G.VERBOGT UIT ROTTERDAM IN VRIJE
TIJD BOUWER VAN SCHEEPSMODELLEN
ning wacht de heer Verbogt dan ook de
dag af dat zijn schip klaar zal zijn. "Ik
hoop dat het dan lekker ruig water is,
want dan gooi ik hem er zo in. Daar
moet hij tegenkunnen, al neem je na
tuurlijk wel een enorm risico. Voor de
zekerheid wordt er echter op alle sche
pen een klein reddingsbootje gebouwd
dat met een touwtje aan het grote schip
vastzit. Mocht het schip zinken, dan
blijft het kleine bootje drijven en geeft
op die manier de plaats aan van het
gezonken schip. Wel is het natuurlijk
jammer van je hele technische instal
latie die in het schip is ingebouwd.
Je bent er immers een hele tijd mee
bezig om alles droog te krijgen!".
"Soms laten we de grote oude
boot van de vereniging varen, vol
gepropt met in petroleum ge
drenkte lappen. Wanneer deze
van de kant af dan ontstoken wor
den, komen er ineens van alle
kanten blusboten aangevaren die
met echt water de brand beginnen
te blussen. Een machtig gezicht!"
Het bovenstaande is minder ge
weldig dan het eigenlijk klinkt,
want aan het woord is de heer G.
Verbogt die als hobby het maken
van varende scheepsmodellen
heeft.
De heer Verbogt, werkzaam op de
postkamer van onze vestiging in Rotter
dam, heeft vroeger altijd al willen varen.
Maar omdat het van thuis niet mocht,
werd hij na het doorlopen van de am
bachtschool timmerman en bekwaam
de hij zich verder in de elektrotechniek.
Sinds hij in 1958 bij Heineken in dienst
kwam, heeft hij verschillende functies
gehad: bijrijder, chauffeur op de bier
wagen, exportchauffeur en tenslotte
medewerker van de postkamer. Geen
technische baantjes dus, maar toch
voelt hij zich door zijn vroegere studie
geheel thuis in deze materie. "Trou
wens, er zijn ook veel leken lid van onze
vereniging. Die worden, net als de
jeugdleden die we hebben, overal mee
geholpen. Toen ik er voor het eerst
kwam, kon ik ook nog geen boten bou
wen".
Eén boot in twee jaar
De heer Verbogt beoefent deze hobby
al 15 jaar. Acht boten heeft hij ge
bouwd: een speedboot en een luxe
kruiser en verschillende zeilboten.
Uiteraard werden alle boten radiogra
fisch bestuurd. "Op het moment ben ik
bezig met een patrouilleboot van de
marine. Meer dan duizend werkuren
zitten er al in en nog is hij niet af. Wel is
hij vaarklaar". Normaal maakt de heer
Verbogt zijn boten na van tekeningen
van bestaande schepen, maar dezekeer
heeft hij voor het eerst een plastic
bouwpakket-bootje als voorbeeld ge
nomen. Zo'n bootje wordt echter alleen
gebouwd om naar te kijken en er moet
dus wel het een en ander veranderd
worden voor het model exact gelijk is
aan het bestaande schip en zodoende
ook goed in het water ligt. Met span-
„Een echte James Bond boot"
Met behulp van een rekenmachientje
berekent de heer Verbogt de vergroting
van alle onderdelen van het schip, die
op de tekening uiteraard op schaal zijn
aangegeven,.
Na het geraamte helemaal van hout ge
maakt te hebben ("Latjes die in een be
paalde vorm gespannen moeten wor
den, hang ik gewoon een tijdje boven
de fluitketel"), wordt het geheel bedekt
met een soort gordijn van polyester
De heer Verbogt hier bezig aan de voltooiing van een van zijn scheepsmodellen.
12