ken in Nederland. De achterliggende gedachte daarbij is. dat energie bespa ren köstenbesparen is. En dat kos tenbesparing een noodzaak is hoeft nauwelijks verder betoog. Nu de commissie een aantal voorbe reidingsmaanden achter de rug heeft, en een groot aantal activiteiten op sta pel staat, sprak de redactie met drs. G. van Schaik, lid van de raad van be stuur en president directeur van Hei- neken Nederlands Beheer B.V. Over wat er al is gedaan, wat er nog moet gebeuren, over energie en kosten, over de toekomst: over de rol van energiebesparing bij de continuïteit van de onderneming. Wat is er sinds de oliecrisis bij Heineken gebeurd? "Destijds waren de energieprijzen als onderdeel van het eindprodukt nog niet belangrijk. Sinds de oliecrisis is de verkrijgbaarheid van energie geen vanzelfsprekendheid meer èn de prij zen zijn dusdanig gestegen dat ze een effect hebben op de kostprijs van het eindprodukt". Naar aanleiding van deze ontwikkeling is er de afgelopen jaren een aantal maatregelen geno men. In de loop van 1982 zal een aan tal hiervan effectief worden. Maar in Den Bosch en bij Vrumona bijvoor beeld zijn al heel concrete besparin gen bereikt: gerichte investeringen hebben daar een besparing van onge veer 1 miljoen kubieke meter gas per jaar bewerkstelligd. En zo is er ook in de andere bedrijven al het een en ander gedaan aan de verbetering van de energie huishouding. Daarnaast wordt in de proefbrouwerij in Zoeter- woude uitvoerig onderzoek gedaan naar het hergebruik van afvalwarmte" Er schijnt ook sprake te zijn van de in stallatie van een warmte-krachtin- stallatie in Zoeterwoude? "Ja, dat klopt. In principe hebben we besloten zo'n installatie te bouwen. Daarmee kunnen we in de toekomst onze eigen energievoorziening in Zoeterwoude ter hand nemen. Met een dergelijke installatie kan zeer ef ficiënt electriciteit worden opgewekt. Voor grote afnemers van energie wordt daarom de bouw van zulke in stallaties bevorderd. Overigens is het wel zo dat wij het plan van de warmte krachtinstallatie ieder jaar toetsen. Er is begonnen met de voorbereiding, maar wij zullen ons blijven oriënte ren, de ontwikkelingen op dit terrein gaan snel. U zei het al, Heineken is een grote energie-afnemer. Kunt u aangeven hoe belangrijk energie voor onze on derneming is? "Heineken is inderdaad een relatief grote energie-afnemer. Dat brengt het type produktie-proces, vooral bij Vers van 't Vat zal de komen de maanden regelmatig aan dacht besteden aan de ener gie-problematiek. De activi teiten van de Energie-com missie zullen aangekondigd en gevolgd worden. Waar mogelijk zullen we u ook op de hoogte houden van bereik te resultaten in de energiebe sparingssfeer. Een van de on derdelen betreft de Ideeën bus. Er zal in 1982 een speci ale actie worden gestart voor energiebesparings-ideeën. Posters en stickers begeleiden de activiteiten. Daarop zult u steeds het olifantje tegen ko men, het nationale symbool voor de energiebesparing, dat nu ook door Heineken gea dopteerd is. Als vast thema voor het besparingsprogram ma koos de commissie voor de slogan „ENERGIE BESPAREN IS AAN DE TOEKOMST DENKEN". bierbrouwen, met zich mee. En om dat wij zoveel gas afnemen, ligt het voor de hand dat bij stijgende prijzen de invloed sterk voelbaar wordt. De laatste vijf jaar is die invloed in de kostprijs van bier meer dan verdub beld". "De overheid heeft over het algemeen de neiging om kostenstij gingen door te berekenen aan de con sument. De overheid beheert de ener gie en gebruikt de stijgende prijzen om gaten in haar begroting te dichten. Een fabrikant kan diezelfde politiek niet toepassen: naarmate een artikel sterker in de markt ligt kan men welis waar kostenstijgingen langer verwer ken in de prijs, maar als een klanten kring over minder koopkracht be schikt kan je die niet steeds maar weer confronteren met stijgende prijzen. Want als het produkt te duur wordt gaat men naar alternatieven zoeken en op die manier prijs je jezelf uit de markt". "Daarnaast moeten we niet uit het oog verliezen dat de kostprijs van ons eindprodukt ook bepaald wordt door energie-intensieve grond stoffen zoals bijvoorbeeld flessen. Via de inkoop van die grondstoffen krijgen we dus ook nog een keer die kostenstijging gepresenteerd". Wat is Heineken bereid te doen om de stijgende energie-kosten het hoofd te bieden? "Kijk, ons bedrijf is in de gelukkige omstandigheid om te kunnen investe ren Maar nu de groei ten opzichte van het verleden wat minder is, moeten de geldmiddelen nog kritischer en zuini ger aangewend worden. In z'n alge meenheid zijn wij bereid verantwoor de financiële offers te brengen om het energieverbruik te beperken. Zoëven noemde ik al de verschillende maatre gelen die al genomen zijn, waaronder die in Den Bosch. Op basis van dit soort direct realiseerbare maatregelen is nu zo'n 10% te besparen". "Wij zijn ons bewust van het feit dat het op lossen van het energieprobleem alles 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1981 | | pagina 5