Ic skelman:
het verzamelen van miniatuurauto's even aangestipt.
Vt enstra, die al jarenlang dergelijke automobielen spaart,
n d.* heer M.J.F. Boekelman, behoeft men zich
age "j wat zijn hobby is.
geen kennis van op als je je vaak met
het repareren bezighoudt. Omdat ik
zelf op een vrachtwagen heb gere
den, weetje hoe een auto in elkaar zit
en kun je de reparaties spelenderwijs
verrichten. Er bestaan ook bouwpak
ketten. Hoewel ik er zelf ook een paar
heb, zijn die meer geschikt voor men
sen die van knutselen hun hobby heb
ben gemaakt. Voor een bouwpakket
van een Bugatti bijvoorbeeld betaal
je ruim honderd gulden, terwijl een
kant en klaar model in de winkel nog
geen dertig gulden kost. Afgezien
van alle moeite die het je kost de auto
op te bouwen, is het voor een ver
zamelaar niet zo handig met een
bouwpakket te werken omdat de lijm
op den duur loslaat."
achter glos
een voertuig dat echt heeft gereden.
Zo heeft hij de diligence die van Lon
den naar Liverpool heeft gereden in
koetsvorm en ook de latere versie,
toen de diligence was omgebouwd tot
stoom voertuig. Voor een verzame
laar heeft elk exemplaar zijn eigen
geschiedenis. Een amfibie voertuig,
daterend uit 1801, dat door stoom
voortgedreven werd; een passa
giersbus uit 1930, waarin de passa
giersbankjes zoals in werkelijkheid
Damco Transport, de transporteur
die alle gedistilleerdprodukten vanuit
Zoetermeer en Leeuwarden doop heel
Nederland vervoert, en een oplegger
met Jagermeister autootjes, heb ik
geen concernwagens. Er bestaan wel
exemplaren maar die zijn of te speel-
goedachtig ofte groot voormij. "In te-
genstelling tot wat iemand misschien
zou denken die al deze wendbare en
beweeglijke wagentjes ziet staan, is
de heer Boekelman er niet de man
naar om uren lang over de grond te
kruipen met zijn aanwinsten. Het
blijft bij het zo nu en dan omhoog-
klappen van een motordeksel of het
bewegen van een kraanwagen. "Ik
vind het prettig van losse onderdelen
een nieuwe wagen te maken.
Het komt vaak voor dat mensen de
fecte wagens hebben, maar zij den
ken er begrijpelijkerwijs helaas
meestal niet aan dat bepaalde onder
delen nog voor een ander tot nut kun
nen zijn. Technisch gezien doe je er
Museum
Hoewel Boekelman door de jaren
heen al vele malen van hobby veran
derd is, weet hij zeker dat hij deze
verzameling altijd zal houden. De
auto's worden zeldzaam. Zoals ook
voertuigen, gemaakt vóór 1940, vrij
wel niet meer te krijgen zijn. Wel
licht bij een antiquair, maar niet op de
gewone markt. Met de medewerking
van zijn vrouw en dochter, die zich
beiden zeer enthousiast tonen over de
verzameling en hem vaak aansporen
een bepaald model te kopen dat zij
overdag in de winkel hebben zien
staan, zal het hem vast wel lukken
zijn ideaal te verwezenlijken: het op
zetten van een miniatuur museum
van wagens vanaf het begin. De ani
mo om alles te weten te komen over
koetsen, stoomvoertuigen en auto
mobielen is groot. Hiervan getuigen
de vele verzamelde postzegels, fol
ders, foto's en ansichtkaarten.
Al zal het wel bij een miniatuur
museum blijven, omdat zoals Boe
kelman zegt: "er komen zo'n twintig
a dertig auto's per jaar uit. Voor de
hoeveelheid auto's van 150 jaar zou
je over een ruimte moeten beschik
ken, zo groot als de expeditieruimte
in Zoetermeer!". Om dat te bereiken
heeft hij nog een lange weg te gaan.
Lekker knutselen
De heer Boekelman heeft geen voor
keur voor een bepaald type auto, al
zou hij graag een vrachtwagen
Bedford op de kop willen tikken: de
wagen waarin hij zelf voor het con
cern menig keer achter het stuur heeft
gezeten. "Ze zijn helaas niet te koop.
Behoudens de vrachtwagen van
zijn geplaatst; een authentieke oude
brandweerwagen; de eerste race
wagen en de modernste formule I
race-auto, die qua stroomlijning niet
eens zoveel van elkaar verschillen.
Temidden van de nieuwste modellen
personenwagens weet tevens de
Rotterdamse politie zich vertegen
woordigd met haar dienstvervoer-
middel: een verkleinde uitgave van
de originele, regelmatig door de stad
rijdende Volkswagen Kever.