veelheid van administratieve hande
lingen met zich mee. Zoals gezegd is
weliswaar veel geautomatiseerd,
maar er wordt van de medewerkers
een grote accuratesse gevraagd.
De heer Draijer: "De automatisering
is hier sinds 1972 ingevoerd. Orders,
die nu met behulp van de computer
worden verwerkt, moesten vroeger
stuk voor stuk met de hand worden
getikt. Ik zou me niet meer voor kun
nen stellen hoe we al die werkzaam
heden nu zonder hulp van de compu
ter zouden moeten doen."
Deze mening wordt onderschreven
door de heer P. Aanen, hoofd van de
groep administratie, waarvan o.a. de
facturering een belangrijk deel uit
maakt. Ordervoorbereidingsformu-
lieren invullen, het "uitmaken" van
connossementen, certificaten van
oorsprong, assurantie-certificaten,
het in orde maken van de douane-do
cumenten en het opstellen van de
verschepingsinstructies, het zijn de
bij iedere order terugkerende admini
stratieve handelingen, waar men in
Rotterdam mee van doen heeft.
Telefoon- en telexverkeer nemen een
centrale plaats in het onderhouden
van alle contacten in. Alles geschiedt
zakelijk, kort en razendsnel.
Onderhandelen
Zakelijk en snel reageren is ook ver
eist voor een van de belangrijkste ac
tiviteiten van de ETA: het onderhan
delen met de vervoerders over de
vrachttarieven. Het vervoer vindt
plaats te land, ter zee en door de
lucht, waaraan in een tweede artikel
verder aandacht zal worden besteed.
Telex en telefoon
Rondom de "normale" procedures
doen zich de veelvuldige contacten
met de klanten en de vervoerders
voor.
Een dreigende staking in de Rotter
damse havens zorgt bijvoorbeeld bin
nen de ETA voorde nodige opschud
ding: de gedachte, dat het bier niet
verscheept kan worden en de klant
zijn bestelling dus niet krijgt zorgt
voor veel spanning.
Papierwinkel
De werkzaamheden van de Export
Transport Afdeling brengen een
lijk is voor een afdeling, die je best
een doorgeefluik naar de wereld kunt
noemen.
5