Al eerder (Vers van 't Vat 1/79) hebben wij het v
Dat was in de rubriek Een uit 6-duizend bij de heer Vt e
Ook wanneer men een bezoek brengt aan d
niet lang af te vrage
T oekomstplannen
In de kamer staan slechts 450 model
len. De heer Boekelman heeft er nog
veel meer; door ruimtegebrek in de
huiskamer staan zij voorlopig op zol
der in dozen opgeslagen. Dat is voor
al van toepassing op de transport-se
rie, die veel ruimte in beslag neemt.
Over circa anderhalf jaar zal hierin
verandering komen en zullen ook zij
een fraai plaatsje krijgen in de kast,
wanneer de verhuizing, waarnaar de
familie reikhalzend uitkijkt, een feit
is geworden. De heer Boekelman ziet
het al helemaal voor zich. "Ik denk
dat ik de kasten in de hal zet", zegt
hij, bedenkend hoe fraai de entree
van de nieuwe woning dan zal zijn.
Rutopark
en verzorgen van levende wezens.
Het is echter wel zaak zelf actie te
nemen om in het bezit te komen
van bepaalde modellen. Elke fabri
kant, die volgens contract slechts be
paalde merken mag vervaardigen,
brengt de wagens maar slechts een
malig op de markt, in een kleine opla
ge. "Veel hobbyisten vissen achter
het net. Gelukkig heb ik met mijn
winkelier de afspraak kunnen maken
dat hij af en toe een auto voor mij
apart zet, als het een bijzonder model
betreft. Dubray en Cursor brengt bij
voorbeeld 'unieke' auto's uit: zij
worden in Frankrijk door een invali
de met de hand gemaakt.
Niet van echt te onderscheiden
Het is erg moeilijk achteraf nog een
bepaald model te verwerven, tenzij
door ruiling. Dit is mogelijk in Drie
bergen, waar ruilbeurzen worden ge
organiseerd. "Helaas ben ik nooit in
de gelegenheid daarheen te gaan. Bo-
Onmiddellijk bij het betreden
van de huiskamer springen
de twee grote glazen kasten
in het oog. Twee rijen dik staan aller
lei kleurige auto's op de glasplaten
geparkeerd. Koetsen, stoom voer
tuigen en moderne wagens staan
broederlijk naast elkaar; niet zomaar
willekeurig maar chronologisch
gerangschikt.
Zou iemand iets willen weten over
een bepaald exemplaar, waarover de
heer Boekelman niet zo vlug iets uit
het hoofd kan vertellen, dan is het
eenvoudig het kaartsysteem te
raadplegen. Hierin zijn alle gege
vens, voor zover bekend, omtrent
bouwjaar, type auto, merk fabrikant
en bijzonderheden opgenomen.
'Het is niet eenvoudig veel gegevens
over de auto's te verkrijgen", vertelt
de heer Boekelman, controleur/ma
gazijnbediende in Zoetermeer. "Er
zijn geen Nederlandse fabrikanten
van miniatuur auto's, zodat een cata
logus meestal in het Italiaans, Portu
gees of Japans is gesteld." Ook de
winkelier bij wie hij zijn wagens al
tijd koopt, beschikt over weinig ge
gevens. Boekelman neemt dan zijn
toevlucht tot het lenen van de prijs
lijsten in de hoop hieruit voor hem in
teressante details te halen. Voorts
raadpleegt hij veel brochures en boe
ken over 'echte' auto's.
Auto'gek'
Het verzamelen van autootjes (zeg
geen speelgoed-auto's, want het is
geen speelgoed voor kleine kinderen)
is jarenlang een wens van hem ge
weest. "Ik heb altijd hobby's gehad.
Op den duur krijg je genoeg van de
ene en begin je met een andere. Mijn
laatste twee hobby's zijn bijvoor
beeld het kweken van kleurkanaries
en tropische vissen geweest. Toen ik
daar mee ophield, vijf jaar geleden,
heb ik mij eindelijk toegelegd op het
verzamelen van deze wagens. Einde
lijk, omdat ik het van jongs af aan al
gewild heb. Maar ik had er de ruimte
en het geld niet voor. Als kleine
jongen was ik niet van de sleperswa
gen af te slaan en mijn hele leven heb
ik met wagens te maken gehad." Het
is een rustige, niet al te bewerkelijke
hobby in tegenstelling tot het kweken
vendien zou ik pas een auto ruilen
omdat ik hem dubbel heb en niet om
dat ik hem niet zo mooi vind. Zo heb
ik er ook een, waar ik niet van ge
charmeerd ben, maar ik houd hem
omdat het nu eenmaal de eerste wa
gen is waarin een graaf heeft gere
den". De heer Boekelman heeft veel
bijzondere wagens. Voorwaarde
waaraan een model moet voldoen om
in zijn verzameling terecht te komen,
is dat het een imitatie moet zijn van