Nadere kennismaking met Vrumona, Bunnik li I Namen als Sisi, Royal Club, Pepsi-Cola en Seven-Up klinken ons allemaal be kend in de oren. We weten ook, dat het hier om frisdranken gaat. In een vorige uitgave van Vers van 't Vat (6/1979) heeft u kunnen zien hoe de frisdranken gemaakt worden; in dit artikel nemen wij Vrumona en de verschillende pro- dukten van onze Bunnikse vestiging eens naderonderdeloep. Van iedere vijf glazen frisdrank, die momenteel in Nederland worden ge dronken, is er één van Vrumona af komstig. En dat wil wat zeggen, zeker gezien de moeilijke situatie in de fris drankensector en de zeer zware con currentie. Vrumona is hiermee de grootste frisdrankenfabrikant van Ne derland. Zo begon het Tot de tweede wereldoorlog bestond de frisdrankenindustrie in Nederland uit een groot aantal kleinere bedrijven. Deze leverden vrijwel uitsluitend in en om hun plaats van vestiging. Frisdranken werden in die tijd ook hoofdzakelijk in horecabedrijven ge dronken. Het verbruik thuis was van veel minder betekenis dan tegen woordig. Om efficiënter te kunnen pro duceren, besloot een dertigtal kleine frisdrankenfabrikanten in juli 1945 te gaan samenwerken. Zij stichtten in Utrecht een centraal produktiebedrijf, waarin zij op coöperatieve basis deel namen. Alhoewel het in 't begin niet allemaal even makkelijk ging (er was in die tijd bijvoorbeeld nauwelijks aan suiker te komen) was in 1949 de be drijfsruimte in Utrecht te klein ge worden. Daarom werd er grond aan gekocht in Bunnik, waar twee jaar later de modernste limonadefabriek van Europa verscheen. In datzelfde jaar 1951 besloten Heineken en Amstel, toen nog twee afzonderlijke onder nemingen, zich terug te trekken uit de frisdrankenproduktie. Hun limonade- belangen brachten zij bij Vrumona onder. In de eerste jaren van Vrumona's be staan werd er vrijwel uitsluitend aan de horecasector geleverd. Maar het ver bruik thuis nam steeds meer in beteke nis toe. En hoewel dat voor de op richters geen gemakkelijke beslissing was, ze waren immers van huis uit horeca-agenten, werd uiteindelijk in 1956 de beroemde familiefles (toen nog 3/4 liter) Sisi in de winkels geïntrodu ceerd. Behalve deze belangrijke ge beurtenis kent Vrumona nog diverse andere historische momenten zoals: De overname van de B3 vruchten- sappenfabriek in Bergen op Zoom; De overname van Tims in Rotterdam waarmee de merken Royal Club en Seven-Up in huis werden gehaald; De overname van Seven-Up bottela rijen in Amsterdam en het noorden van het land; Het verwerven van de licentie voor de produktie van Pepsi-Cola; eerst tijde lijk (op proef), in 1954 definitief; De fusie met Heineken in 1968. Vrumona nu Vrumona is, we noemden het al, de grootste frisdrankenfabrikant van Nederland en een van de grootste in Europa. De produktie in 1978 bedroeg 158 miljoen liter frisdranken en circa tien miljoen liter vruchtensappen. In totaal werken er bij Vrumona zes honderd werknemers, waarvan zo n 475 in de produktie. Het assortiment van Vrumona omvat allerlei veelgevraagde smaken in verschillende verpakkingen, zoals kleine flessen, grote flessen, blikken en tankjes. Vrumona produ ceert momenteel de volgende pro- dukten: Sisi en Cassis; Royal Club Tonic, Bitter Lemon, Ginger Ale, Sodawater, Royal Club Shandy; Pepsi-Cola; Seven-Up, zowel normaal als suiker vrij; PUR bronwater, afkomstig uit de bron van Harre in de Belgische Ardennen; Snor, de nieuwe schuimende fris drank voor kinderen; B3 jus d'orange, appelsap, tomaten sap (zowel naturel als gekruid), grape fruitsap en druivensap. Hieronder gaan we wat nader op de verschillende Vrumona produkten in: Sisi: behouden wat behouden kan worden Onder de vruchtenlimonades is sinas veruit de grootste smaak. Deze is ook nog steeds goed voor circa een kwart van het totale frisdrankenvolume dat in Nederland wordt verkocht. Helaas keren zich echter steeds meer mensen van sinas af. De consumptie looptterug. Toch proberen bijna alle limonade fabrikanten hun produktie te hand haven; de machines moeten uiteindelijk blijven draaien. Dit heeft geleid tot een gigantische prijzenslag in de winkel sector. Want driekwart van het fris drankenvolume wordt vandaag de dag thuis gedronken. (In een horecabedrijf let de consument minder op de prijs; hij zoekt daar sfeer en service). Sisi moet vanwege zijn kwaliteit wat duurder zijn. Slechts een kleine groep consumenten is bereid voor die hogere kwaliteit wat meer te betalen. Hier komt nog bij, dat Vrumona er geen heil in ziet 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 6