en rekenen geen exportkosten en der gelijke. In feite ligt Antwerpen ook dich ter bij Amsterdam of Zoeterwoude dan bijvoorbeeld Maastricht. Verder werken we hier met hetzelfde faciliteitenpakket voor de horecaondernemer als in Ne derland; dit betreft credietverlening, af schrijvingen van leningen, bruiklening- en, reclame-ondersteuning, bouwkun dige adviezen en horecatechnische ad viezen. We gaan alleen in zee met kwali tatief goede bedrijven, die een bepaalde warmte uitstralen. Een ander belangrijk voordeel voor de Belgische horeca ondernemer om Heineken bier af te ne men, is dat ons concern hem over het al gemeen meer vrijheid laat dan de Belgi sche brouwer. "Belgische brouwerijen hebben vaak voor de horeca-ondernemers zeer strenge contracten. Laten wij hen zoveel mogelijk vrij om hun eigen drankenpak ket samen te stellen, de Belgische brouwers verplichten zo'n zaak alle pro- dukten van hen te nemen tot en met de koffie toe," vertelt de heer Visée. Drinkgewoonten De Belgische biermarkt verschilt erg van de Nederlandse. De bierconsumptie per hoofd van de bevolking is alleen al haast het dubbele van de Nederlandse. Maar in tegenstelling tot Nederland waarover de 90% van de totale biermarkt bestaat uit pils, is in België het pilsaandeel slechts 75%. De overige markt is sterk gefragmenteerd. Stap je in België een café binnen, dan is het niet zo dat daar bijvoorbeeld alleen Heineken getapt wordt. Meestal kan men er uit een rijk assortiment bieren kiezen afkomstig van verschillende brouwerijen, zowel Belgische als buitenlandse. De horeca houdt er als het ware een hele biercul tuur op na. Ook heeft de Belg andere drinkgewoonten dan de Nederlander. De Belg drinkt verspreid over de hele dag. Hij is al gauw geneigd overdag even een café binnen te stappen om er een 'pinteke' te pakken. Het resultaat is dat hij 's avonds bij thuiskomst niet meer zo dorstig is als zijn Nederlandse collega. Het uitgaansleven tiert in België weliger dan in Nederland. Daarbij heeft de Bel gische 'stapper' in Antwerpen nog het voordeel dat er geen verplicht sluitings uur is. De consumptie van het bier in het algemeen loopt voor 60% via de horeca. In totaal zijn er in België zo'n 60.000 horeca-bedrijven; dat betekent één Bi/ onze stand op de Beurs van Antwerpen stond men zich te verdringen om één van onze gedistilleerd produkten te proeven. horeca-zaak op de 150 Belgen, vrouwen en kinderen inbegrepen. "Dit heeft als voordeel dat er in de horeca-sectoraltijd veel beweging is. Er gaan zaken dicht, bedrijven gaan in andere handen over en er worden voortdurend vele nieuwe zaken geopend, die steeds vaker bij Hei neken terecht komen," aldus de heer Visée. Op het terras van onze stand op de Beurs van Antwerpen kwam menigeen even uitputten en een onvervalst Heineken biertje drinken. Vertegenwoordigers Wat is de boodschap die de vertegen woordigers meekrijgen alvorens ze "de baan" op gaan? "De vertegenwoordi gers zou je bij ons eerder missionaris sen kunnen noemen die wat zaad uit strooien dat dan moet gedijen," om schrijft de heer Kortleven bloemrijk hun functie. "Iedere vertegenwoordiger is vrij in zijn manier van aanpak. We probe ren er altijd wel rekening mee te houden een vertegenwoordigeraan te nemen uit het gebied waarin hij moet gaan werken. Een Belg uit West-Vlaanderen is nu een maal een heel ander type dan een Belg uit bijvoorbeeld Limburg. Het is pretti ger voor onze klanten om door streek genoten benaderd te worden. Een extra eis die wij aan onze vertegenwoordigers stellen is, dat ze tweetalig moeten zijn. Want hoewel haast iedere Vlaming te vens Frans spreekt, spreekt vrijwel geen Waal Vlaams." Aan de taalstrijd is ons concern niet helemaal kunnen ontko men, vertelt de heer Kortleven. "Onge veer tien jaar geleden verkochten wij ons bier voornamelijk in