Oude fototoestellen, fotoboeken, foto 's, alles wat maar met de fotografie te maken heeft, wekt Richards belangstelling. Hij weet ook op een zeer aanstekelijke manier over zijn hobby te vertellen. ding van een voorwerp verkregen, dat men vervolgens kon natekenen of over trekken. De Italiaan Delia Porta ontdek te dat met een lens de afbeelding ver scherpt werd," zegt Richard. Hij ver volgt: ,,ln 1826 maakte de Fransman Niepce de eerste echte foto. Het kostte hem acht uur om het te belichten, maar het onderwerp dat hij wilde vastleggen was geduldig: de daken die hij vanuit zijn woning zag. Deze foto wordt nog steeds in de Universiteit van Texas be waard. Na deze eerste 'kiek' ontwikkelde de fotografie zich erg snel. De belichtings tijd werd steeds korter door verschil lende uitvindingen. Eerst werd gewerkt met lichtgevoelige platen, die meteen na het nemen van de foto ontwikkeld moesten worden en die het de reizende fotograaf erg moeilijk maakten. Niet al leen de zware camera met statief moest hij met zich meezeulen, ook een com plete donkere kamer hoorde bij zijn ba gage. Gelukkig werd al vrij snel een nieuw procédé uitgevonden, waardoor de platen enige tijd bewaard konden worden en het de fotograaf niet langer verplichtte de platen meteen te ontwik kelen. In 1889 ontdekte George East man de celluloidfilm. Om een grote markt voor deze films te verkrijgen, produceerde hij ook camera's (het be kende 'boxje') die door iedereen ge bruikt konden worden. In die tijd kocht de klant een toestel met de film erin ge monteerd. Als het rolletje vol was, werd het met camera en al teruggestuurd naar de fabriek, waar de film ontwikkeld werd. De foto's en de camera met een nieuw rolletje erin gemonteerd werden vervolgens weer keurig thuisbezorgd." Kijken en kieken Hoewel de ouderwetse manier van foto graferen Richard erg boeit, maakt hij zijn eigen foto's toch met een moderne camera. ,,Er gebeuren veel dingen om me heen die ik vast wil leggen. Dit kun nen bepaalde leuke of rare situaties zijn, die je overal ziet als je er op let." Eigen lijk beschouwt hij de fotografie als een hulpmiddel. ,,lk houd van mooie dingen en wil daar iets mee doen. Aangezien ik nauwelijks kan tekenen, grijp ik de fo tografie aan als een mogelijkheid om het toch vast te leggen." Hij houdt niet van „geposeerde" foto's. De onderwerpen die hij fotografeert, zijn verschillend. „Soms word ik gevraagd door vrienden en kennissen om bijvoor beeld bruidsreportages te maken." Een ander, dankbaar onderwerp, is het kind van zijn broer. Ongeveer éénmaal per jaar gaat hij er een middag voor zitten om opnames van het spelende kind te maken. Met één van die foto's heeft Ri chard een tweede prijs in een Heine- kenfotowedstrijd gewonnen. De opna me is enige tijd in de Heineken-galerij in Amsterdam tentoongesteld en hangt nu in Zoeterwoude. Maar het meeste ple zier heeft hij wel in het vastleggen van gebeurtenissen uit het dagelijks leven. Zo heeft hij tijdens de Wielerronde van Kortenhoef foto's gemaakt van het eet gedrag van de toeschouwers gedurende de wedstrijd. „Het is opvallend hoeveel de mensen kunnen verzwelgen en de manier waarop levert erg smakelijke (of onsmakelijke) plaatjes op." Alle foto's die hij in de loop der jaren gemaakt heeft, bewaart hij. De mooiste Enige exemplaren uit de omvangrijke collectie plakt hij in albums. Aan de hand van al deze opnames kan hij zien hoe ze tech nisch steeds beter worden. „Foto's waarvan ik vroeger dacht dat ze goed geslaagd waren, blijken vergeleken met recentere opnames lang niet zo goed. Het oog voor het beeld, de scherpte en de kleur wordt steeds beter," aldus de am ateu r-fotog raaf. Richard heeft een donkere kamer, waarin hij voornamelijk de zwart-wit fo to's ontwikkelt. Aangezien hij nu met een verhuizing bezig is, komt hij niet aan het zelf ontwikkelen toe en laat het door het laboratorium doen. „En als je veel afdrukken hebt, is dat al gauw een kostbare geschiedenis." Maar in zijn nieuwe huis gaat hij een complete don kere kamer inrichten, waarin hij naar hartelust zal kunnen ontwikkelen en af drukken. „En ik wil wat vitrines inrichten met mijn verzameling fototoestellen en oude foto's." Niet zo'n slecht idee van de hobbyist, want de verzameling is zeer het bekijken waard. Afra Botman van Richard van Vliet. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 11