Een door de heer Verbogt gebouwde, mans hoge, zeilboot op een tentoonstelling. daadwerkelijk bij de hobby betrokken: voor een zeiljacht moest zij de 8 zeilen maken. Een paar dagen werk! Ook heeft de heer Verbogt het een en ander ge wijzigd bij het bedrijven van zijn hobby. "Vroeger kwam ik thuis van kantoor, ging vlug wat eten en dan hup, meteen naar de vliering om te bouwen. Wel werd er nog even koffie gedronken, maar ook die was nog maar net op of ik zat weer aan mijn schip te knutselen. Na een aantal weken krijg je daar de kriebels van. Nu is het zo, dat ik nog maar af en toe een paar uur aan de boot werk. Alhoewel ik zaterdags meestal de hele dag bezig ben, want dan is het voor mijn vrouw boodschappendag. Je wordt in al die jaren natuurlijk ook steeds precieser in je werk. Vroeger wil de je je boot zo vlug mogelijk klaar heb ben, maar lag hij dan eenmaal in het water, dan moest er steeds weer wat aan veranderd worden, net zolang tot hij goed was. Nu doe je er langer over, maar dan is het ook in een keer goed". De heer Verbogt vindt het beslist niet jammer dat hij van zijn vroegere sport - het maken van modelvliegtuigjes- is overgegaan op deze hobby. Dat was namelijk veel gevaarlijkeren bovendien kostbaarder. Elke keer immers dat het naar beneden stortte, kon hij weer een nieuwe bouwen. "Hoewel Nederland zo'n 30 verenigingen telt, komt het zel den voor dat je ergens mensen met hun boot ziet varen," volgens de heer Ver bogt. "Dat is jammer, want je zou dan veel meer gegevens en ervaringen kun nen uitwisselen." Hij zou dan ook erg blij zijn als lezers onder u, die in het bezit zijn van teke ningen, foto's, postzegels of ander materiaal van schepen (en bij voorkeur marineschepen), dit naar hem zouden willen opsturen. U kunt dit zenden aan de heer G. Verbogt, Postkamer R/Cr. Wellicht is dit materiaal zo duidelijk dat het kan dienen als voorbeeld voor zijn volgende schip! Enige exemplaren van de verzameling zelf gebouwde schepen van de heer Verbogt. om het schip stootvast te maken. Dan volgt het leukste onderdeel: het in richten. "Bouwen vind ik nog leuker dan varen. Juist omdat je van allemoge- lijke oude afvalmaterialen weer nieuwe dingen kunt maken. Van lege messing- stiften uit oude ballpoints maak ik bij voorbeeld de masten, van een breinaald de vlaggemast en van plakstifthulzen de schoorsteen. Je wordt er ontzettend vindingrijk van en dat moet ook wel, want als je alles moet kopen wat je wilt maken, is zo'n schip niet meer te be talen". Zijn nieuwe schip is van alle mo derne snufjes voorzien: "Er zit een radar op, een knipperlicht, rooksig nalen, een sirene en uiteraard kanon nen. Deze kunnen echt schieten, al is het dan niet met kogels, omdat ik dat te gevaarlijk vind, maar met rotjes. Mis schien maak ik er wel een echte James Bond boot van!". De voorliefde van de heer Verbogt ligt duidelijk bij het ver vaardigen van marineboten. Niet omdat hij zo oorlogzuchtig is, maar omdat je met dat type boten de meest technische snufjes kunt uithalen. Elke zondag varen in het park Aangezien de boot een lengte van 1.40 m. heeft en een gewicht van 23 kg., zal het niet al te vaak voorkomen dat u de heer Verbogt met zijn boot in het park van Rotterdam-Zuid in actie kunt zien. Niet alleen het gewicht speelt daarbij een rol, maar ook het feit dat hij het niet zo prettig vindt om met het schip over straat te lopen. "Veel mensen vinden het kinderachtig als ze zo'n grote man met een "speelgoedbootje" op een soort -zelfgemaakte- trailer voorbij zien lopen. Zij maken dan ook allerlei klei nerende opmerkingen, al gaan ze er wel anders over denken wanneer je in het park je schip openmaakt en ze de hele technische installatie binnenin zien". Elke zondag komt er een aantal van de 110 man tellende vereniging naar het park om hun boten in het meer te laten varen. "Telkens mogen er maar zes tegelijk. Zouden er meer varen, dan zitten er twee op hetzelfde zendkanaal en wint de sterkste, zodat er "ongeluk ken" kunnen ontstaan. Natuurlijk is het wel het meest spectaculair voor de toe schouwers wanneer er bijvoorbeeld twee speedboten tegen elkaar opbot- sen. Want zo'n speedboot kan een snel heid van 40 km. bereiken. Dat is hele maal mooi als we wedstrijden houden. Dan zie je ze om de boeien heenvlie- gen!". Er worden regelmatig wedstrij den gehouden; hierbij bestaan er diverse klassen, gelet op model en af meting. "De vereniging doet ook mee aan internationale wedstrijden. Pas nog zijn ze naar Duitsland geweest, en al ben ik dan niet mee geweest, je steekt toch een hoop op van wat anderen je erover vertellen. Wel jammer is het dat de jury je schip beoordeelt naar aan leiding van je bouwtekening. Want er zijn verscheidene mensen, bijvoorbeeld van beroep botenbouwer, die uit hun hoofd een schip kunnen maken. Maar als er niets is waar ze je boot mee kun nen vergelijken, mag je niet aan zo'n internationale wedstrijd meedoen. Wel met de verenigingswedstrijdenDeze wedstrijden, gehouden in het park te Rotterdam-Zuid, trekken altijd veel toe schouwers. Daarom worden er dan acts opgevoerd als met het brandend schip. Ook kan het gebeuren dat je ineens een (etalage)eend of een kinderbordje met bestek over het water ziet scheuren. Zelfs een sleepboot die een rubberboot met drie kinderen erin trekt! Het bouwen van scheepsmodellen is een heel precies werkje dat veel geduld vraagt. Niet meer elke dag Als je de heer Verbogt zo enthousiast over zijn hobby hoort vertellen, stel je je voor dat alles moeiteloos verloopt. Toch staat hij af en toe nog wel voor pro bleempjes. Zoals toen hij een Engelse vlag moest maken van 4 bij 2 cm. in het bleempjes. Ook zijn vrouw wordt zo nu en dan 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 13