Marja Mooyman in een andere hoek van de showroom van reclame-inkoop. wel aan alle kwaliteitseisen heeft ge houden. Zo zijn er eens bij een consu mentenpromotie waarvoor een 90.000 dienbladen werden vervaardigd er 20.000 onder toezicht vernietigd. Deze beantwoordden gewoon niet aan de kwaliteitseisen." De afdeling reclame-inkoop is in twee groepen verdeeld: de groep die zich be zighoudt met inkoop van drukwerk en binnenlichtreclame, affiches, kalenders en noem maar op. En de groep die zich bezighoudt met het overige reclame materiaal, van asbakken tot zakmesjes bij wijze van spreken. Als men eens wil zien wat er al niet aan Heinekenrecla- me-materiaal bestaat, is het leuk een kijkje te gaan nemen in de showroom van de afdeling reclame-inkoop in Zoe- terwoude. Een onvoorstelbare hoeveel heid reclame-artikelen is daar tentoon gesteld waarop allemaal een van onze merken staat afgedrukt. Trade Use Agreement Een ander facet waarmee de afdeling reclame-inkoop zich bezighoudt, is het Trade Use Agreement. In overleg met marketing wordt het recht aan produ centen gegeven een van onze handels merken te gebruiken voor commerciële doeleinden. Zo kan het gebeuren dat een aansteker-fabrikant graag het merk Heineken op zijn aansteker wil laten aanbrengen, omdat dit naar zijn mening beter verkoopt. De afdeling reclame-in koop gaat zich hier dan mee bemoeien en ook hier geldt weer dat vooral de kwaliteit van het produkt terdege onder de loep wordt genomen. ,,ln Engeland is er momenteel zelfs een hele lijn van kle dingstukken waaraan de naam Heineken is verbonden," vertelt Peter Ylstra. Het gebeurt dat fabrikanten zomaar zonder vooraf toestemming aan ons concern te vragen een van onze merken gebruiken voor hun produkten. „We hebben dan ook sterk behoefte aan mensen die dit signaleren en aan ons doorgeven als ze de indruk hebben dat onze naam illegaal op produkten wordt gebruikt." Wat Peter Ylstra ook nog even van het hart moet, is het volgende: „On ze afdeling is er onder meer voor be doeld om te voorkomen dat Heineken medewerkers op eigen houtje reclame materiaal gaan inkopen. Zij moeten dit via onze afdeling laten lopen, anders zouden medewerkers van verschillende afdelingen bij dezelfde fabrikant van reclame-materiaal komen aanlopen, wat natuurlijk een vreemde indruk maakt. Bovendien doen wij'dit werk al jaren en zijn we er zo langzamerhand helemaal in gespecialiseerd. We beschikken over informatie afkomstig vanuit de hele wereld." Peter Ylstra is zo enthousiast over zijn beroep dat hij moet bekennen dat hij ook in zijn vrije tijd altijd oog heeft voor leuke artikelen. „Als ik zaterdags door de stad loop te winkelen, dan zit dat werk toch altijd nog in m'n achterhoofd en bekijk ik onwillekeurig toch allerlei artikelen met het idee van: Zou dat niets voor ons kunnen zijn?" vanuit de gehele wereld, die op de naam Heineken afkomen. Verder vind je ook veel artikelen door het bezoeken van beurzen en het lezen van vakliteratuur." Al deze ideeën worden opgespaard en vijf a zes keer per jaar gepresenteerd aan afgevaardigden uit de vier groepen: bier, frisdranken, gedistilleerd en internationaal. De meest vreemde voorwerpen worden op deze bijeen komst gepresenteerd. Bijvoorbeeld een houten appel waarin men een ballpoint kan steken. Iets voor B3? Naar hartelust worden alle voorwerpen op deze vergadering uitgeprobeerd, wat menigmaal tot grote hilariteit aanleiding geeft. Kwaliteit Een heel belangrijk facet van het recla- me-inkoopbeleid is de kwaliteit. „Wij willen dat al het reclame-materiaal en drukwerk op tenminste hetzelfde kwali tatieve niveau staat als het produkt waarvoor ze gemaakt worden," zegt Pe ter Ylstra. „Reclame is sterk image-be palend. Het kan afbreuk aan het produkt doen en het kan ook een pre aan ons produkt geven. Een Heineken zakmesje of ballpoint die net iets langer meegaat dan een normale pen, versterkt onze goede naam. Met veel reclame-mate riaal, zoals vlaggen en badhanddoeken, gaan we dan ook naar het T.N.O. om het te laten testen. Niet zelden geeft dit pro blemen met de fabrikanten. Die verkla ren ons soms voor gek door het niveau waarop wij de spullen gemaakt willen hebben. Voordat de artikelen bij ons worden afgeleverd, worden ze nog eens aan een zeer strenge controle onder worpen om te kijken of de fabrikant zich Marja Mooyman in de showroom van de afdeling reclame-inkoop temidden van de reclame 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 7