Or Jubileum wedstrijd 20-jarige Centrale Ideeënbuseommissie wil meer mensen bereiken WK- I on- gers roep n de tl vrij pge- aken deze cruik <aar- i, et- veili- der- an de van de groot, en van tjes. 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- 25,- Grootste ideeënbusactie staat voor de deur De stilte rondom de ideeënbus van de afgelopen maanden betekende niet een verminderde aandacht voor dit onder werp. Integendeel, achter de schermen werd veel werk verzet om in de eerste plaats de resultaten van de afgelopen vier jaar op een rijtje te zetten. Met het jaarverslag 1977-1978 sloot de centrale ideeënbuscommissie een vierjarig actieplan af. Het doel van dat actieplan was om de ideeënbus nieuw leven in te blazen, het aantal inzendingen op een redelijk niveau te brengen en het op dat peil minstens te handhaven. Cijfermatig is dit wel gelukt, maar helemaal te vreden konden wij toch niet zijn. De resultaten van de afgelopen vier jaar werden geïnventariseerd en geanaly seerd. Vervolgens raadpleegde de cen trale ideeënbuscommissie de concern leiding over het doel dat men met de ideeënbus beoogt. De concernleiding liet weten dat zij een actieve ideeënbus zeer op prijs stelt en er helemaal achter staat. Aan de hand van de feiten uit de jaarverslagen samen met de mening van de concernleiding is er een heel nieuw actieplan voor de komende drie jaar op gezet. Op twee zaken zal men nauwlettend toe blijven zien, namelijk de behandelings- duur van de ideeën en het uitwisselen van ideeën op andere vestigingen. Uit de resultaten tot nu toe kan een be langrijke conclusie getrokken worden, namelijk dat de belang rijkste ideeën toch steeds uit een beperkte kring van het personeel komen. Door de gevoerde acties heeft in de afgelopen jaren alleen die groep zich aangesproken gevoeld om ideeën in te sturen. Als reden hier voor wordt vaak gehoord: - Ideeën doe ik niet in de ideeënbus, maar behandel ik rechtstreeks met mijn chef - Dat is natuurlijk aardig maar dan ben je volgens de centrale ideeënbus commissie wel een dief van je eigen portemonnee. Ook de chef zou kunnen zeggen: "Joh, dat is een goed voorstel, stop in de ideeënbus!" Teveel mensen denken dat het doen van voorstellen tot hun normale taak be hoort, echter als dit niet in de functiebe schrijving is opgenomen, krijgt men er niet voor betaald en kan men in aan merking komen voor een beloning. Als dat wel het geval is, en het betreft het eigen werk, dan hoeft dat evenmin iemand te beletten om een verbetering elders in de onderneming voor te stel len. Ideeënman van het jaar Wat de centrale ideeënbuscommissie nu wil bereiken, is dat meer mensen en uit meer sectoren van de onderneming ideeënbewust worden en daadwerkelijk mee gaan doen. Mogelijk is dat zeker, kijk maar naar onze ideeënman van dit jaar: de heer Van Duuren, die werkzaam is op het algemeen mutatiecentrum in Zoeterwoude. Realiseerde zich dat bij het ponsen een bepaald gegeven achter wege kan blijven, bespaart slechts drie seconden per geval maar door de veel vuldigheid waarmee dat voorkomt kun nen per jaar 260 uur bespaard worden. Het idee van Van Duuren hoeft geen uit zondering te zijn. We werken in een grote en dynamische onderneming waar altijd en overal wat te verbeteren is. Om nu te bereiken dat meer mensen zich daarvoor in gaan zetten, heeft de ideeënbuscommissie een nieuwe en grootse actie ontwikkeld die enige dagen na het verschijnen van dit num mer van Vers van 't Vat start. Het is een actie die als doel heeft meer ideeën bij meer mensen wakker te maken. Daarvoor is een symbolisch hulpmiddel nodig wat binnenkort ieder een thuis ontvangt. Om het verrassings element niet voortijdig weg te nemen, wil de ideeënbuscommissie hier nog niet nader op ingaan. Mocht dit nog niet helemaal afdoende zijn om het doel te bereiken dan doet zeer in maart volgend jaar nog een schepje bovenop met een ander hulpmiddel. c Q„ r E.J. van Brunschot De Centrale Ideeënbuscommissie heeft ook nog iets te vieren, namelijk het twintigjarig bestaan van de ideeënbus bij Heineken. Deze werd ingesteld op 1 oktober 1959. Ter gelegenheid van dit jubileum hebben we een leuke wedstrijd met bijzonder fijne prijzen georgani seerd, waaraan iedereen kan meedoen. Hoe die wedstrijd precies in elkaar zit, de spelregels en alles wat u er nog meer van zou willen weten, leest u in water uit het pakketje te voorschijn komt, dat u binnenkort thuis zult ontvangen. Wij kunnen nu al verklappen dat het deze keer geen eenmansprijzen betreft, zoals voorheen de Eendrachtsreis, maar dat ook de partner en vaak zelfs het hele gezin ervan kan meegenieten! Ook een idee(niet beloond) 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 15