i n Biggelaar
ij bezig is met bouwen
n den Biggelaar zich voor de geschiedenis van
)e ojprkt hij zich niet meer tot het lezen en verzamelen van
d o en de hobby is hieruit voortgevloeid:
b n ven van vliegtuigen.
De F VII a in
het Aviodome
Biggelaar bezig met het nabouwen van
een Fokker F VII a. Hij kreeg toevallig
een keer een luchtvaartblad in handen
waarin een opengewerkte tekening
van een Fokker F VII uit 1924 stond.
"Ik dacht direct: die ga ik maken!
Maar het lukte mij maar niet aan de
benodigde gegevens te komen. Tot ik
op een dag in een boek van 1943 een
beschrijving van de F VII a zag staan.
Tenslotte bleek dit toestel in het Nati
onaal Luchtvaartmuseum 'Aviodome'
bij Schiphol te staan. Daar heeft men
mij alle medewerking verleend om de
maten te kunnen nemen. Het toestel
werd zelfs opengemaakt opdat ik ook
van het interieur foto's kon maken",
zegt Van den Biggelaar enthousiast.
Deze interieurfoto's zullen hem later
in staat stellen het schaalmodel zo
exact mogelijk na te bouwen. Het hou
ten 'toilet', zoals men ook vroeger op
boerderijen aantrof, en de emmer om
de handen te kunnen wassen zal hij
daarbij zeker niet vergeten te imite-
plaats door een chartervlucht op 13
mei 1928 naar Kaapstad: in die tijd nog
een echte pioniersvlucht!
Probleempjes
Over enige tijd zal ook het nagebouw
de schaalmodel door de heer Van den
Biggelaar de lucht in worden gestuurd.
Zover is het echter nog niet. Op dit
moment is de romp af, die vervolgens
SEE TiCE ÜS MUCH 0?
Ail iLFTHE*
De laatste hand
Een krachtige motor van 10 cc ("waar
mee snelheden van 250 km gehaald
kunnen worden, maar van mij mag hij
in deze constructie niet harder dan 40
km per uur") en een extra brandstof-
pomp zijn al aangeschaft. Zij liggen bij
de heer Van den Biggelaar thuis in de
Anthony Fokkerstraat (hoe kan het
ook anders) te wachten om ingebouwd
te worden. Als het zover is, breekt
voor de heer Van den Biggelaar een
spannend moment aan. Het toestel
gaat dan, radiografisch bestuurd, de
lucht in. Zoals bij al zijn andere mo
dellen is gedaan, zal Van den Bigge
laar zorgvuldig onderzoeken wat er
eventueel nog veranderd moet worden
om betere vliegcapaciteiten te leveren.
Deze gegevens worden dan weer ver
werkt in een laatste tekening. Aan de
hand hiervan wordt een tweede mo
del, het prototype, gebouwd van hout,
dat dan zal voldoen aan alle eisen van
een op schaal nagebouwd vliegtuig.
De heer Van den Biggelaar zal niet
eerst een rustperiode inlassen, alvo
rens hij met een ander toestel begint.
Integendeel. "Ik kijk dan meteen naar
iets anders uit. Want ik rust pas als ik
aan het bouwen ben".
Leuk detail
Een aardige bijkomstigheid ontdekte
de heer Van den Biggelaar, op zoek
naar gegevens over de Fokker VII, in
het register voor vliegtuigen en balon-
nen uit de jaren 1920-1945. In een be
paalde periode werd 'Heineken' als ei
genaar genoemd. De nieuwsgierigheid
van de heer Van den Biggelaar was
direct gewekt, waarop hij de hulp in
riep van public relations Nederland
om meer te weten te komen over deze
vermelding. Het bedoelde toestel
bleek in 1927 gebouwd te zijn en is on
der de registratieletters PH-NLL in
het begin van de vijftiger jaren door de
heer H.P. Heineken gekocht om aan
het Aviodome te schenken. De PH-
NLL bestond echter alleen nog maar
uit een romp en een staartstuk, terwijl
het Aviodome toevallig ongeveer te
gelijkertijd een toestel in vliegklare
staat had gekocht. De enige oplossing
die toen nog restte, was de sloper. Al
les bij elkaar heeft dit vliegtuig een
roerig leven gekend. Niet in de laatste
met Japanse zijde bekleed zal worden.
Het maken van deze romp is al een
verhaal op zich. "Voor zover ik weet",
legt Van den Biggelaar uit, "ben ik tot
nu toe de enige in Nederland die een
buizenconstructie van messing heeft
gemaakt. Het bracht wel extra moei
lijkheden met zich mee. Met de bran
der, waarmee ik normaal las, kwam ik
warmte tekort. Daarom gebruik ik nu
een brander zoals die door edelsme
den wordt gebruikt". Ook het bou
wen van de vleugels is niet zonder pro
blemen geschied. Achteraf is de heer
Van den Biggelaar namelijk gebleken
dat hij een verkeerd profiel heeft ge
kozen. Het profiel dat correct zou zijn,
lijkt er erg veel op, maar scheelt 3 mm
in de hoogte. En perfectionist als hij is,
zal dit dan ook aangepast worden.