Drs. G. van Schaik over energiebesparing Energie: een sleutelwoord, dat de laatste tien jaar een centrale plaats heeft gekregen in de maatschappij. Politici, actiegroepen, consumenten, bedrijven, iedereen heeft er mee te maken. Men realiseert zich dat de energieproblematiek een van de belangrijkste vraag stukken van onze moderne tijd is. Een ieder wordt dus gedwongen over het energieprobleem na te denken: regering en politici in het kader van een nationaal beleid; bedrijven om hun individuele voortbestaan niet in gevaar te laten komen en u, de particulieren die de stijgende energiekosten in het huishouden moeten zien te verwerken. „Thuis en op het werk, net gaat om dezelfde verstandige beslissing' nieuwe "wetenschap' energiebesparing. die van de Het echte, grote energie-be- wustzijn kwam in de loop van de zeventiger jaren op gang: gordijnen dicht, het-wordt-nooit- meer-zo-als-vroeger, en de autoloze zondag, kortom de oliecrisis. Vanaf dat moment werd pijnlijk duidelijk dat energie een belangrijke plaats in onze westerse economie inneemt. Stijgende olieprijzen creëerden een Energie-commissie De oliecrisis had ook z'n weerslag bij Heineken. De stijgende prijzen van olie en daaraan gekoppeld het gas, dwongen de leiding om te studeren op beleidsmaatregelen om het energie verbruik beter te beheersen. De afge lopen jaren heeft deze studie een be langrijke plaats gekregen. Er werd een energie-coördinator aangesteld en elk van de bedrijven kreeg een lokale commissie. Eind januari van dit jaar werd bovendien door de directie van Heineken Nederland de "Commissie tot Energiebesparing in de Werk sfeer" ingesteld. Belangrijkste doel stelling van deze commissie is: het be vorderen van het energiebewustzijn van het gehele personeel van Heine- 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1981 | | pagina 4