langs de snelweg Amsterdam-
Utrecht aan de afslag Amers
foort ligt achter een hoge haag
van rode en gele kratten het opslag- en
distributiecentrum Bullewijk verscho
len. "We zijn eigenlijk net een klein
bedrijfje binnen een groot bedrijf",
zegt wachtchef A.W.H. Visser over
Bullewijk. "Er is vrij weinig contact
met het personeel van Amsterdam en
Zoeterwoude en dat gaat dan meestal
ook nog telefonisch". Een klein be
drijfje, maar wel een gezellig bedrijfje.
"We noemen elkaar allemaal bij de
voornaam", vertelt de heer Visser.
De 51 personeelsleden van Bullewijk
zijn allemaal mannen. "We hebben
hier wel eens een vrouwelijke uitzend
kracht gehad in de kantine, ook gezel
lig, maar je merkt dat je daardoor
toch een andere sfeer krijgt".
Controle
De heer Visser regelt als wachtchef
alle lopende werkzaamheden. Hij ziet
er op toe dat de wagens op tijd geladen
en gelost worden. Hij zorgt voor de
leeftijdbewaking van het bier. De la
dingen die het eerst binnen zijn ge
komen, moeten er ook het eerst uit.
Ook voert hij de administratie van de
transporten. Elke avond worden de
voorraden geteld. De tellingen van de
wachtchef moeten dan overeenstem
men met de tellingen van de controleur
die de wagens controleert voor ze de
poort uitrijden.
Voor zijn werk volgde de heer Visser
eens een cursus Heftruckbeheer. "Dat
was een interne cursus voor wacht-
chefs en groepsleiders. Je leert er wat
voor soorten heftrucks er zijn, hoe je
ze kunt gebruiken en beheren. Het
meeste van mijn werk heb ik in de
praktijk geleerd'zegt de heer Visser.
De wachtchefs van Bullewijk werken
in een twee-ploegendienst, want de
transporten beginnen al om half zeven
's morgens en gaan door tot half twaalf
's avonds. Vanuit Bullewijk worden
groothandels en drankenhandels in de
zeven noordelijke provincies van
Nederland beleverd. Ook voorziet
Bullewijk de Amsterdamse Heineken-
en Amstelhoreca van bier. De gehele
dag rijden vrachtwagens af en aan.
Het bier dat deels gebrouwen is in de
Van derHelststraat en deels in Zoeter
woude of Den Bosch, wordt in Bulle
wijk opgeslagen. "Vroeger vond op
slag plaats aan de brouwerij A/Hel.
maar de capaciteit was daar niet vol
doende. Die capaciteit is er hier echter
wel en van hieruit vindt dan ook ver
dere distributie plaats".
Sfeer
Dat de sfeer goed is in Bullewijk blijkt
ook wel uit het feit dat er weinig ver
loop is in het personeel. "De meesten
werken hier al erg lang. Ik werk zelf
ook al ruim tien jaar bij Heineken.
Eerst 3% jaar bij de buitenopslag
Duivendrecht en daarna op Bullewijk.
Voor ik bij Heineken kwam heb ik 12
jaar gevaren bij de koopvaardij als
stuurman. Na die tijd wilde ik graag
weer een baan op de wal en door een
advertentie in De Telegraaf kon ik in
Duivendrecht beginnen. Ik kreeg toen
meer tijd voor mijn gezin. Ik ga bij
voorbeeld graag met mijn zoons naar
het voetballen kijken, vooral als Ajax
speelt". Ook zeilen en tennissen zijn
hobby's van de heer Visser. "De
kinderen hebben een eigen zeilbootje
26
en daar is deze zomer druk gebruik van
gemaakt". De invloeden van het
mooie weer zijn echter niet alleen te
merken in de privésfeer. "We kunnen
hier merken dat het een mooie zomer
is en dat geeft wel wat extra drukte.
Dat geldt trouwens ook voor andere
pieken zoals Kerst, Carnaval, Pasen
en Pinksteren, maar drukte is geen
probleem voor het personeel van
Bullewijk. Er wordt hier altijd veel
gelachen. De chauffeurs die de hele
dag onderweg zijn maken van alles
mee en de verhalen en anekdotes die
zij vertellen vervelen nooit".
Contact
Net als de heer Visser werkt ook een
groot deel van het andere personeel op
Bullewijk in ploegendiensten. "We
kennen elkaar allemaal, maar het
komt nooit voor dat we allemaal tege
lijk aanwezig zijn. Daarom wordt één
keer per jaar een feestel ijke kaartavond
gehouden. Dat vindt plaats op een
zaterdag aan het einde van het jaar.
Alle Bullewijkers komen dan bij el
kaar. We kaarten om kleine prijsjes,
overigens ook dan zonder vrouwen,
want het gaat er om dat we eenmaal
per jaar met het voltallige personeel bij
elkaar zijn. Een goed contact met de
mensen waarmee je moet werken is
erg belangrijk; de heftruckchauffeurs,
de vrachtwagenchauffeurs, het expe-
ditiepersoneel, de groepsleiders, de
chef en de collega-wachtchef, van wie
je het werk overneemt, of aan wie je
het overdraagt bij het wisselen van de
ploegen. Gelukkig lopen die contacten
hier op Bullewijk erg soepel. Ik hoop
hier dan ook nog een hele lange tijd te
blijven".