HEINEKEN NU OOK IN KOREA IERSE COMMERCIALS BEKROOND Groeiende biermarkt Omdat bier niet geïmporteerd mag worden, heeft men in Korea nog niet eerder kennis kunnen maken met ons biermerk. Sinds 8 december gebeurt dit middels advertenties in kranten en tijdschriften en reclame materiaal in supermarkten. Dit project is bijzonder snel verlopen. Vorig jaar mei is het contract onder tekend, waarna in december de introductie al volgde. Voor de maand december is gekozen omdat die door de vele feestdagen een goede maand is. Bovendien krijgen de Koreanen dan een bonus (soort I kerstgratificatie) waardoor ze meer kunnen besteden. De eerste (voor zichtige) indruk is dat de introductie goed aanslaat. Heineken is te ver krijgen in 33 cl EB flesjes en 35,5 cl (twee-delig) blik. Het is het enige bier dat in eenmalige verpakking wordt verkocht. Voor ons concern is het een belangrijk project. Korea is namelijk een zeer modern land, met een oude cultuur, dat volop in ontwikkeling is. Ook de biermarkt ontwikkelt zich nog volop en groeit snel. Ons bier wordt lokaal gebrou wen in Itchon, op ongeveer 100 km afstand van de hoofdstad Seoul. Dit is een stad met 8V2 miljoen inwoners. Korea, dat vijf keer zo groot is als Nederland, is erg dichtbevolkt. De heer H. Gerritsen is bijna vijf maanden in Korea geweest om het opstarten te begeleiden. Mr. A.F. Kiljan van Heuven zal gedurende een jaar als marketing adviseur optreden, terwijl ir. Th.A. de Man voor 2 a 3 jaar als brouwer in Korea zal verblij ven. Sinds 8 december 1981 is Heineken bier nu ook in Korea te verkrijgen. Het wordt in licentie gebrouwen door Oriental Brewery Ltd., een dochter van de Doosan-groep. Dit is een groot industrieel bedrijf met een aantal nevenactiviteiten. Zij hebben bijvoor beeld een glasfabriek, een handels maatschappij een distilleerderij en zijn Coca-Cola bottelaar. Tot de groep behoren ook twee brouwerijen in Korea, die tezamen een capaciteit van 4'/2 miljoen hl/per jaar hebben. In totaal wordt er, op een bevolking van 39 miljoen inwoners, 6 miljoen hectoliter per jaar gebrouwen. Slechts een klein gedeelte van de bevolking, 15%, is bierconsument. Het bier is namelijk zeer duur in dit land doordat op bier 215% belasting wordt geheven. Een 33 cl flesje Heineken bier komt derhalve in de supermarkt op 600 won f 2,40). Een blikje is iets duurder. Voor hetzelfde flesje dient in een restau rant circa f 9,00 te worden betaald. Reden waarom het overgrote deel van de Koreanen zich bij de rijstwijn of een distillaat van rijst houdt, dat overal en goedkoop te verkrijgen is. Op 15 januari mocht in Chicago de heer P. Meagher van onze Ierse licen tiepartner de eerste prijs in ontvangst nemen voor de televisie-commercial 'Spy'. Deze Heineken commercial is door het reclamebureau Quinn McDonnell Pattison Ltd ontworpen voor onze licentiepartner in Ierland, James J. Murphy Co Ltd. De Heineken reclame heeft de eerste prijs gewonnen in de categorie bier en wijn en was daarmee de enige winnende Ierse inzending. De vierentwintig andere eerste prijzen (van de in totaal ruim vijftienhonderd inzendingen) gingen naar Australië en Engeland.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1982 | | pagina 9