pa rr
IN DE BAN VAN
Elke zondag zitten miljoenen mensen
aan de buis gekluisterd om te genieten
van de beelden die Studio Sport hen
biedt. Met name de voetballiefhebbers
komen zeer aan hun trekken. Een van
de groepen die tot hun teleurstelling
niet zo vaak aan bod komt, wordt ge
vormd door liefhebbers van de auto
sport. De heer P.A. Boesten, chef expe
ditie drankenhandel en depot te Nuth,
kan daar over meepraten. Hij beoefent
namelijk de kartsport. Een sport die, al
wint hij tegenwoordig steeds meer aan
populariteit, bij het grote publiek niet
zo bekend is. "Wij vinden het uiteraard
erg jammer dat de televisie zo weinig
aandacht schenkt aan de autosport.
Vooral de kartsport komt er bekaaid af.
Duitsland daarentegen toont niet alleen
fragmenten, maar zendt hele wedstrij
den uit. Als dat gebeurt, kan ik de hele
middag wel blijven kijken", vertelt de
heer Boesten.
Zonder rijbewijs
De heer Boesten, die van kinds af aan
een grote liefde voor auto's koestert,
is sinds kort een fanatieke beoefe
naar van de kartsport. "Het is eigenlijk
autoracen in het klein. De meeste
mensen die aan deze sport beginnen,
doen dit om later verder te gaan met
autoracen. Jan Lammers is daar een
goed voorbeeld van. Maar daar ben ik
nu al te oud voor. Je zou dan heel jong
moeten beginnen. Dat kan als je 12
jaar bent, want voor karten heb je geen
rijbewijs nodig. Als beginneling kom je
in de StiIl-klasse. Daarna kun je naar de
100 cc.-klasse en als je daar een jaar
in hebt gereden, mag je over naar de
125 cc. Vervolgens is er nog een 250
cc.-klasse. Nog een reden waarom ik
niet verder ga met autoracen, is het
geld. Karten is al erg duur, maar auto
racen is voor iemand zonder sponsor
helemaal onbetaalbaar. De aanschaf
van een kart voor de 125 cc.-klasse,
compleet met motoren een set banden
komt op zes- a zevenduizend gulden.
Eerst koop je het frame, dan de motor
erop. Deze is meestal afkomstig van
een crossmotor. Vervolgens wordt de
motor 'getuned', dat wil zeggen opge
voerd in snelheid."
Loten voor de startplaats
De heer Boesten doet pas sinds drie
jaar aan karting in de 125 cc.-klasse.
Met succes, want het eerste jaar be
haalde hij een 8e plaats in het totaal
klassement en het tweede jaar werd hij
3e in het clubkampioenschap van de
Internationale Skelter Bond Limburg.
"Dat is een heel prettig moment wan
neer je een prijs uitgereikt krijgt.
Als je naam afgeroepen wordt, hoor je
iedereen klappen en juichen. Dat geeft
je veel voldoening. Dit jaar heb ik nogal
veel pech gehad. Vier wedstrijden
achtereen blies ik mijn motor op. Dit
gebeurt meestal doordat een zuiger in
de cilinder vastloopt. De motor kan nog
wel gerepareerd worden, maar het kost
je veel geld en je plaats in het totaal
klassement. De wedstrijden, elke zon
dag verreden in het seizoen van mei tot
half oktober (behoudens de maand
juli), tellen allemaal mee voor het to
taalklassement om het kampioenschap
van Limburg. De I.S.B.L. organiseert
deze wedstrijden. Voor een eerste
plaats in elke wedstrijd krijg je 15 pun
ten, vooreen tweede 13, vooreen derde
11 en een vierde plaats levert 10 punten
op. Zo loopt het aantal te behajen pun
ten langzaamaan af. "Een wedstrijd be
staat uit drie manches", legt de heer
Boesten uit.
"Bij inschrijving wordt je startplaats
geloot voor de 1e manche. In de 2e
manche start je dan in omgekeerde
volgorde en in de finalemanche krijg je
die startpositie toegewezen die het ge
middelde is van je finishresultatpn in de
1e en 2e manche. Vorig jaar was het
nog zo dat elke rijder bij toerbeurt een
bepaalde startplaats kreeg aangewe
zen. Nu wordt er dus geloot. Als je echt
14