G.VERBOGT UIT ROTTERDAM IN VRIJE TIJD BOUWER VAN SCHEEPSMODELLEN ning wacht de heer Verbogt dan ook de dag af dat zijn schip klaar zal zijn. "Ik hoop dat het dan lekker ruig water is, want dan gooi ik hem er zo in. Daar moet hij tegenkunnen, al neem je na tuurlijk wel een enorm risico. Voor de zekerheid wordt er echter op alle sche pen een klein reddingsbootje gebouwd dat met een touwtje aan het grote schip vastzit. Mocht het schip zinken, dan blijft het kleine bootje drijven en geeft op die manier de plaats aan van het gezonken schip. Wel is het natuurlijk jammer van je hele technische instal latie die in het schip is ingebouwd. Je bent er immers een hele tijd mee bezig om alles droog te krijgen!". "Soms laten we de grote oude boot van de vereniging varen, vol gepropt met in petroleum ge drenkte lappen. Wanneer deze van de kant af dan ontstoken wor den, komen er ineens van alle kanten blusboten aangevaren die met echt water de brand beginnen te blussen. Een machtig gezicht!" Het bovenstaande is minder ge weldig dan het eigenlijk klinkt, want aan het woord is de heer G. Verbogt die als hobby het maken van varende scheepsmodellen heeft. De heer Verbogt, werkzaam op de postkamer van onze vestiging in Rotter dam, heeft vroeger altijd al willen varen. Maar omdat het van thuis niet mocht, werd hij na het doorlopen van de am bachtschool timmerman en bekwaam de hij zich verder in de elektrotechniek. Sinds hij in 1958 bij Heineken in dienst kwam, heeft hij verschillende functies gehad: bijrijder, chauffeur op de bier wagen, exportchauffeur en tenslotte medewerker van de postkamer. Geen technische baantjes dus, maar toch voelt hij zich door zijn vroegere studie geheel thuis in deze materie. "Trou wens, er zijn ook veel leken lid van onze vereniging. Die worden, net als de jeugdleden die we hebben, overal mee geholpen. Toen ik er voor het eerst kwam, kon ik ook nog geen boten bou wen". Eén boot in twee jaar De heer Verbogt beoefent deze hobby al 15 jaar. Acht boten heeft hij ge bouwd: een speedboot en een luxe kruiser en verschillende zeilboten. Uiteraard werden alle boten radiogra fisch bestuurd. "Op het moment ben ik bezig met een patrouilleboot van de marine. Meer dan duizend werkuren zitten er al in en nog is hij niet af. Wel is hij vaarklaar". Normaal maakt de heer Verbogt zijn boten na van tekeningen van bestaande schepen, maar dezekeer heeft hij voor het eerst een plastic bouwpakket-bootje als voorbeeld ge nomen. Zo'n bootje wordt echter alleen gebouwd om naar te kijken en er moet dus wel het een en ander veranderd worden voor het model exact gelijk is aan het bestaande schip en zodoende ook goed in het water ligt. Met span- „Een echte James Bond boot" Met behulp van een rekenmachientje berekent de heer Verbogt de vergroting van alle onderdelen van het schip, die op de tekening uiteraard op schaal zijn aangegeven,. Na het geraamte helemaal van hout ge maakt te hebben ("Latjes die in een be paalde vorm gespannen moeten wor den, hang ik gewoon een tijdje boven de fluitketel"), wordt het geheel bedekt met een soort gordijn van polyester De heer Verbogt hier bezig aan de voltooiing van een van zijn scheepsmodellen. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 12