„We proberen telkens iets nieuws te brengen!' Behalve dat de naam Heineken recht streeks op het goudgele vocht slaat, dat we zo smakelijk naar binnen kunnen la ten klokken, komen we regelmatig voor werpen tegen waarop Heineken gedrukt staat. Aanstekers, petjes, schorten, kaarten, stropdassen, dienbladen en al lerlei soorten van drukwerk. Het is rec lame-materiaal. Dit materiaal dient ter ondersteuning van de verkoop van onze produkten. Ze worden onder meer ver kocht in onze ontvangstruimten, ver strekt aan horeca-ondernemers en via allerlei overige handelskanalen ver spreid. Voor iedere categorie afnemer is er wel een artikel voorradig. Het spreekt vanzelf dat deze artikelen niet in het wil de weg kunnen worden ingekocht. Hier voor heeft ons concern een speciale af deling: de afdeling reclame-inkoop. Aan het hoofd hiervan staat Peter Ylstra, die samen met nog vijf medewerkers ervoor zorgt dat er steeds weer nieuw materiaal voorradig is. De afdeling reclame-inkoop ontwikkelt en koopt verkoopbevorde rend materiaal voor het gehele concern. Dit betreft artikelen zowel voor het bin nen- als het buitenland. De afdeling maakt onderdeel uit van de marketing groep bier Nederland. Jaarlijks wordt voor vele miljoenen guldens aan recla memateriaal ingekocht. Hieronder wordt verstaan: zowel binnen- als buitenlicht reclame, geschenkartikelen, drukwerk, vlaggen en P.O.S.-materiaal. Dit laatste is een afkorting van point of sale. Dat wil zeggen dat deze artikelen zich bevinden op de verkooppunten van onze produk ten, zoals bij voorbeeld in bars en su permarkten. „Ook bierviltjes en glazen hebben een P.O.S.-functie en kunnen verkoopbevorderend werken," aldus Peter Ylstra. Vier groepen Het reclame-materiaal wordt voor vier groepen belanghebbenden in ons con cern ingekocht, namelijk de groepen gedistilleerd, internationaal, bier en fris dranken. „We ontwikkelen telkens vol ledig nieuwe reclame-produkten, waar onze naam dan op komt te staan. „Ook zijn we mede-ontwikkelaars van promoties, die op de consument gericht zijn. Zo is er zojuist een promotie ge voerd voor Heineken waarbij de consu ment in staat werd gesteld een fraaie glazen bierpul voorzien van tinnen dek sel met inscriptie van zijn initialen in zijn bezit te krijgen. Wij ontwikkelen hier Wat men van Heineken al niet allemaal kan aantrekken. tevens een verpakking voor en verzor gen al het drukwerk van folder tot display voor een dergelijke actie. Ook kan het gebeuren dat iemand naar ons toekomt met de vraag dat hij een bepaalde relatie iets wil geven maar weet niet wat. Wij denken dan met hem mee. Ik vind ons dan ook niet in de eerste plaats inkopers, dan wel ontwikkelaars." Hoe komt men aan het materiaal? „Wij krijgen veel ideeën vanuit onze vaste re latiekring en verder van producenten De afdeling reclame-inkoop. Staande v.i.n.r.: Wim van Houten, Peter Ylstra, Cees Oostrum en Koos Schipper. Zittend v.i.n.r.: Adri Kerkvliet-v. Klink en Marja Mooyman.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 6