Een van de promotionele activiteiten van Heineken België is het sponsoren van de Zesdaagse van Gent. Dit jaar werden Danny Clark en Don Allan eerste. Visée. "Er is namelijk een scherpe on derbieding van de bierprijzen in de thuisverbruiksector, vandaar dat je in geen enkele Belgische supermarkt Hei neken bier zult zien staan. De meeste Belgische brouwers kampen met een structurele overcapaciteit in de produk- tie. Er is in de afgelopen tijd dan ook een groot aantal brouwerijen op de fles ge gaan. Een paar jaar geleden waren hier nog zo n 365 brouwerijen, nu is dit aan tal meer dan gehalveerd!" Produktsplitsing De heer Kortleven heeft in zijn functie de landelijke verantwoordelijkheid over de verkoop van het Heineken bier. Zijn col lega Visée houdt zich bezig met de ge distilleerd produkten zoals Bokma en Jagermeister en in de nabije toekomst eveneens Paradisi en Green Sands Shandy. Behalve een scherpe splitsing De Grote Markt in Antwerpen, het uitgaans centrum bij uitstek voor cafébezoekers. Na de fusie met Amstel werd België beheerd door de Horeca Nederland or ganisatie. Het land werd in tweeën ver deeld in Noord en Zuid België. In 1974 bracht men België na een reorganisatie bij ons concern onder bij de Divisie Eu ropa en werd het losgekoppeld van Ho reca Nederland. Per 1 oktober 1976 werd gestart met de nieuwe klein opge zette organisatie van Heineken België N.V., zoals die momenteel nog functio neert. Organisatie De organisatie van Heineken België N.V. zit als volgt in elkaar. Aan het hoofd staat de heer R. Visée, manager of zoals de Vlamingen het noemen: "afgevaardigde beheerder" van deze vestiging. Vanuit Nederland wordt hij begeleid door Jhr. M.W.F. Boreel, regionaal export mana ger, die onder meer België onder zijn beheer heeft. Onder de manager van onze vestiging in België vinden we het hoofd verkoop horeca: de heer Kortle ven en het hoofd verkoop thuisverbruik ad interim: de heer Visée. Tussen deze functies zien we dan nog de commercial office manager, belichaamd in de per soon van de heer H.B. Haikes. Zowel het hoofd verkoop horeca als het hoofd ver koop thuisverbruik heeft 31/2 vertegen woordiger onder zich. De 'halve' verte genwoordiger werkt beurtelings voor beide belangengroepen. Naast deze groep is er bovendien een administrati ve office manager, de heer G.J.V.J.Ver- tonghen. Deze doet samen met twee medewerksters, de dames E.J.M. Lacquemans en M. Mareels, de hele ad ministratie van Heineken België N.V. tussen horeca en thuisverbruik is hier tevens sprake van een scherpe produkt splitsing. Dit is het gevolg van een oude wet die nog steeds in België van kracht is en dateert uit de crisistijd in de derti ger jaren. Het is de wet Van der Velde die verbiedt dat horecabedrijven gedistil- leerdprodukten verkopen. "Onze gedistilleerdprodukten zijn hier dus alleen in de thuisverbruikmarkt te verkrijgen, zoals in winkels en super markten, en ons bier verkopen we alleen in de horecabedrijven," vertelt de heer Groeistuip De laatste jaren is er een totale omme keer te bespeuren in de interesse van de Belgen voor het Hollandse Heineken bier. "Je kunt wel zeggen dat we hier in een groeistuip zitten," volgens de heer Visée. "We kunnen niet eens alle aanvragen honoreren. Voorheen gingen de horecabedrijven pas naar Heineken als ze bij de Belgische brouwers niet meerterecht konden, dat is nu helemaal veranderd." Wat zijn de voordelen die Heineken de Belgische horecabedrijven biedt? "In de eerste plaats stellen wij ons nu op als een Belgische brouwer. De Belg ac cepteert nu eenmaal geen duur import bier als hij in zijn eigen land allerlei an dere bieren kan krijgen tegen een veel lagere prijs. Wij verkopen ons bier dan ookalsof België nog bij Nederland hoort

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1980 | | pagina 5