één uit duizend "Stuur het maar naar Rotterdam," zegt hij door de telefoon. "Ja, naar Dello, daar is er maar één van!" Zonder het te beseffen typeert hij zichzelf. We zijn in gesprek met de heer J.H. Dello, sinds 15 september hoofd verkoop van het zojuist ingestelde horecagebied Rot terdam. Vol trots vertelt hij dat hij net be slag heeft weten te leggen op een aantal oude fusten, die hij wil laten restaureren. Eigenlijk had ik accountant willen worden,'' zegt de heer Dello. "In Maas tricht was ik dan ook verbonden aan een accountantskantoor, maar daar bleek al gauw dat ik te weinig zitvlees had. Ik wilde graag iets doen in de com merciële sector, vooral ook omdat de sfeer op kantoor naar mijn gevoel veel te stijf was." Hij schreef op een advertentie waarin men een adviseur in de buitendienst zocht bij een concern in de genotmid delensfeer. Eis: Economische scholing en R.K. "Toen ik uitgenodigd werd voor een psychologische test bleek dat het ging om een baan bij de St. Servatius- brouwerij in Maastricht, destijds een dochter van Heineken. Op mijn 22ste jaar kwam ik daar in dienst. Het was een klein brouwerijtje, waar ze Maastrichts Oud brouwden, een donkerkleurig bier met caramelsmaak. De bevolking van Maastricht noemde het'werkmanswijn'. Limburger in Limburg "Ik was de eerste vertegenwoordiger van Heineken die Limburger was in Limburg. Door de klanten werd het na tuurlijk enorm gewaardeerd dat zij be zocht werden door iemand die het eigen dialect sprak. Sindsdien is dat ook altijd zo gebleven." De heer Dello is tot 1968 in Limburg ge bleven: daarna wilde hij wel graag naar het westen. Hij is toen horecavertegen- woordiger geworden voor 't centrum van Rotterdam. "Rotterdam is een heerlijke werkstad vertelt hij. "Er is een goede samenwerking tussen de collega's. Wat ik altijd frappant gevon den heb, is dat de café's er 's morgeris vroeg al stampvol zijn. In Limburg gaan de gordijnen bij wijze van spreken pas om tien uur open, maar hier gaan de mensen voordat ze naar hun werk gaan vaak eerst koffiedrinken in 't café!" Nadat hij eerst nog een tijdje in het ge west Zeeland en de Zuidhollandse ei landen als districtsverkoopleider ge werkt had, werd de heer Dello in 1977 benoemd tot districtsverkoopleider Rotterdam. Op 15 september van dit jaar is zijn nieuwe functie als hoofd verkoop van het horecagebied Rotterdam ingegaan. "In de nieuwe opzet zal het verkoop apparaat nog efficiënter kunnen wer ken." Sfeer "Ik vind het fijne van mijn functie dat ik omga met mensen, die handel drijven niet in de eerste plaats in tastbare pro- dukten, maar in sfeer. Een horeca ondernemer moet die sfeer kunnen aanvoelen. Ik ga vaak met een ver tegenwoordiger mee naar de afnemer, vooral om bij 't zaken doen het 'zwart/ wit-verhaal' wat vriendelijker te maken. Je moet ook belangstelling kunnen overbrengen. Verder bestaat mijn werk uit het beoordelen van overeenkomsten met de ondernemer. Dat kan variëren van een eenvoudige verklaring voor het afgeven van een rijwielhek tot het sluiten van een overeenkomst met een belang van meer dan een miljoen gul den!" De heer Dello vindt zichzelf net een kameleon: "Dat moet ook wel, anders kun je het niet volhouden: Het ene moment zit je te praten in een gezellige bruine kroeg met iemand met een 'grote Rotterdamse klets' zoals ze dat hier noemen en vanuit die sfeer stap je zo binnen bij een Hilton hotel." Nachtzaken In een stad als Rotterdam zijn veel nachtzaken. Dat zijn horecabedrijven die tot vroeg in dé ochtend geopend zijn. Toen de heer Dello nog horeca- vertegenwoordiger was, bezocht hij deze bedrijven zo n drie keer per jaar. "Dan kwam je pas om vijf uur thuis, je niet realiserend dat het al ochtend was," aldus Dello. "Maar daar kwam je wel achter als je de krantenjongen vriendelijk goedenavond wenste en hij heel ontnuchterend goedemorgen zei! De volgende ochtend wilde je' je niet laten kennen en zat je gewoon om half negen achter je bureau alsof er niets aan de hand was. Niemand hoefde te weten dat je je als een snoek op 'n hooi zolder voelde!" De heer Dello vertelt dat hij nu meer vrije tijd heeft dan vroeger: "Als ver tegenwoordiger gebeurde het wel eens dat ik naar openingen en recepties heen moest die aan het einde van de middag of in het weekend vielen. Bovendien werkt de horecaondernemer ook 's avonds en dan kun je het hem niet kwalijk nemen als hij je om twaalf uur uit je bed belt, hij realiseert zich ge woon niet dat het voor mij dan al vrij laat is." Goede sfeer De heer Dello werkt met veel plezier bij Heineken: "Ik vind het een fijn bedrijf met een goede sfeer; het geeft de mensen de gelegenheid elkaar ook in een wat informelere sfeer te ontmoe ten, zoals bijvoorbeeld bij jubilea en pensioneringen. De Rotterdamse vestiging heeft mij altijd aangetrokken door de fijne onderlinge samenwerking tussen en binnen de afdelingen. Het enige dat ik wel eens vervelend vind in mijn functie is dat je altijd die meneer van de brouwerij blijft, ook al ben je privé in een café. Dat geeft soms een zaamheid. Maar dat wordt weer ver goed doordat je altijd gemakkelijk contacten legt!" 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 13