FRAMBESCA, een nieuwe vruchten wijn vanVan Olffen De Paradisi-stand op de Slijtersvakbeurs. Waarom werd Paradisi geïntroduceerd? Sinds een aantal jaren is er bij de ge distilleerd consument een steeds sneller wisselend smaakpatroon waar te nemen. Als belangrijkste oorzaak geldt de toenemende'modebewust- heid'van de Nederlandse consument op gedistilleerd gebied. Die modebewust heid komt vooral tot uiting in het pro beren van bijzondere drankjes, die meestal nogal buitenlands aandoen en een kleurrijk uiterlijk vertonen. Drank jes, die ook vaak in royaal versierde gla zen (met schijfjes citroen en/of sinaas appel, ijsblokjes en dergelijke) worden geserveerd. Een gevolg hiervan is dat er een duidelijke uitbreiding in ge- bruiksvormen van gedistilleerd heeft plaatsgevonden. Onder meer zijn de mixed dranken steeds populairder aan het worden. Daar komt nog bij dat steeds meer mensen naar het buiten land gaan, waardoor zij in aanraking komen met de meest uiteenlopende drankjes. De introductie van een drank je dat heel duidelijk op deze ontwikke lingen inspeelt, maakt een hele goede kans van slagen. Naast het sneller wisselende smaakpatroon, valt te con stateren dat zowel mannen als vrouwen dezelfde voorkeur voor bepaalde drankjes gaan vertonen. De tijd van de typische 'mannen-' en 'vrouwendrank jes' schijnt voorbij. Een trend die voor namelijk zijn oorsprong vindt in de wijnhoek en die voorlopig nog niet ten einde is. Exclusiviteit Drankjes die een stuk exclusiviteit in zich dragen, die daarbij mogelijkheid hebben zich te laten "aankledenvin den langzaam de weg naar de consu ment. Kortom, we bevinden ons in een komende Nederlandse gedistilleerd cultuur, waarin Paradisi qua presen tatie en smaak haar partijtje behoorlijk kan meeblazen. Met de presentatie van de fles vond men een harmonie tussen een zekere exclusiviteit en een kleur stelling die de Nederlandse consument zeker zal aanspreken. Nadat het nieuwe produkt eerst bij de groothandel is ge ïntroduceerd, is men half september met een grote consumentenactie van start gegaan. Bij de aankoop van een fles Paradisi ontving de koper een speciaal in Frankrijk ontwikkeld glas met opdruk. Een fles Paradisi kost in de winkel f 14,95. Wanneer u dus binnen kort zo n fleurige fles Paradisi bij uw slijter ziet staan, weet u in ieder geval dat het een produkt is van onze eigen Gedistilleerd en Wijn Groep in Zoeter- meer! Frambesca heet de vernieuwde fram bozen-bessen vruchtenwijn, die Van Olffen onlangs op de markt heeft ge bracht. Van Olffen is vanouds een van de be langrijkste producenten van vruchten wijnen. In deze markt is het voorname lijk een zaak om via prijsaanbiedingen een aandeel in de vruchtenwijnen te be houden. Dit brengt het gevaar met zich mee dat vruchtenwijnconsumenten, door alleen op de prijs te letten, de kwaliteit uit het oog verliezen en daar mee het vertrouwen in dit produkt kwijtraken. Om dit gevaar te keren en om aan de vraag naar betere produkten te voldoen, is Van Olffen een betere vruchtenwijn gaan ontwikkelen. In het segment frambozen-bessen, het grootste in vruchtenwijnen, lijken de meeste mogelijkheden voor zo n pro dukt weggelegd. Nieuw gezicht Met Frambesca geeft Van Olffen een nieuw gezicht aan vruchtenwijn. Dat is te zien aan de fles, die duidelijk afwijkt van de gangbare verpakkingen in deze markt. Dat is tevens te zien aan het etiket, dat frisser oogt en er aantrekke lijk uitziet. Dat is te proeven, want de voortreffelijke smaak geeft aan dat dit een vruchtenwijn is, die anders is. Frisser, fruitiger, lekkerder. Hij heeft een betere kwaliteit en een hoger alco holpercentage (13-15 procent). En dat tegen een alleszins redelijke prijs, want ook de prijsstelling is anders dan men van gewone vruchtenwijn gewend is. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 11