De kunst van het bierbrouwen leuks' tekenen, dat ze op een beurs zou den kunnen gebruiken. Toen ik het ge tekend had, schrokken mijn opdracht gevers. Ze wisten niet wat ze ervan moesten zeggen. Toen lieten ze de koffiejuffrouw van de gang halen om haar mening erover te vragen. Daarna moest het halve bedrijf komen opdra ven om er een oordeel over te geven. Toen durfden ze pas te zeggen dat ze het zelf ook wel leuk vonden. Ik maak ook wel olijke tekeningetjes voor jaar verslagen." Op de vraag wat hij het leukst vindt om te tekenen, zegt hij: "Een bos. Maar ja, daar is nu eenmaal weinig vraag naar." Wilt u het uiteindelijke resultaat van de nieuwe consumentenfolder zelf be kijken, loopt u na de feestdagen dan even bij de portier van uw vestiging langs. Deze heeft ze in voorraad. De lagerkelder pensioneerde of actieve Heineken medewerkers met een jarenlange brou werij-ervaring achter de rug. Zij vertel den me hoe het geweest was, hoe het er precies heeft uitgezien. Ik maakte voort durend schetsen en liet die dan bij Hei neken zien. Die mensen die er echt ver stand van hadden wezen me dan ookop fouten in de tekeningen; men wilde alles authentiek getekend hebben. Door de rondleidingen en hetgeen me verteld werd, kon ik me al spoedig een aardig beeld vormen. Als men over vroeger vertelde, kwam er vaak erg veel naar boven wat ik weer in mijn teke ningen kon verwerken. Zo vertelden ze dat waar de schrootmolen stond, veel muizen waren, die op de gerst afkwa men. Daarom had men daar bijna altijd een kat. Dus heb ik er een kat bij ge tekend. In de eest was het altijd erg Het brouwhuis warm; de medewerkers hadden dan ook haast altijd een flesje in de zak van hun stofjas zitten, want ze moesten veel drinken. Prompt heb ik op de tekening van de eest een flesje uit een jaszak laten steken." Het resultaat is fantastisch. De teke ningen zijn mooi, sfeervol en duidelijk. Door de affichevorm van de folder kan men het hele brouwproces aan de muur hangen. Begon Hans Bishoff zijn carrière als tekenaar aanvankelijk met boekenillu- straties, boekomslagen en cartoons, geleidelijk aan is hij steeds meer in de sfeer van de reclamewereld gekomen. Hij krijgt de meest uiteenlopende op drachten. "Meestal zijn de opdrachten scherp omlijnd. Het gebeurt wel eens een enkele keer dat hij nogal vaag is. Zo moest ik voor een bedrijf eens 'iets 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 7