Bergmans toestappen, waar een crea
tief team zo'n produkt,in z'n uiter
lijke vorm, maakt.
Dat is een proces waarin veel wordt
gepraat tussen opdrachtgevers en bu
reau, veel wordt nagedacht, en veel
wordt geschetst. Lang niet altijd is de
opdracht vastomlijnd of verloopt het
proces zoals men dat in eerste instan
tie had verwacht: '"Onze uitdaging is
dat we niet alleen mooie plaatjes en
mooie dingen willen maken, daar is in
feite geen kunst aan. Wij bekomme
ren ons juist ook om het commerciële
succes van een produkt. Het moet uit
eindelijk verkócht worden. Wij krij
gen er een grotere kick van als we ho
ren dat een produkt nadat wij dat heb
ben vormgegeven beter verkoopt, dan
dat men het er zo mooi uit vindt
zien", zegt Ten Cate. En omdat dat
de drijfveer is "bemoeit" het bureau
zich vaak met het produkt, de op
dracht zélf. "Om dat te kunnen doen
is het natuurlijk wel van belang dat je
een goede relatie met de opdrachtge
ver hebt. En in het geval van de GWN
loopt dat gesmeerd", geeft Ten Cate
toe. Uit die wisselwerking komen niet
zelden geheel nieuwe ideeën naar vo
ren of worden bestaande plannen aan
gepast. Hans Knotter, directeur van
de Industrial Design Group van Ten
Cate Bergmans wijst op bijkomende
factoren: "Vaak is de tijdsdruk een
element dat een zwaar stempel drukt,
evenals bijvoorbeeld consequenties in
de produktiesfeer. Wij kunnen wel
een heel mooie fles bedenken, maar
als die in Zoetermeer niet kan worden
afgevuld, dan is dat geen realistisch
voorstel".
Componenten
Inmiddels is Joep Bergmans, mede
grondlegger van het bureau, aange
schoven en komt het voorbeeld van
Paradisi ter sprake. Paradisi is een
exotisch drankje, met een Caraïbische
sfeer. "Alle componenten in de com
municatie moet je gebruiken om de
sfeer op te roepen", vertelt hij. "De
vorm van fles en capsule, het ontwerp
van het etiket, het kleurgebruik zijn
allemaal belangrijke elementen om
die sfeer-beleving te bewerkstelligen?
Paradisi is een frisse, ietwat zure
cocktail, daar hoort de kleur groen
bij". Bij de koffielikeur Evita had de
GWN de keus een koffielikeur te ma
ken met een Zuidamerikaans karak
ter, of een variant te creeëren die wat
meer op de Turkse soorten zou lijken.
Gekozen werd voor het Zuidameri-
kaanse concept en dat komt in de
vorm van de fles, evenals de naam,
duidelijk tot uiting. Op de fles zijn
Mexicaanse figuurtjes herkenbaar.
die aan de Aztekencultuur doen den
ken. De kleurstelling op het etiket
geeft het produkt een gloedvolle, zui
delijke sfeer mee. De meeste recente
introductie, die van Lime Light,
wordt gekenmerkt door een zoge
naamde "koele" fles. Bewust is bij
deze cocktail een gematteerde fles ge
bruikt, om het koele effect te bewerk
stelligen. Lime Light, een gin-lemon
cocktail appelleert aan de grote be
langstelling voor citrusdranken. die
zowel in de gedistilleerd- als de fris-
markt bestaat. Het frisse en exotische
karakter van deze dranken is bij de
ontwikkeling van Lime Light zoveel
mogelijk benut.
DGM assortiment
Ook het assortiment buitenlands ge
distilleerd dat Duncan Gilbey
Matheson sinds kort via de GWN op
de Nederlandse markt brengt, heeft
een gezicht meegekregen van Ten
Cate Bergmans. Hier ging het om be
staande produkten waar de verpak
king van diende te worden aangepast.
"Toch blijft het concept-denken het
belangrijkste voor ons, het gaat niet
alleen om de -letterlijke-verpakking.
de creatie zélf is niet het belangrijk
ste. het verkoopsucces is het eind
doel" benadrukt Hendrik Ten Cate.
Serie schetsen Evita