Richard van Vliet, enthousiast foto-hobbyist meer dan lachen naar het vogeltje alleen Verzamelen, een tijdrovende bezigheid Van Camera Obscura tot moderne fotografie Veel mensen vinden het poseren voor een foto erg vervelend. Toch is het la chen naar het vogeltje gedurende 1 se conde niet de zwaarste taak die iemand in zijn leven moet volbrengen. Toen de portretfotografie nog in de kinder schoenen stond, duurde het poseren minstens een half uur, door de lange belichtingstijd.Er stonden stoelen met speciale klemmen en steunen in de stu dio's, die het de mensen onmogelijk maakten zich te bewegen. Ze hingen als het ware in de steigers." Aan het woord is Richard van Vliet, 25 jaar. Hij werkt bij de afdeling centrale dienst thuisver- bruik in Zoeterwoude. Daarnaast houdt hij zich graag bezig met fietsen en mu ziek. Maar zijn grootste liefhebberij is wel de fotografie. Hij verzamelt came ra's en oude foto's, verdiept zich in de geschiedenis en fotografeert zelf. In de loop der jaren heeft hij een verza meling van ongeveer 40 toestellen op gebouwd. Op speciale ruilbeurzen en markten in Amsterdam en Engeland heeft hij exemplaren op de kop weten te tikken. „Maar het wordt de laatste tijd wel moeilijker," zegt Richard. Aange zien het verzamelen van nostalgische voorwerpen erg populair is, stijgt de Op de antiekmarkt Camden Passage in Lon den wist Richard deze uit 1878 daterende foto te bemachtigen. W0L3TEN HOLME B LAC K PO 0 L waarde van de oude toestellen. En voor de verzamelaar is de lol er dan af. „Het gaat ons niet om de antiekwaarde, maar om de verzamelwaarde. Ik heb toestel len, die op een antiekmarkt niets zouden opbrengen, maar die ik voor geen goud van de hand zou willen doen." Hij wijst op een vierkant, zwart boxje, dat hij en kele jaren geleden voor een prikje op het Waterlooplein kocht. Hij haalde het uit elkaar, ontroestte de spijkers waar mee het toestel in elkaar zat en knapte het helemaal op. De verzameling van Richard is een aardige illustratie van de technische ontwikkeling van de came ra's. Zo bezit hij een zogenaamde „Au tographic". Wanneer men een foto met dit toestel gemaakt had, schreef men op de achterkant van het filmrolletje waar en wanneer de opname genomen was. Op de afdruk verscheen dan ook het handschrift. Een ander opvallend exemplaar is de zogenaamde reisca- mera. Een opvouwbaar model op statief, dat enkele kilo's weegt. Voor de moder ne toerist zou dit een onhandelbaar stuk bagage zijn, maar vroeger maakte men daar kennelijk geen probleem van. Op vakantie in Engeland („Ik ben een beetje anglofiel") vond Richard het toe stel op een markt in Londen. Het bevond zich in een verwaarloosde staat en het kostte hem daarom betrekkelijk weinig Engelse ponden. Nu hij het heeft op geknapt, is het een bijzonder fraai exemplaar voor de verzameling gewor den. Het verzamelen neemt veel tijd in beslag. Niet alleen het bezoeken van beurzen en markten, maar ook het op knappen van de toestellen en het cata logiseren daarvan. Iedere camera be schrijft Richard op een speciaal daar voor ontworpen vel, waarvan het model is uitgegeven door de Camera Old- Timer Club, waarvan hij lid is. Deze club geeft een blad uit en organiseert ruil beurzen en brengt zodoende de hobby isten te zamen. Het blijkt, dat de verzamelaar goed thuis is in de geschiedenis van de fotografie en daar boeiend over kan vertellen. „De basis voor de moderne fotografie werd gelegd met de 'Camera Obscura'. Zowel Aristoteles (384-322 v. Chr.) als Leonardo da Vinei (1452-1519) hielden zich hiermee bezig. De Camera Obscura was een donkere kamer, waar door een gaatje in de wand lichtstralen naar bin nen vielen. Hierdoor werd een afbeel- Richard van Vliet hier met één van de pronkstukken van zijn verzameling: een ouderwetse reiscamera. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 10