Schaapskudde op de Drenthse hei
sportaccommodaties en dorpshuizen
de centrumfunctie zijn gaan over
nemen.
In de stad Groningen zien de chauf
feurs zich vaak voor problemen ge
plaatst. Doordat Groningen een zoge
naamd "verkeerscirculatieplan" kent,
kunnen de vrachtwagens niet vlot over
al komen. Het vraagt het nodige geduld
van de chauffeurs om de klanten in het
oude stadsdeel te beleveren!
In Friesland en Drenthe wordt het beeld
in de horecagebedrijven voor een groot
deel door het toerisme bepaald. Dren
the, een fiets en wandelgebied bij uitstek
(denk maar eens aan de Rijwielvier-
daagse in juli die ieder jaarzo'n 25.000
peddelaars trekt), is het hele jaar door
welhaast een oase van rust en ruimte
voor toeristen en dagjesmensen uit de
De Drenthse rijwielvierdaagse
drukkere delen van Nederland.
Wie Friesland zegt, denkt aan water en
watersport. Tienduizenden zoeken
's zomers met hun bootje de Friese
meren op. De afgelopen jaren is Fries
land uitgegroeid tot het drukste water
sportgebied van Nederland, iets dat
menige Fries wel betreurt!
"Alleen bij mooi weer merken wij na
drukkelijk een piek in onze verkoop in
Friesland", merkt hoofd verkoop Evink
op. "Maar natuurlijk is het zo dat plaat
sen als Joure onder invloed staan van
een seizoenspatroon en dat geldt na
tuurlijk ook voor de eilanden".
Winter in het noorden
De zomer mag dan een stempel druk
ken op de activiteiten, de winter kan
dat ook. Zoals bijvoorbeeld in 1978. Wie
herinnert zich niet de barre taferelen
die wij via televisie en kranten uit het
noorden kregen te zien? Dat was geen
Nederland meer zou je haast zeggen.
De heer Evink put uit zijn geheugen:
"Tja, ons bedrijf hier in Groningen was
toen onbereikbaar. De zaak bleef twee
dagen gesloten. We hadden toen te ma
ken met ingesneeuwde vrachtwagens
en via Radio Noord werden berichten
over toegankelijkheid van bepaalde
plaatsen verspreid. Dat soort omstan
digheden vergroot het saamhorigheids
gevoel dan wel sterk. Afnemers kwa
men, voor zover zij daartoe in staat
waren, hun bestellingen later zelf af
halen.
Het grappige is dat de afzet in die da
gen nauwelijks is beïnvloed. Over het
geheel genomen was de winter van
1978 natuurlijk wel een slechte periode.
Door de weersomstandigheden wer
den de café's en restaurants veel min
der door mensen uit de omgeving be
zocht".
Evenementen
In de noordelijke provincies is het
nodige te doen op het gebied van de
evenementen. Heineken neemt deel
in een groot aantal manifestaties op
sport- en ander gebied.
"Wat de fiets is in Brabant, is het paard
hier in het noorden", vertelt de heer
Evink. De paardenhandel (Zuid-Laar-
dermarkt), de draverijen en de
andere vormen van paardensport heb
ben ertoe geleid dat er zelfs specifieke
"paardencafé's" zijn ontstaan. Bij de
meeste grote paardenmanifestaties is
Heineken vertegenwoordigd. Anders-
soortige paardenkrachten kom je tegen
op de T.T. in Assen, het jaarlijkse mo
torfestijn dat vele tienduizenden motor
sportliefhebbers uit binnen- en buiten
land trekt. De heer Evink: "tijdens de
T.T. krijgen de boeren rond het circuit
vergunning bier te verkopen. Onze
agent belevert dan de boeren recht
streeks met fris en bier in blik". En
hoewel de wielersport van oudsher in
de zuidelijke provincies de meeste aan
hangers heeft, is er ook in het noorden
een wedstrijd van formaat: De Gouden
Pijl in Emmen. Daar komen ruim zeven
tigduizend mensen voor op de been.
Heineken verzorgt daar twintig ver
kooppunten waardoor dit evenement
commercieel tot de meest succesvolle
kan worden gerekend.
Stadspoort in Friesland
In het grote, noordelijke horecagebied
is natuurlijk nog veel meer te beleven
dan uit deze opsomming duidelijk
wordt. Eigenlijk moet u dat zelf eens
gaan onderzoeken! Het gastvrije noor
den zal u daar alle gelegenheid voor
geven.
8