H.W. van d
Heeft pas rust als hi; 1
Al twintig jaar interesseert de heer Van Ier
de Nederlandse luchtvaart. Sinds een vijftal jaren be a|r
artikelen en boeken. Een meer tijd er
het op schaal nab u a
Van den
Biggelaar in
zijn hobbyka
mer. Rechts
op de grond
de Fokker F
Vila.
Er zijn drie manieren om een model
vliegtuig te bouwen. Je kunt een
bouwdoos kopen en binnen drie we
ken een vliegtuig in elkaar zetten. Je
kunt je ook een bouwdoos aanschaf
fen waarmee je een houten toestel
kunt maken. Hiermee is dan circa vier
maanden gemoeid. De derde moge
lijkheid is het verzamelen van maatte-
keningen van een origineel vliegtuig
om hiervan, exact op schaal, een mo
delvliegtuigje te vervaardigen. De
heer H.W. van den Biggelaar, werk
zaam in de bottelarij te Den Bosch,
houdt zich bezig met deze laatste ma
nier. "Voor een modelbouwer is het
eigenlijk een ongewone tak van mo
delsport", geeft hij zelf toe. "De ande
re leden van modelvliegtuigclub De
Hawks uit Vught doen het dan ook
niet zo. Maar dat komt omdat het er
bij hen alleen om gaat wedstrijden te
vliegen met radiografisch bestuurde
vliegtuigjes. Ik ben daarin niet zo geïn
teresseerd. Voor mij is het vervaardi
gen van een schaalmodel het doel op
zich. Daarnaast moet het ook goed
kunnen vliegen. Als ik dit inderdaad
heb weten te bereiken, gaat het de kast
in. Vooral omdat ik met elk vliegtuigje
zo lang bezig ben geweest, vind ik het
zonde aan te moeten zien hoe het een
paar rondjes vliegt om dan ergens te
gen aan te botsen en defect op de
grond te belanden".
Wijze van werken
Op de wijze zoals de heer Van den
Biggelaar het doet, gaat er inderdaad
enige tijd voorbij voor een door hem
gebouwd model klaar is. Dat blijkt wel
uit het feit dat hijsinds hij in 1976 met
het bouwen begon, 'pas' vier exempla
ren heeft gebouwd. Hij gaat namelijk
als volgt te werk. Als zijn oog valt op
een artikel waarin een foto is opgeno
men van een vliegtuig dat zijn belang
stelling opwekt -zijn voorkeur gaat uit
naar types van een bouwjaar tot 1960-
begint hij met het verzamelen van
maatschetsen van het originele vlieg
tuig. Dit is niet altijd even eenvoudig.
"Als ik die gegevens nergens kan krij
gen, zoek ik in het luchtvaartregister
op of het vliegtuig aan een museum of
een particulier behoort. Indien moge
lijk, ga ik daar dan naar toe om zelf de
maten op te nemen", vertelt de heer
Van den Biggelaar over zijn werkme
thode.
Alles wat nodig is om de juiste gege
vens te verkrijgen van de afmetingen
en constructie van het desbetreffende
vliegtuig wordt ter plaatse uitgevoerd.
Aan de hand van deze cijfers dienen
dan diverse tekeningen te worden ge
maakt. "Toen ik ermee begon, wist ik
nog helemaal niet hoe het eigenlijk
moest. Ik heb het mezelf aangeleerd.
Maar tekenen is altijd ook een hobby
van mij geweest, dus dat gevoel voor
verhoudingen had ik al". Het is nood
zakelijk dat de tekeningen zeer nauw
keurig zijn. Schaalmodelbouw wijkt
namelijk maximaal slechts 3 af van
de oorspronkelijke bouw. Ook in het
geval dat hij wel schetsen heeft weten
te verkrijgen, dienen deze dus goed
gecheckt te worden. Met behulp van
een tabel, speciaal afgestemd op de
modelbouw, kan een profiel gemaakt
worden door middel van het kiezen
van een bepaalde cijferformule. Hier
mee verkregen cijfers geven later aan
waar precies op papier punten gezet
moeten worden. De verbinding van
punt tot punt levert tenslotte de lijn op
van de doorsnede of dwarsdoorsnede
van een onderdeel.
Altijd bezig
Het spreekt voor zich dat het verzame
len van al deze gegevens zeer veel tijd
vergt. Gedurende de wintermaanden
is de heer Van den Biggelaar dan ook
vaak 's avonds op zijn zolderkamer,
omgetoverd tot hobbyruimte, te vin
den. Als hij vroege dienst heeft gehad,
is de heer Van den Biggelaar 's mid
dags om 3 uur thuis. Na eerst een kop
je koffie gedronken te hebben, gaat hij
dan naar boven. "Als ik tijd heb, ten
minste. Mijn gezin en het huishouden
mogen er natuurlijk niet onder lijden.
Ook knutsel ik wel eens 's avonds als ik
de gelegenheid heb". Maandenlang is
hij met de voorbereiding bezig en dan
ineens staat er een model op tafel.
"Het berekenen van alle maten neemt
nu eenmaal de meeste tijd in beslag.
Als je dat achter de rug hebt, is het
bouwen niet zo moeilijk meer. Dat
kun je in twee weken hebben gedaan".
Laatste model
Op het moment is de heer Van den