Wallonië. Dit kwam omdat in de ogen van de Walen Heineken als Nederlands bier een bui tenlands bier was, in hun ogen te verkie zen boven een Vlaams biertje. In Vlaan deren konden ze alleen al hierom Heine ken toen niet uitstaan. Die visie van de Vlamingen is in de loop van de jaren erg veranderd. Ze zijn nu juist erg pro-Ne derlands, omdat wij dezelfde taal spre ken als zij. De Walen zijn daarentegen door deze ontwikkeling wat minder enthousiaste Heineken bier-drinkersge- worden. Deze willen nog steeds echt het idee hebben een buitenlandse bier te drinken dat niets met de Vlamingen te maken heeft. We kunnen daar alleen maar flesjes verkopen waarop 'beer' staat afgedrukt. Als er 'bier' op zou staan, zou het onze hele markt daarzeer schaden." Een andere typische Belgi sche gewoonte waar je als brouwer re kening mee moet houden, is het gebruik van de Belgen om in de café's achterop een bierviltje hun afspraken of andere notities te schrijven. "Als een Belg in een café met iemand een afspraak maakt, schrijft hij dit achterop een bier viltje en steekt dit bij zich als hij weg gaat." vertelt de heer Kortleven. Dus heeft ons concern speciaal voor de Hei neken bier-drinker in België haar bier viltjes slechts aan één zijde laten be drukken. Promotionele activiteiten Door de toenemende omzet van Heine ken in België ontwikkelt ons concern steeds meer promotionele activiteiten in België. Zo sponsort Heineken de Jum ping Antwerpen in maart, de wedstrij den in internationale dressuur in Bras- schaet in mei en de Belgische professio nele wielerkampioenschappen in juni te Koekelaere. Een ander groot evene ment waaraan Heineken een bijdrage leverde was op 14 december jl. de Nacht van de Sport, georganiseerd door het Olympisch Comité van België. Ook wor den er verschillende boksevenementen in Brussel door ons concern gespon sord. De filosofie die achter deze pro motionele activiteiten zit, is natuurlijk de naam Heineken in België zoveel moge lijk onder de aandacht te brengen. Dit gebeurt niet alleen bij evenementen, maar tevens op beurzen en door middel van reclame-campagnes. Wat het eerste betreft is Heineken aanwezig op beur zen in Brussel, Gent, Roeselaere, Brug ge en Antwerpen. In Antwerpen bestond de stand uit twee delen. Een gedeelte met een bar waar de beursbezoekers staande gratis een glaasje Jagermeister, jonge of oude jenever konden proeven. In het andere en grootste deel was een bar met tapinstallatie met ervoor een heel terras vol tafels en stoelen waar men op zijn gemak een biertje kon drin ken. In Gent won ons concern onlangs nog de eerste prijs voor de smaakvolle stand. Reclame De reclamecampagnes voor onze pro dukten in België zijn voor een groot deel hetzelfde als die in Holland worden ge houden. Voor Bokma werkt men ook in België met de bekende slogan: Schat, staat de Bokma koud? Alleen ligt in Bel gië de nadruk op de oude genever, ter wijl in Nederland de jonge jenever nu eenmaal beter in de markt ligt. Ook voor Jagermeister hanteert men de slagzin: Ik drink Jagermeister, omdat... alleen met andere aanvullingen. Ook was er in België deze herfst een Bokbier-cam- pagne. De groep medewerkers die Heineken België N.V. bemant en waaronder de heren Visée en Haikes de enige Neder landers zijn, heeft het momenteel bij zonder naar de zin. "We opereren zelf standig als kleine groep. Het is boven dien bijzonder dankbaar werk omdat er volop groei in zit." De totale bieromzet van Heineken België N.V. is momenteel 30.000 hectoliter. "Maar het is de bedoe ling door te groeien naar 300.000 hecto liter," verklaart de heer Kortleven opti mistisch. En met deze rooskleurige toe komst voor ogen. nuttigen we op onze Belgische vestiging met een gerust hart nog een Heineken 'pinteke'. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1980 | | pagina 6