J. Commandeur ziet idee beloond
Maximale beloning f 10.000,-
voor P. Rietveld
SB limiHHHff?
Grote Ideeënbusbeloningen
Den Bosch
R.A. van Bavel f 3800,-
P.J.F. v.d. Bergh f 1690,-
B.J.C.M.de Bever en A.J. Schellekensf 1400,-
M.P. v.d. Aker en A.J. Smits f 1325,-
Links de heer Van Heek en rechts de heer Commandeur.
Een groot aantal van de ideeën, die in de laatste maan
den door de Ideeënbuscommissie Horeca werden ont
vangen, had betrekking op besparing in portikosten,
de wijze van postbehandeling en postverzending. In
één geval kon de commissie met succes actie nemen
en dat was op grond van het idee dat door de heer J
Commandeur, werkzaam bij de verkoop in het hore-
cagebied Groningen/Friesland/Drente, was inge
diend.
De horecavertegenwoordigers ontvingen namelijk ie
dere week via de P.T.T. de interne vacaturekrant op
hun privé-adres. De heer Commandeur stelde voor
deze informatie niet meer op deze wijze te verstrek
ken, maar ieder van de vertegenwoordigers te atten
deren op het feit dat bij elke concerndrankenhandel en
op elk verkoopkantoor deze vacaturekrant op de me
dedelingenborden hangt. Bij de diverse bezoeken aan
deze kantoren kan men dan ook kennis nemen van de
vacatures bij Heineken. Dit idee levert ruim
f 13.000,- per jaar besparing op aan onder andere por
ti-, druk- en kopieerkosten. Hiervoor werd dan ook op
27 april op het verkoopkantoor in Groningen tijdens
een officiële bijeenkomst de heer Commandeur een
beloning van f 1.725,- en een cadeau in de vorm van
een klopboor met toebehoren overhandigd door de
oud-voorzitter van de Ideeënbuscommissie Horeca,
ir. J.G. van Heek in aanwezigheid van de heren T.
Evink en A.J.A. Aarts.
Aan de heerC.P. Rietveld, werkzaam bij de afdeling
intern transport, is als eerste in Zoeterwoude de maxi
male beloning van f 10.000,- toegekend door de Cen
trale Ideeënbuscommissie. Op 19 mei heeft de heer
Rietveld de cheque en een horloge ontvangen uit han
den van de heerG.T. Kleiberg. Zoals de heer Rietveld
zelf zegt, is het idee mede uit gemakzucht geboren.
Het betreft het machinaal overzetten van scheefge
zakte bulkglas-pallets. Voorheen dienden de flessen
met de hand in kratjes overgezet te worden, wat een
zeer tijdrovend werk is. Door nu met de vorken van de
vorkheftruck door de laag gekantelde flessen heen te
steken, net onder de bovenliggende masonietplaat,
kunnen de resterende Hessen zodanig op een aangepas
te pallet worden geplaatst, dat. door de vorken van de
heftruck te laten zakken, deze vrij komen.
De aangepaste pallet kan op normale wijze op de de-
palletizer worden verwerkt, maar dient na ontstape-
ling te worden verwijderd uit het palletmagazijn voor
hergebruik. Voor toepassing van dit idee is geen
enkele investering nodig. Slechts enkele pallets
moeten worden ingezaagd, terwijl jaarlijks een bespa
ring van meer dan f 100.000,- gerealiseerd kan wor
den.
De heer Kleiberg (rechts) proost op het behaalde succes
van de heer Rietveld (links). In het midden de heer Prins.
Zittend v.l.n.r.: de heren A.j Smits,
V.d. Bergh, De Bever, Van Bavel,
Schellekens en staand v.l.n.r. de he
ren Scheltema, (vierde van links) en
Pijtak tweede van rechts) met vier le
den van de P.I.B.C.
Op maandag 27 april jl. werd in Den Bosch door de heer C.
Scheltema in aanwezigheid van de heer Pijtak namens de
C.I.B.C. een viertal grote beloningen uitgereikt. Het be
trof de volgende ideeën:
Het idee van de heer van Bavel, groepsleider verpakken,
betreft het signaleren van een exploderende fles in de vullers
en het uitstoten van die fles. Dit gebeurt door het creëren
van ondervulling, waarna uitstoting plaatsvindt door de fil-
tec. Hierdoor ontstaat tijdwinst en minder bierverlies.
Daarnaast levert het ook een besparing van de investe
ringskosten op.
Het idee van de heer v.d. Bergh, werkzaam in de afdeling
mechanische werkplaats, betreft het bestellen van diverse
onderdelen voor de vullers bij een andere leverancier, wat
een aanzienlijke besparing oplevert.
Beide heren, respectievelijk werkzaam als groepsleider en
storingsmonteur in de storingsdienst hebben een wijziging
in het elektrische systeem in de besturing van Col. VI voor
gesteld. De aan- en afvoerbanen bij de krimpstraat komen
dan pas in bedrijf als er aanbod van pallets is. Hierdoor
treedt minder slijtage op en wordt ook het energieverbruik
lager.
Beide heren, werkzaam in de storingsdienst, hebben voor
gesteld een flessenstop aan te brengen op de vullers van
Col. X.
Hierdoor wordt verhinderd dat omgevallen flessen in de
inloopworm komen en hierdoor vermindert de flessenbreuk.