Duuuboten in Zaire
Brouwerij
Martinique
si mimnmw
ffi '11111111111111
nP'| 'MA 2
y
Onlangs heeft Heineken een
meerderheidsbelang
verworven in een brouwerij
op het eiland Martinique in
het Caribische gebied,
''Brasserie Lorraine S.A.".
Deze, eens beschreven als
het 'paradepaardje' van de
industrie op het eiland,
produceert haar eigen bier
merk Bière Lorraine, porter
(een donker bier), malta
(een niet alcoholische
drank) en Pepsi-Cola.
Voorts importeert zij
Mackeson Stout en Heine
ken bier. Dit laatste wordt
geïmporteerd van het eiland
St. Lucia. De verkoop van
de produkten geschiedt
middels een efficiënt, het
hele gebied beslaand, distri
butienet.
De belangen van Heineken
in deze brouwerij dateren al
vanaf 1960.
Realisatie van de uit
breiding in de zestiger jaren
was mogelijk door middel
van technische hulp van
Heineken.
Daarmee ging de capaciteit
van 36.000 h.l. per jaar
naar 60.000 hectoliter per
jaar.
De in 1976 gestartte pro-
duktie van Pepsi-Cola in
flesjes is nu opgelopen tot
45.000 hectoliter per jaar.
Brasserie Lorraine S.A. is
de modernste fabriek van
Martinique, zeer efficiënt
van opzet en 'schoon'.
Dat moet ook wel op een
eiland dat door Columbus in
1502 al beschreven zou zijn
als 'het beste, vruchtbaarste,
meest aardige, gelijkmatige
en charmante gebied in de
wereld. Het mooiste dat ik
ooit heb gezien; mijn ogen
zullen nooit moe worden
van dit altijd groene
landschap
J* M
M
Om regelmatige levering van ruwe grondstoffen naar de brouwerijen in het
binnenland zeker te stellen, heeft Bralinia S.A.R.L. (een met Heineken
geassocieerd bedrijf in Kinshasa) al drie jaar geleden een eigen rivier-
transportdienst ingesteld. Dit bleek zo succesvol dat begin 1981 een tweede
duwboot. Primus II, is ingezet.
Transport per rivier, in dit geval de Zaïre, is namelijk de enige manier om
de brouwerijen in Boma Mbandaka, Kisangani en Bukavu te bereiken vanuit
Kinshasa. Op deze wijze vinden regelmatig grondstoffen hun weg naar de
binnenlandse brouwerijen.
Een manier die minder hoge kosten met zich meebrengt dan bij het gebruik
maken van diensten van derden. Bovendien kunnen de duwboten op de
terugtocht naar Kinshasa tegen betaling goederen voor andere bedrijven
vervoeren. De duwboot, 35 meter lang, 5 meter breed en met een laadver
mogen van 140 ton, is speciaal uitgerust voor het afleggen van lange af
standen. Dit is noodzakelijk omdat een tocht van Kinshasa naar Mbandaka
700 kilometer bedraagt, naar Kisangani 1750 km, en naar Bukavu 2200 km.
Het duurt zeven weken om van Kinshasa naar Kisangani en via Mbandaka
terug te keren, inclusief laden en lossen. De haven voor de duwboten in
Bralima bestaat uit een gehuurde kade met opslagloodsen. Totdat Bralima
S.A.R.L. een pas aangekocht stuk grond passend heeft toegerust, zal deze
haven voorlopig in gebruik blijven.
12