f>. A/eststrate
li van de Egyptologie
al meer dan 1000 jaar op haar retour. Sinds eind vorige
wordt er intensief gezocht naar overblijfselen van deze
iten als het gouden dodenmasker van Toetanchamon en
optelefoniste bij drankenhandel De Vlieger-Verdonk in
ge|| hiedenis en cultuur van Egypte verdiept.
tcte heeft echter niet eeuwig mogen
duren. Na het twaalfde regeringsjaar
van Echnaton. verdwijnt zij van het
toneel en huwt hij met een ander.
haar, tot groot ongenoegen, nog ont
breekt. Maar de boeken staan al in de
kast...
Twee pagina's bieden helaas veel te
weinig ruimte om al datgene wat me
vrouw Weststrate vertelt, weer te ge
ven. In de volgende alinea beperken
wij ons daarom tot een periode waar
in de bekende namen Nefertete en
Toetanchamon voorkomen.
Echnaton en Nefertete
Een belangrijke periode in de ge
schiedenis van het Oude Egypte is die
onder het bewind van farao Amenho-
tep IV, die gehuwd was met de mooie
Nefertete. De priesterkaste was in die
tijd zeer machtig en had in feite de
touwtjes in handen. Zij beheerste de
gehele samenleving in Egypte. Als
hoofdgod werd Amon aanbeden, met
naast hem nog vele andere goden
(meestal bestaande uit een mensen
lichaam met een dierenkop).
Fanatiek gesteund door Nefertete,
liet Amenhotep het veelgodendom in
de steek en verklaarde hij Aton, de
Toetanchamon
Na de dood van Echnaton wordt door
de priesters een kind op de troon ge
zet, Toetanchaton genaamd. Deze
verplaatste later het hof weer naar
Thebe en herstelt de god Anton in
ere. In plaats van Toetanchaton, ver
anderde hij zijn naam in Toetancha
mon.
Hoewel oorspronkelijk een onbeken
de farao, is hij door de blootlegging
van zijn grafkelder in 1922, zeer
bekend geworden. Zijn graf is het
enige ongeschonden koningsgraf dat
men heeft kunnen vinden; de mum
mie van Toetanchamon lag (en ligt)
nog in de kist, omringd door juwelen,
gedemonteerde praalwagens, gouden
beeldjes, rollen handgeweven linnen
enzovoort. Tot slot citeren we me
vrouw Weststrate uit één van haar ar
tikelen (over het graf van Toetan
chamon): "Ook dit heb ik bezocht.
En ook hier kun je slechts met be
wondering staren naar de gouden
doodskist, naar zo veel schoonheid,
en met groot respect denk je dan terug
aan dat volk aan de Nijl dat meer dan
3000 jaar geleden zo veel eer bewees
aan zijn overleden koning Toetanch
amon"
zonnegod, tot nationale god. De eer
ste monotheistische godsdienst ter
wereld was een feit. Ze braken met de
eeuwenoude traditie, dat Thebe de
hoofdstad van het land en het middel
punt van de godsdienst was. In de on
gerepte Arabische woestijn bouwden
zij een nieuwe koningsstad. Voor de
eerste maal in de geschiedenis werd
een stad gebouwd volgens een vooraf
getekend plan. De sprookjesachtig
mooie stad kreeg de naam Achet-
aton, terwijl Amenhotep zijn eigen
naam veranderde in Echnaton
Aton welgevallig). Toen het paar de
voltooide stad betrok, was de Aton-
cultus het enige waar Echnaton en
Nefertete voor leefden.
Niet alleen op godsdienstig gebied,
maar ook cultureel brachten zij een
omwenteling teweeg. Nefertete was
wat we nu zouden noemen een geë
mancipeerde vrouw. Zij vergezelde
haar man, samen met haar dochters,
bij officiële gelegenheden, ze reed op
de koninklijke wagen mee met haar
man, die ze in het openbaar omarmt.
Tot dan toe waren de afbeeldingen
van mens en dier steeds stijf en star
geweest. Echnaton en Nefertete wil
den slechts waarheidsgetrouwe af
beeldingen. Menselijk verdriet,
vreugde, emoties werden nu in de
kunst weergegeven. De farao en zijn
gezin toonden zich voor het eerst aan
hun volk zoals ze in werkelijkheid
waren.
Het sprookje van Echnaton en Nefer-