4
J.van Gelderen
"De mUen
zijn nu
omgedraaid"
De heer J. van Gelderen is sinds
circa twee jaar werkzaam als
vorkheftruckchauffeur in Bun-
nik. Daarvoor was hij internationaal
vrachtwagenchauffeur, doch suiker
ziekte noopte hem tot het zoeken van
ander werk. Aangezien hij voor zijn
periode van internationaal vrachtrij
den een paar jaar bij Vrumona had ge
werkt, ging hij eens in Bunnik infor
meren. Daar was wel een vacature
voor een vorkheftruckchauffeur en
zo begon voor Van Gelderen een
loopbaan bij intern transport.
"Het was een hele omschakeling",
vertelt hij. "Maar zeker ook in de po
sitieve betekenis. Vroeger was ik
vaak van huis en miste daardoor privé
erg veel. Nu zie ik mijn kinderen elke
dag. Pas op het moment dat je dit
constant meemaakt besef je wat je
vroeger altijd hebt gemist. Ook de
kinderen vinden het prachtig dat ik
tussen de middag thuis ben als ze uit
school komen, wanneer ik die dag la
te dienst heb."
Rollen omgekeerd
Al was de omschakeling groot, toch
vertoont de huidige baan van de heer
Van Gelderen veel overeenkomsten
met zijn vroegere Allereerst zijn
daar de collega's bij intern transport,
van wie de meesten ook op de vracht
wagen gereden hebben. Maar ook de
vrachtwagenchauffeurs die nu bij
Bunnik hun lading komen ophalen
zijn vaak geen onbekenden voor de
heer Van Gelderen. "Dat is wel grap
pig", zegt hij, "de rollen zijn nu pre
cies omgedraaid".
Als een vrachtwagenchauffeur zijn
lading op komt halen, geeft hij zijn
laadbrief aan een vorkheftruckchauf
feur.
Vervolgens worden de pallets met
frisdrank uit de laadhal naar de
vrachtwagen gebracht. Een grote
partij wordt door een vier-tonner (een
dubbelbrede truck) geleverd, een
kleine partij door een normale vork
heftruck van 2 ton. Vooraf heeft hij
met de vrachtwagenchauffeur be
sproken hoe de wagen ingedeeld dient
te worden. Op de laadbrief staat bij
voorbeeld vermeld dat een bepaalde
klant links of rechts in een straat
woont. Met het laden van de wagen
kan hiermee dan rekening worden ge
houden. Het kan ook voorkomen dat
een klant in een straat woont waar de
aanhanger van de wagen niet mag rij
den. De lading van de te beleveren
klant dient dan in de voorste wagen te
staan. Bovendien is het zo dat alle
pallets stevig in de wagen moeten
staan om schade en breuk te voorko
men. Hiertoe loopt de laadvloer van
de vrachtwagen enigszins schuin
naar het midden af, zodat de pallets
met kratten of trays achterover ge
held staan en leunen tegen het mid
denschot. "Het is altijd een heel ge
schuif en gemeet", vertelt Van Gel
deren. "Je moet ook oppassen dat het
glas vooraan staat, dat blik niet te
dicht op kratten wordt gedrukt en dat
de limonadetankjes, die zeer kwets
baar zijn, niet in de verdrukking ko
men Het is een voordeel dat ik vroeger
dit werk als chauffeur heb gedaan,
want nu weet ik precies hoe ze het wil
len hebbenIn ieder geval moet het al
lemaal netjes want zij kunnen niets be
ginnen met een rommelig ingepakte
vracht. Er zijn ook wel eens chauf
feurs die eigenwijs zijn. Als ik dan
zeg 'het kan veel beter in een andere
volgorde worden gestapeld' geloven
ze dat niet en willen hun zin doordrij
ven. Daar ga ik niet over lopen bek
vechten. Ze moeten het zelf maar
weten. Als het lossen niet zo vlot ver
loopt, merken ze het vanzelf wel en
doen ze een volgende keer wel wat
anders."
'Vol' heeft voorrang
Behalve in Bunnik werkt de heer Van
Gelderen ook soms in Utrecht of
Wijk bij Duurstede. Wegens plaats
gebrek in Bunnik, staan voorraden
vaak in eerdergenoemde steden
opgeslagen. Gaat iemand daar met
vakantie of wordt er iemand ziek, dan
wordt zijn baan zolang waargenomen
door Van Gelderen, als algemeen
reserve. Ook vervangt hij de admini
strateur bij intern transport bij diens
afwezigheid. "Het is erg verant
woordelijk werk. Je kunt je geen fou
ten permitteren want de afdeling in
koop en verkoop werkt met de gege
vens over opslag volgoed. Toen ze
mij vroegen of ik dat zou willen doen
leek het wel leuk. Ieder moment zat
ik toen bij de administrateur om inge
werkt te worden. Het aardige van
mijn baan is dat je een grote vrijheid
hebt. Ieder kent zijn taak en ieder
werkt er aan mee om de vrachtwa
gens zo snel en goed mogelijk te be
laden".
Binnen intern transport geldt ook een
aantal verkeersregels zoals bijvoor
beeld rechts- en linksrijden. In tegen
stelling tot in het gewone verkeer
heeft niet altijd van rechts komend
verkeer voorrang maar hebben volge
laden trucks voorrang op niet geladen
trucks. "Alleen bij de electrische
trucks, waarop we steeds meer over
schakelen, is het moeilijker. Dat zijn
net sluipmoordenaars. Die hoor je
niet aankomen." Een andere belang
rijke voorwaarde is dat de vloer van
de laadhal schoon blijft. Een klein
stukje hout zou het kantelen van een
truck, die zijn lading hoog heeft
staan, kunnen veroorzaken. De regel
'alles watje laat vallen dien je zelf op
te ruimen' wordt dan ook strikt door
de vorkheftruckchauffeurs nage
leefd.
De liefde voor autorijden zit de heer
Van Gelderen nog steeds in het
bloed. Als belangrijkste hobby
noemt hij het knutselen aan zijn oude
auto (uit '72). "Ik ben altijd in de
weer om te trachten die auto aan de
gang te houden. Ik vind het heerlijk
om er aan te sleutelen en hem zuinig
af te stellen. Het is vast de zuinigste
auto uit de hele buurt!"
15